Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2013
Heeft iemand 2 veerpoten liggen voor de 240?
In nette staat, het liefst roestvrij.
In de buurt van Deventer zou helemaal mooi zijn...
Berichten: 6.687
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Let op het bouwjaar, er zijn 2 verschillende.
Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2013
Dankjewel, je bedoelt hoe de fuseekogel aan de veerpoot vast zit toch? Die zit bij mij met 4 boutjes.
Berichten: 6.687
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
22 October 2021, 18:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 October 2021, 18:23 door Dopski.)
Ja dat. Maar ook dunne of dikke fusee/astap.
Dat waar het wiellager omheen gaat.
3 verschillende inderdaad. Die alleer eerste zijn vrij zeldzaam volgens mij (daar kon de schokdemper er onderuit als ik het goed herinner), vrij tricky voor een beginnende sleutelaar.
Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2013
Oke weet jij in welk bouwjaar die diameter is veranderd?
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
23 October 2021, 13:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 October 2021, 13:33 door Grey240Polar.)
Haynes zegt dit m.b.t. de fuseekogels:
"On early models, the control arm balljoint is bolted to the control arm and to the bottom of the strut; the nut which secures the balljoint to the strut is only accessible from inside the strut after the strut cartridge has been removed."
"On later models, the balljoint is connected to the strut by a housing bolted to the bottom of the strut. It's accessible from the outside, so there's no need to remove the shock absorber."
In de instructies maakt men het onderscheid bij "pre-1978 vehicles". Daarnaast wordt gemeld dat de fuseekogels bij "1979 and later models with power steering" tussen links en rechts niet meer onderling uitwisselbaar zijn.
Over verschil in diameter van de astap wordt niet gesproken, wellicht valt dit samen met de wijziging van de bevestigingswijze van de fuseekogels.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 2.398
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Vanaf midden 80- begin 81 zijn de grotere lagers toegepast.
Maar met die oudere kun je ook gerust verder gaan. Bij vervanging ivm roest is het latere type wel de beste keus.
@greypolar.. die rechte fusees zijn altijd zonder stuurbekrachtiging gemonteerd geweest. En passen onder elke poot.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
Als ik het goed begrijp kun je onder een vroegere 240 (pre 1981) dus de latere veerpoten zetten mits je ook de bijpassende wielnaven en -lagers hebt.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 2.398
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
(23 October 2021, 16:06)Grey240Polar schreef: Als ik het goed begrijp kun je onder een vroegere 240 (pre 1981) dus de latere veerpoten zetten mits je ook de bijpassende wielnaven en -lagers hebt.
Inderdaad. Meestal koop je goeie poten met alles er aan…
Veelal gedaan om nadien ook geventileerde remschijven/-klauwen te monteren met eventueel betere vering.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2013
Oke, de mijne is een 264 uit 1980 en heeft al geventileerde schijven. De veerpoten zijn alleen roestig en nu ik de schokbrekers etc ga vervangen zou ik het liefst direct betere veerpoten terugplaatsen? Mocht ik er niet eenvoudig aan kunnen komen dan haal ik de huidige eerst uit elkaar om te kijken hoe slecht ze echt zijn als alle bende en oude tectyl eraf is.
In elk geval bedankt voor de info!