Berichten: 11.645
Topics: 287
Lid sinds: Jan 2009
Mogge
Een 244 met lpg-tank.
Daar zijn ooit zwaardere veren onder geplaats, en icm de bilsteins is het teveel van het goede.
Er gaan weer standaard veren onder. Indien nodig met wat vulschijven.
Wat is de spoeddikte van een standaardveer..?
Ik neem geen nieuwe, maar moet wel zeker weten welke de juiste zijn..
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
Berichten: 9.834
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
5 December 2021, 13:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 December 2021, 13:48 door Marc1970.)
Mijn verzameling ruwe data over vering:
Spring thickness according to VADIS
Front:
1229337 14.2mm
1229338 13.5mm
1229339 13.3mm
1229137 13.85mm/13,9mm
1205951 14.8mm
1330841 13.5mm
Rear:
1212426 12.0mm 244GL, 244GLE,242/244GLT,265GL,264,262C
1212427 12.7mm 245DL,GL,D
1229052 12.95mm 245/265GL,DL,GLE
1206750 13.8mm 245DL Australia
If the info I got is correct, these are the different dimensions:
Sedan: 12.7 mm
Wagon standard: 13 mm
Wagon HD: 13.4 mm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.645
Topics: 287
Lid sinds: Jan 2009
Helder Marc. Dan is 14 duidelijk een HD variant. Zoeken naar 12..
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
Berichten: 1.608
Topics: 42
Lid sinds: Dec 2006
Die lijst herken ik uit diverse andere topics.
Even neuzelen: dit is de draaddikte, niet de 'spoeddikte'.
De stapjes van 12-13-14 lijken klein, maar werken door tot de 4de macht. Hierdoor zijn de 12s ongeveer 2maal zo stijf als de 14s. (
uitwerking)
Zelf wil ik ook nog terug van de 14mm HD-estate naar de 13mmstandard-estate/HD-sedan versie. Ben bang dat onder een 245 met een (bescheiden 45L) LPGtank de 12-standaard-sedan te licht is. Maar op dat punt ben ik nogal van de 'Procrastinate now!' beweging....
Benieuwd naar hoe je verschil ervaart!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
5 December 2021, 19:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 December 2021, 19:57 door Grey240Polar.)
Yup, een aangezien dat in een van mijn threads was gepost zal ik jullie een herhaling van zetten besparen.
Wat ik daar sindsdien wel aan kan toevoegen is het volgende: de opzet van de vering maakt veel verschil op hoe e.e.a. op veranderingen reageert. Inmiddels maak ik verreweg de meeste km's met een bestelbus van Franse makelij. Ondanks dat deze ietsje minder stug aanvoelt dan de huidige opzet onder mijn 245 maakt het voor die bus geen enkel verschil of ik er 300 kg in leg of niet terwijl 200 kg achterin het veergedrag van mijn 245 echt al compleet transformeert van stuiterig naar comfortabel "glad" maar niet deinerig.
Ik zou daarom maar kleine veranderingen aanbrengen aan je 244. Wellicht is het vervangen van de Bilsteins door standaard oliedempers al voldoende. Of van 14 mm terug naar 13 of 12,7 mm. 12 mm lijkt me veel te dun, werden die niet alleen i.c.m. zelfnivellerende Boge dempers gebruikt?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 357
Topics: 56
Lid sinds: Nov 2007
5 December 2021, 23:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 December 2021, 23:26 door Rin.)
Onder mijn 245 zitten luchtveren met pomp in de achterbak. Ben ik zeer tevreden mee.
Kun je ook een aanhanger mee op gewenste hoogte brengen. En heeft ook invloed op stugheid.
Berichten: 11.645
Topics: 287
Lid sinds: Jan 2009
(5 December 2021, 19:46)Grey240Polar schreef: Yup, een aangezien dat in een van mijn threads was gepost zal ik jullie een herhaling van zetten besparen.
Wat ik daar sindsdien wel aan kan toevoegen is het volgende: de opzet van de vering maakt veel verschil op hoe e.e.a. op veranderingen reageert. Inmiddels maak ik verreweg de meeste km's met een bestelbus van Franse makelij. Ondanks dat deze ietsje minder stug aanvoelt dan de huidige opzet onder mijn 245 maakt het voor die bus geen enkel verschil of ik er 300 kg in leg of niet terwijl 200 kg achterin het veergedrag van mijn 245 echt al compleet transformeert van stuiterig naar comfortabel "glad" maar niet deinerig.
Ik zou daarom maar kleine veranderingen aanbrengen aan je 244. Wellicht is het vervangen van de Bilsteins door standaard oliedempers al voldoende. Of van 14 mm terug naar 13 of 12,7 mm. 12 mm lijkt me veel te dun, werden die niet alleen i.c.m. zelfnivellerende Boge dempers gebruikt?
Dus 13 zou een mooie middenweg zijn..
De Bilsteins blijven, maakt um veel stabieler en rustiger op de snelweg.
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk