Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
dimlicht
#1
Sinds gisteren heb ik een vreemd probleem met de verlichting van mijn 240 (1988): alle verlichting voor- en achter doet het behalve het dimlicht. Ik heb gisteren de tellerbak er even uit gehaald om te kijken of er een kabel voor toerenteller aansluiting achter lag en ik heb de onderste mat incl die smalle metalen plaat op de bodem er even uit gehad om de bodem te inspecteren. Daarna alles weer teruggeplaatst. Zoals wel vaker hier genoemd zou het metalen kubusje bij het rempedaal schuldige kunnen zijn, smeltend plastic waardoor de aarde losraakt. Deze heb ik bekeken en met contactspray behandeld, maar ik zie er niets aan (zie; foto's). Het hielp niet. Toen zag ik boven de zekeringkast een zwevende zekering met paarse zekering die stuk was (foto) , geen idee waar die zekering voor dient. Ik ben (met stadslichten aan) naar mijn naar mijn garage gereden om zo'n paarse zekering te halen, deze geplaatst maar geen resultaat. Toen ik weer thuiskwam na het ritje naar de garage branden tot mijn verbazing de koplampen/dimlicht het opeens weer. Ik blij, alle verlichting deed het weer. Het zelfhelende vermogen vd Volvo dacht ik. Motor uit gezet en even later weer gestart, maar helaas: dimlicht deed het weer niet. Kortom: de lampen hebben het kortstondig weer even gedaan
Ik heb geen idee waar ik het verder in moet zoeken. Tips zijn welkom!
groet, 
Kogelman

   
   
   
   

   
   
   


Bijlagen Afbeeldingen
   
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#2
Dat is een zeldzaam mooie verlichtingsstekker, dat is al een teken dat alles in en rond de stekker goed werkt en contact maakt! Je kan de werking van het relais voelen, er zit een stevige KLIK in. Maar ze gaan zelden stuk. Het relais is bedoeld om de belasting van de verlichtingsdraaiknop op het dashboard te verlichten (haha) maar die slijt uiteraard ook langzaam.

ER zit her en der wat wit corrosie poeder in je zekeringdoos, draai ze allemaal s een rondje om hun as. En deze gekleurde staafjes zijn van plastic en krimpen na 25 jaar warmte. De keramiek versie gaat nooit krimpen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(4 January 2022, 14:46)Marc1970 schreef: Dat is een zeldzaam mooie verlichtingsstekker, dat is al een teken dat alles in en rond de stekker goed werkt en contact maakt! Je kan de werking van het relais voelen, er zit een stevige KLIK in. Maar ze gaan zelden stuk. Het relais is bedoeld om de belasting van de verlichtingsdraaiknop op het dashboard te verlichten (haha) maar die slijt uiteraard ook langzaam.

ER zit her en der wat wit corrosie poeder in je zekeringdoos, draai ze allemaal s een rondje om hun as. En deze gekleurde staafjes zijn van plastic en krimpen na 25 jaar warmte. De keramiek versie gaat nooit krimpen.

Bedankt Marc, ik heb de zekeringen allemaal rondgedraaid en zelfs het bovenste exemplaar (die volgens mij voor de "headlights"  is) voor een nieuwe. Her en der wat contactvlakken vd zekeringenkast geschuurd met een schuurpapiertje. De zekeringenkast is al een keer vervangen incl zekeringen en is dus nog niet 25 jaar oud.
Helaas geen enkel effect.
De zekeringenkast is al een keer vervangen incl zekeringen en is dus nog niet 25 jaar oud
De klik in het relais voel ik wel, maar ervaar het niet niet als "stevig". Je moet goed opletten om iets te voelen.
Zijn er nog andere plekken waar ik kan zoeken?
Kan het te maken hebben met de licht schakelaar an zich of de bekabeling achter de tellerbak waar ik in heb lopen trekken?
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#4
Als het relais netjes klik doet is het goed. De draaischakelaar ook een paar keer aan-uit gedaan? Dan is er nog het stappenrelais in de motorruimte, aluminium doosje woont naast de accu. Het klikt als je het grootlicht aanzet, maar zonder spanning op het dimlichtcircuit zal het grootlicht niet aan blijven.
Ond.no. 1307991, kan je proberen ff een andere te lenen ergens om te kijken of die wat oplevert. Er zijn twee versies maar ze werken het zelfde behalve dat ze 180 graden andersom in hun houdertje zitten, zie: https://www.240turbo.com/headlightrelay.html

Verder is de veelvoud aan schakelingen der 240 verlichting voor mij nog altijd totaal onbegrijpelijk dus verder dan verbindingen nalopen en wat onderdelen uitwisselen kan ik je niet helpen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Je vraag kan ik amper beantwoorden, maar een elktrieken storing die begon nadat je achter de tellerbak hebt gefrommeld (dus dicht bij de verlichtingknop) en bij de zekeringskast, en er een kortdurend zelf-helend vermogen wordt waargenomen, dan gok ik op een 'los contact', overgangsweerstand/kabelbruek, of iets van dien aard.
Ik neem aan dat je alle stekkers hierachter ook al hebt nagelopen?

Zelf ooit lopen klooien bij de 340, twee niet werkende defecte koplampen. Tegelijk, dus iets in zekering/draden. Dacht ik. Maar nee, bleken toch gewoon twee defecte peertjes te zijn. Past alleen niet bij zelfhelend vermogen. Maar gestuiter hierin kan wel extra belastend zijn voor de gloeidraden.

Toevallig net achterlicht XC gerepareerd. Dat zijn twee peertjes per zijde, links beide op zwart. Vorige week binnenbekleding allemaal open gehad om de gasveren van klep te vervangen. Dus ik denk: kabeltje losgetikt? Blijkt een lampje echt stuk, de andere linkerlamp deed het na uitruil met rechts weer. En de rechter ded het ook links weer. Geen idee, maar het werkt weer. 

Moraal: niet te snel iets uitsluiten, aannames altijd checken. 
Zijn de lampen zelf nog goed? Komt er 12V tot bij de fitting(en)? Tot bij relais, schakelaar, en voorbij relais en schakelaar? Is er (voldoende) aarding aanwezig? Kortom, welk deel van stroomkring is nog intact, welk deel niet?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Eureka, het dimlicht doet het weer!
Na wat gefrut aan de bedrading aan de achterkant vd lichtschakelaar zag ik het licht branden.
Waarschijnlijk was het contact niet goed toen ik dit paneeltje verwijderd had om de tellerbak eruit te nemen.
Hopen dat het nu blijft doen.
Bedankt voor al jullie input.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#7
Aaaaha. Ik had begrepen dat je dimlicht eerst stuk ging en je daarna was gaan zoeken achter de tellert maar het ging andersom. Logischer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Relais dimlicht Rene68 13 13.290 3 May 2020, 21:36
Laatste bericht: Rubke08
  Dimlicht ThomasWeusten 10 8.761 8 April 2017, 10:02
Laatste bericht: ThomasWeusten
  volvo 740 geen dimlicht vliegje 52 2 3.158 28 February 2016, 13:50
Laatste bericht: vliegje 52
  Dimlicht werkt niet bij draaiende motor Pluk 1 2.925 31 January 2016, 19:44
Laatste bericht: wesleyscheggetman
  Welk draadje is grootlicht en welk draadje is dimlicht? Potvisboer 0 1.458 17 February 2014, 18:56
Laatste bericht: Potvisboer
  dimlicht weigert, stadslicht+grootlicht doen het wel Kogelman 6 6.333 14 August 2012, 00:04
Laatste bericht: JanssenJan
  Dimlicht werkt niet, is ineens groot licht geworden ToTalTim 4 3.674 5 July 2012, 22:11
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  1 dimlicht brandt maar Bolbo 8 4.527 17 August 2009, 18:06
Laatste bericht: eric vermeer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)