Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
- OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar
#1
Goedemiddag,

Ik zit met een raadsel en ik hoopte dat iemand hier, met meer verstand van de Volvo 240 - en elektra - mij zou kunnen helpen.
Niet lang geleden begon het lamp-defect lampje branden en ik merkte dat mijn linker achterlicht het niet deed. Remlicht werkt prima. Zojuist had ik de tijd om even de boel door te meten, en het stekkertje gaf 7,4 volt aan. Ik heb de contacten schoon gemaakt, hielp niet. De zekering vervangen en het houdertje schoongemaakt, maar hielp ook niet. Toen Kwam er ineens nog 0 volt door. Omdat ik een beetje gek werd, heb ik mijn mistlicht kabel verlegd naar het achterlicht - daar komt keurig 11/12 volt door - maar dat werkt ook niet! Als ik het lichthoudertje uit mijn rechter licht haal, welke wel werkt, en die in de linker lamp plaatst, doet die het ook niet.
Tevens vorige week de complete unit vervangen voor een nieuwe, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik ben even compleet de kluts kwijt waarom dit niet werkt. 
Heeft iemand misschien nog een idee, tip of wat dan ook waar ik naar kan kijken?

Alvast bedankt ?

Groet
Puck
Antwoord
#2
Hallo Puck, 

Allereerst welkom hier. 
Wat betreft je storing, heb je dit vergelijkbare topic dat momenteel in zelfde rubriek net onder dit topic staat al doorgelezen? Zelfde issue, al is de oorzaak mogelijk anders. Niettemin bevat het wel wat hints en tips die je ook kunt checken.


Verder paar losse opmerkingen:
Je geeft aan dat je vorige week unit hebt vervangen. Vast geen toeval dat je dan nu een probleem hebt. Zitten alle connectoren nog goed vast?
Je geeft aan dat je stukjes links met rechts uitwisselde. Mogelijk heb je twee oorzaken? 
Je rept ook over remlicht. De peertjes zijn sooms dubbel uitgevoerd, Rem en achterlicht, 21W en 5W meen ik, met twee gloeidraden. Kunnen onafhankelijk van elkaar defect gaan. 
7.5V is wat laag. Klopt verbinding wel, geeft remlicht wel 12V, maar lust intern door naar de + van achterlicht en dan naar massa?

Succes met probleemschieten!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Hallo BartJu,

Dank je wel! Ik ga morgen nog eens goed kijken naar de hele boel. Ik had mij bijvoorbeeld niet gerealiseerd van het peertje met de 2 gloeidraadjes gescheiden zijn ?
Antwoord
#4
Ik heb het opgelost!

Uiteindelijk bleek het dus een gebroken zekering te zijn, welke aan de zijkanten geen contact meer maakte. Meteen alle contactpunten in de zekeringkast schoongeborsteld en vervangen wat nodig was. Mijn mistlamp deed het nu ook ineens weer (ook een zekering).
Antwoord
#5
Mooi dat je het hebt opgelost. Weer die zekeringen!

Maar m.b.t. de lampjes toch nog wat achtergrondinfo:

Je zou niet de eerste zijn die zich niet realiseert dat er best wel wat verschillende fittingen zijn die er op het eerste gezicht identiek uit zien maar bij nadere beschouwing toch verschillend zijn.
Daarom a.d.h.v. onderstaand plaatje even een korte uitleg:

[Afbeelding: uw4cyaR.png]


V.l.n.r. (n.v.t. indien niet gebruikt in onze Volvo's):
BAY15d: 21/5 W voor gecombineerd rem-/achterlicht;
BAZ15d: n.v.t. (ik geloof 21/4 W voor o.a. VW);
BA15d: n.v.t. (een enkele gloeidraad gevoed door beide contacten op de bodem, geen verbinding met de fitting)
BA15s: 5 W voor o.a. parkeerlichten; 21 W voor o.a. knipperlichten/mistlampen
BAU15s: n.v.t. voor een '92-er (bolletje met oranje coating, alleen gebruikt in units met richtingaanwijzers die geen oranje licht kunnen uitstralen i.c.m. een standaard lamp).

Aan de pinnetjes kun je zien dat BAY15d en BA15s onderling niet uitwisselbaar zouden moeten zijn. Maar helaas krijg je ze er vaak wel in geforceerd.
Aan het feit dat je rechter lamphouder in de linkerzijde ook niet werkte kon ik al opmaken dat een verkeerde lamp hier niet het probleem zou zijn.

Ik heb de info toch maar even geplaatst omdat ik ooit in mijn Amazon een BA15s in een achterlichtunit vond waar een BAY15d had moeten zitten. Daardoor was er en geen onderscheid tussen achterlicht en remmen, leek het meer op een mistlamp dan een achterlicht en gingen de parkeerlichten voor branden als er geremd werd terwijl de verlichting uit stond. Dat centrale contact van die BA15s sloot de twee in de sokkel voor een BAY15d met elkaar kort, en dat voedde dus weer de parkeerlichten in hetzelfde circuit.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
Hee dank je wel voor de uitleg en het overzicht. Je kunt op deze manier inderdaad snel de mist in gaan als je een verkeerd lampje hebt.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rechter achterlicht stationcar Nicolaas H 18 1.011 13 February 2022, 20:16
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pinout Volvo 850 versterker Thijmen 4 413 31 January 2022, 15:30
Laatste bericht: Thijmen
  alarm 240 super polar 1991 palko 13 5.917 18 December 2021, 09:23
Laatste bericht: adnous
  Achterlicht sedan 1999 Van Schellen 2 459 31 October 2021, 19:20
Laatste bericht: Van Schellen
  Ruitenwisser interval blijven continue, gaan niet uit Bart240 4 603 4 October 2021, 21:47
Laatste bericht: Bart240
  Cruise Control installatie -OPGELOST- Boet 7 1.279 23 September 2021, 22:47
Laatste bericht: Boet
  Snelheidsmeter en ABS in storing - OPGELOST - Boet 6 1.459 15 August 2021, 22:50
Laatste bericht: Boet
  Kilometerteller defect maar snelheidsmeter niet. DanielR 23 11.539 10 August 2021, 22:10
Laatste bericht: BartJu
  Waeco cruise control op originele Volvo hendel Daan245 10 6.085 8 May 2021, 16:13
Laatste bericht: aeos
  contact schakelt niet uit. Lubse 5 1.842 9 April 2021, 10:00
Laatste bericht: Lubse

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)