Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voetventilatie
#1
Voetventilatie

Her en der op forum komt het al wel eens langs, de voetventilatieklep.
Waar hebben we het over? Dat legt Boaz vanuit de Technische Commissie van het register keurig uit in dit filmpje.




In dit topic wordt het ook besproken, net als  hier .


Zo zit deze bij mijn Zweedse 1976'er:
[Afbeelding: 20200627_245voetventilatieL.jpg]Links en Rechts [Afbeelding: 20200627_245voetventilatieR.jpg]

Links wel rooster, geen klep of schuif. Rechts ook geen rooster.

Intussen lijkt het me een leuk en behapbaar projectje om op zijn minst links die klep erin te zetten. En mogelijk rechts ook. 

Het is alleen zo lastig zoeken zonder de part-nummers. In Vadis heb ik het nummer van klep/schuif deel nog niet gevonden, wel de bekledingsplaat. En ook die nummers leveren via Google niet zo veel op trouwens (links 1210666 of 1224756, rechts 1221109 of 1227648, en ng een trits aan alternatieve nummers in een note)

Weet iemand de officiele naam van die klep? Van de rechter plaat met rooster?
Of beter nog, heeft iemand ze toevallig nog beschikbaar?

In Vadis intussen wel de blindplaat gevonden in sectie 81 onder BODY FRAME, BODY SIDE:  nr3, part 1211668. Is dus de blindplaat, maar niet de klepversie. Wordt ook niet als alternatief genoemd helaas.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#2
Gevonden bij gcp.se, als Fresh Air Inlet. Op tekening staat ie bij Interieur en ventilatie maar hij heeft geen onderdeelnummer!

681289

Sectie 87. Staat er zelfs eentje op MP uit de 140 serie maar die is ongetwijfeld dezelfde. Het latere onderdeelnummer is 1255261.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dank voor je speurwerk Marc! Met nummer zoekt zeker makkelijker, en zal ook op MP kijken.
In sectie 87 had ik heel veel roostertjes gezien, maar die 'losse' inzet rechtsonderin in het hoekje dus niet...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Even updateje met achtergrond-info.
UIt onderstaande plaat  blijkt dat er twee versies zijn geweest. Begeleidende info heegft het over -1985 en 1986-.
Daar zit dus een breekpunt.
De klep op MP is uit 140. Deze is hoogstwaarschijnlijk gelijk aan die van 240 -1985. Al kloppen de nummers weer net niet (opgevolgd door).
Wel missen (op foto) hierbij het rubber en borgpinnetje van de hendel, dus eigenlijk niet compleet.

Wat ik nog niet overzie is dat onderstaande plaat een separaat roosterje weergeeft als nr 33, terwijl dat partnummer (1255261) overeenkomt met onderliggede klep. et roostertje is integraal onderdeel van de schopplaat, teminste in de linkerzijde bij mijn auto. De rechtervariant met rooster heb ik alleen nog in UK gespot (wellicht wegens de stuurpositie). Plaat is best betaalbaar, maar de verzend- en douane-kosten doen m 4 maal over de kop gaan. 





[Afbeelding: 30457.gif?s=7591&k=25465ea6a950d0b893c3f0f24d3e94d8]
(link)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
Dag ik heb mogelijk nog diverse onderdelen hiervoor liggen van 164 en 245.
En mogelijk ook het hele paneel.
Ik hoor wel.
Antwoord
#6
(9 January 2022, 12:53)Rin schreef: Dag  ik heb mogelijk nog diverse onderdelen hiervoor liggen van 164 en 245.
En mogelijk ook het hele paneel.
Ik hoor wel.

Klinkt goed, je hebt een PB.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Ik heb wel s een paar van die klepjes uit een 145 gehaald (weerskanten) maar zoals die op MP is, is ie compleet. Het rubber erachter is eerder een soort carrosserieblub kitachtige stopverf, en een los pinnetje zat er niet in. Wel een schattig rubber handgreepje met AIR erop, no. 35.

Mijn 240 uit 1989 had links nog het klepje. Het zou best kunnen trouwens dat de nieuwere versie geen rubber knop meer had, maar een omgevouwen stuk blik als handvat. Vage herinneringen komen boven.

Midwinter heb ik wel s twee uur rond gereden in de 144 met een passagier die zat te klagen over kouwe wind bij z'n benen en ik maar zeggen 'stel je nie aan, hoort erbij, is een ouwe auto, kachel staat aan, niks aan te doen', bleek dat die AIR klep nog open stond.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Sorry, niet duidelijk genoeg geweets. Wat ik op MP zie heeft niet het rubbertje 35 op de hendel, alleen een kaal stuk metaal. Met heeft toch wel mijn voorkeur.

De rubber'pakking' (34) erachter is niet zo'n probleem, filmpje van Boaz wordt alleen nadenkit gebruikt, past het altijd neem ik aan.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#9
Ja nee rubbertje 35 is onmisbaar, zonder is het klepje maar half zo leuk. Je kan ze nog los kopen zag ik, maar dan staat er geen AIR op.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Inussen via Rin een klep mogen ontvangen (bedankt Rin!), deze komt wrs uit een 164.

Wel grappig, er lijken toch weer verschillen tussen de kleppen te bestaan.

Ook deze heeft niet het bovengenoemde rubbertje '35'. Maar er isook geen gaatje voor het borgpennetje. Kennelijk hoort er bij deze geen rubberblokje (al dan niet met tekst 'air' erop) op.
Nog een verschil: de veer. De klep op MP en de klep dia in filmpje te zien is hebben compacte veer aan beide uiteinden van de scharnieras.
Degene die ik nu heb niet, er zit 1 grote veer, min of meer paralel aan de hefboom.
Mogelijk is het een erg vroege versie. Het as-veertje lijkt me een verbetering, deze veer heeft soms de neiging eruit te willen springen (uit oog op klep. Dat is niet erg handig, dan zal de veer tegen de lamellen van het roostertje aanklappen en mogelijk deze beschadigen.

Ook het aantal schroefgaten is net anders. Hier zijn het er minder, al lijkt positie wel gelijk.
Inbouwen volgt nog, liefst als het iets warmer is onder de carport. 


[Afbeelding: 20220112_voetventilatieklep681289.jpg]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)