Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
25 of 26?
#1
Het beruchte tandwieltje van de km-teller heeft het nu ook bij mijn 245 begeven.

Ik heb het dashboard er even uit gehad om te kijken of het ook echt het tandwieltje was waarom de teller is gestopt terwijl de snelheidsmeter gewoon werkt. En ja, dat is het.

[Afbeelding: jYajszg.jpg?1]

Dat is wel duidelijk, er mist een tandje. Nou had ik dit wieltje per ongeluk op de grond laten vallen en ik dacht dus even dat het tandje mss daardoor was afgebroken, maar nee, de "smoking gun" was nog aanwezig:

[Afbeelding: KmnynDl.png?1]


Nou zie ik bij het bestellen twee mogelijkheden: 25 tandjes (zoals ik heb), of 26 tandjes.
Wanneer werd een km-teller uitgerust met 26 tandjes? Aangezien het alleen bij de laatste twee modeljaren voorkomt zal het niets met variaties in de aandrijflijn te maken hebben, lijkt me.

Skandix zegt dit:
Citaat:- 25 teeth (Skandix 1021067) or 26 teeth (Skandix 1062109) at the Speedo.
Both versions may occur: The 25 teeth cogwheel is the most common in Europa, the 26 teeth cogwheel is the most common in North America.

Hier kan ik echter geen reden uit halen. Als het met mijlen vs. km's te maken zou hebben, dan zou dat wel vermeld zijn lijkt me.

Ik vond hier het volgende, maar ook dit geeft geen reden voor waarom er verschillen zijn:
Citaat:Special Info Regarding a 25 or 26 Tooth Gear in a 1992-93 240
There are two different possible tooth count gears for the '92-'93 240. Most have a 25 tooth gear, although some have been found with a 26 tooth. So far as I know, the only way to tell for sure which one is in your '92-'93 240 is to open it up and count the teeth. If you don't want to go to the trouble, you may just install a 25 tooth gear. It will fit ALL units. Even if it turns out to be the wrong one, everything will still work just fine, but the odometer will be off by about 3% (less than 2 mph at 60).
A larger gear will slow down the odometer while a smaller gear will speed it up.

Waarom hier over snelheid (mph) gesproken wordt snap ik niet, dit tandwieltje heeft toch alleen invloed op de km-teller (odometer)?
Ik ben geneigd om voor de 26 tands versie te gaan. Mijn teller geeft nu juist bijna 3% teveel aan i.v.m. de kleinere bandenmaat dan origineel, en dat zou dat ene tandje compenseren, als ik het goed begrijp.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#2
Ik weet niet de reden die achter deze verschillen zit. 
Als je nu een awijking ziet die groter is dat de 3%, dan zou je als ik je citaten zo lees, voor de 26T gaan, dan benader je de GPS snelheid beter.
Leuke van tandwieltjes is dat je de verhoudingen en dus het resultaat prima kunt doorrekenen.


Mijn 76' er heeft nog een tandwiel bij de bak met kabel. Hierin heb ik tijdje terug ook het tandwiel vervangen. In mijn geval was er AW71 ondergezet die bij een 3.73:1 achteras hoort. Mijn auto heeft een 3.91:1-as en dus week alles ca 10% af. Nu is dat met deze zet een stuk acceptabeler, zoals het eigenlijk hoort te zijn. 

Pas wel op:Ik moest er wel wennen dat ik niet meer 10% te hard moet rijden. (nee nog geen leergeld hoeven betalen Wink )
En mijn tandwiel moest groter om te vertragen, ik begrijp dat die bij jouw juist versnelt met meer tandjes (factor 26/25ste).


(mocht iemand een 19T nodig hebben? Die heb ik nog over al is dat dus niet relevant voor dit topic)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
(2 October 2021, 19:28)BartJu schreef: Als je nu een afwijking ziet die groter is dat de 3%, dan zou je als ik je citaten zo lees, voor de 26T gaan, dan benader je de GPS snelheid beter.

Maar dat is het hem nou juist. Dat tandwieltje heeft bij een elektronische klok geen invloed op de snelheidsmeter, anders zou die nu ook niet meer werken, maar dat doet die wel.
De snelheidsmeter moet dus zijn eigen elektronische "aandrijving" hebben, en er lopen ook twee draadjes vanaf het printplaatje naar de meter.

Citaat:En mijn tandwiel moest groter om te vertragen, ik begrijp dat die bij jouw juist versnelt met meer tandjes (factor 26/25ste).

Ik begrijp het andersom en Dave's Volvo Page zegt het ook: het grotere wiel vertraagt de odometer.
Ff beredeneren:
De odometeraandrijving heeft veel weg van een planeetwielmechanisme.
Het gefixeerde (doorzichtige) satellietwiel waar het (beige) tandwieltje als planeetwiel overheen loopt telt 61 tandjes. Een 25-tands planeetwiel moet dan 2,44x om zijn eigen as rond om één keer het satellietwiel rond te zijn gegaan. Met een 26 tands planeetwiel kom je uit op bijna 2,35x. Dat is minder vaak en het wieltje moet dus langzamer gedraaid hebben.
Omdat het satellietwiel stil staat kan dit dus alleen maar betekenen dat het (zwarte) zonnewiel dat de teller aandrijft ook een lagere snelheid heeft gekregen.

Ook Dave maakte de fout om de afwijking in "mph" te noemen (snelheid dus), maar m.i. bedoelt hij in feite dus afstand (miles). Bij de oudere mechanische klok zijn teller en meter niet onafhankelijk van elkaar en heeft een ander tandwiel dus invloed op beiden.

Ondertussen viel me ook op dat de verschillende K-getallen (impulsen per km) niet gerelateerd zijn aan het aantal tandjes in de odometer. Het is de elektronica die het aantal pulsen "telt" en omvormt tot een signaal waardoor de motortjes in de meter op (min of meer) de juiste snelheid draaien.
Het heeft ook niet met diff-ratio te maken, de teller in het diff telt op een aandrijfas en niet op de cardanas. Alleen de wielmaat heeft dus invloed op de afwijking. Een sedan met de kleinere bandenmaat zal een teller met een hoger K-getal hebben dan een estate met de grotere bandenmaat.
Mijn 245 heeft een K 24364 teller wat inhoudt dat ik een op ABS voorbereide achteras heb (anders was het K 6091 geweest). Intern deelt de teller dit door 4 om aan 6091 te komen.

Maar al met al weet ik nog niet waarom er verschillen zijn. Wellicht gewoon een gevalletje verkrijgbaarheid geweest en had men gedacht "whatever"...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#4
(3 October 2021, 12:30)Grey240Polar schreef:
(2 October 2021, 19:28)BartJu schreef: Als je nu een afwijking ziet die groter is dat de 3%, dan zou je als ik je citaten zo lees, voor de 26T gaan, dan benader je de GPS snelheid beter.

Maar dat is het hem nou juist. Dat tandwieltje heeft bij een elektronische klok geen invloed op de snelheidsmeter, anders zou die nu ook niet meer werken, maar dat doet die wel.
De snelheidsmeter moet dus zijn eigen elektronische "aandrijving" hebben, en er lopen ook twee draadjes vanaf het printplaatje naar de meter.

Citaat:En mijn tandwiel moest groter om te vertragen, ik begrijp dat die bij jouw juist versnelt met meer tandjes (factor 26/25ste).

Ik begrijp het andersom en Dave's Volvo Page zegt het ook: het grotere wiel vertraagt de odometer.
Ff beredeneren:
De odometeraandrijving heeft veel weg van een planeetwielmechanisme.
Het gefixeerde (doorzichtige) satellietwiel waar het (beige) tandwieltje als planeetwiel overheen loopt telt 61 tandjes. Een 25-tands planeetwiel moet dan 2,44x om zijn eigen as rond om één keer het satellietwiel rond te zijn gegaan. Met een 26 tands planeetwiel kom je uit op bijna 2,35x. Dat is minder vaak en het wieltje moet dus langzamer gedraaid hebben.
Omdat het satellietwiel stil staat kan dit dus alleen maar betekenen dat het (zwarte) zonnewiel dat de teller aandrijft ook een lagere snelheid heeft gekregen.

Ook Dave maakte de fout om de afwijking in "mph" te noemen (snelheid dus), maar m.i. bedoelt hij in feite dus afstand (miles). Bij de oudere mechanische klok zijn teller en meter niet onafhankelijk van elkaar en heeft een ander tandwiel dus invloed op beiden.

Ondertussen viel me ook op dat de verschillende K-getallen (impulsen per km) niet gerelateerd zijn aan het aantal tandjes in de odometer. Het is de elektronica die het aantal pulsen "telt" en omvormt tot een signaal waardoor de motortjes in de meter op (min of meer) de juiste snelheid draaien.
Het heeft ook niet met diff-ratio te maken, de teller in het diff telt op een aandrijfas en niet op de cardanas. Alleen de wielmaat heeft dus invloed op de afwijking. Een sedan met de kleinere bandenmaat zal een teller met een hoger K-getal hebben dan een estate met de grotere bandenmaat.
Mijn 245 heeft een K 24364 teller wat inhoudt dat ik een op ABS voorbereide achteras heb (anders was het K 6091 geweest). Intern deelt de teller dit door 4 om aan 6091 te komen.

Maar al met al weet ik nog niet waarom er verschillen zijn. Wellicht gewoon een gevalletje verkrijgbaarheid geweest en had men gedacht "whatever"...

Er loopt hier inderdaad wat door elkaar. Wellicht niet zo handig om mijn situatie te vermelden, aangezien dat een vroege is (alles via dezelfde kabel aangedreven, waarbij het tandwiel bij de bak met meer tandjes de kabel dus minder laat ronddraaien en dus zowel km/u en odo vertraagt.) Dit betreft dus een teller zonder grote k-getallen, maar met een 0.605 of 0.5nogwat).

Wat betreft de tandwielen en afwijkingen, het is cruciaal of het het drijvende of het volgende tandwiel is met meer tandjes. Beetje het effect zoals op een fiets met derailleurs, maar dan zonder ketting (waardoor ze tegengesteld draaien, op de fiets moet je dan dus achteruit trappen...).

Doel van mijn verhaal was om aan te tonene dat je leuk kunt spelen met tandwielen, mits je de rol en relaties kent. 
Ik ken niet de rol van het tandwiel in kwestie, dus zal geen verder advies wagen.

Wat het waarom betreft: als je km of miles 'langer' of 'korter' worden, zou dat het schijnbaar verbruik kunnen beinvloeden? Net die 3% zuiniger (op de teller, niet in praktijk)...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
Tot mijn verrassing kwam ik erachter dat het aantal tandjes van het planeetwiel geen invloed heeft op de odometer. 25 of 26, het maakt niet uit!

Ik ben me toch even wat verder gaan verdiepen in het planeetwielmechanisme want e.e.a. is minder intuïtief dan je zou denken.
Om te beginnen had ik de output naar het tellermechanisme ten onrechte het zonnewiel genoemd, dat is in werkelijkheid de planeetwieldrager. Het zonnewiel is het tandwiel op de as van het motortje.

[Afbeelding: 250px-Epicyclic_gear_ratios.png]
Geel: zonnewiel (komt overeen met: tandwieltje op de motor)
Groen: planeetwieldrager (grijze tandwiel met daarop het zwarte tandwiel naar de teller en het beige wieltje)
Paars: planeetwielen (het befaamde beige wieltje met 25 of 26 tandjes)
Rood: satellietwiel (de doorzichtige tandwielbaan van de behuizing)

Je kunt bij dit type overbrenging één van de onderdelen of allemaal stilhouden om tot verschillende ratio's te komen. Voor een visuele voorstelling zie dit plaatje. Situatie 1 met stilstaand satellietwiel komt overeen met die van de km-teller, je kunt drie van de vier paarse planeetwieltjes wegdenken.
In deze opzet is het zonnewiel de input, en de planeetwieldrager de output.

Het niet-intuïtieve aan het planeetwielmechanisme is dat de ratio tussen input en output bepaald wordt door het aantal tanden op het zonnewiel t.o.v. die op het satellietwiel. Het aantal tanden van het planeetwiel doet kennelijk niet ter zake, zolang de tanden maar goed in elkaar passen en er geen slip kan ontstaan.

De formule van de ratio tussen input en output bij een "fixed ring gear" is:
1+(Nr/Ns)
waarbij Nr = aantal tanden op het satellietwiel (ring gear) en Ns = aantal tanden op het zonnewiel (sun gear). Het aantal tanden van de planeetwielen (Np) komt dus niet voor in de formule.
Bron.

Hoe contra-intuïtief het ook klinkt, dat tandje meer of minder doet niet ter zake. Ik vond het al raar dat dit schijnbaar willekeurig kon voorkomen en dat niemand weet waarom.

Wiskundig is dit eenvoudig te verklaren want:
Citaat:One turn of the sun gear results in −Ns/Np turns of the planets
One turn of a planet gear results in Np/Nr turns of the ring gear

Np staat eerst onder en dan boven de streep en dat valt dus tegen elkaar weg.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#6
(3 October 2021, 23:36)Grey240Polar schreef: Tot mijn verrassing kwam ik erachter dat het aantal tandjes van het planeetwiel geen invloed heeft op de odometer. 25 of 26, het maakt niet uit!

Ik ben me toch even wat verder gaan verdiepen in het planeetwielmechanisme want e.e.a. is minder intuïtief dan je zou denken.
Om te beginnen had ik de output naar het tellermechanisme ten onrechte het zonnewiel genoemd, dat is in werkelijkheid de planeetwieldrager. Het zonnewiel is het tandwiel op de as van het motortje.

[Afbeelding: 250px-Epicyclic_gear_ratios.png]
Geel: zonnewiel (komt overeen met: tandwieltje op de motor)
Groen: planeetwieldrager (grijze tandwiel met daarop het zwarte tandwiel naar de teller en het beige wieltje)
Paars: planeetwielen (het befaamde beige wieltje met 25 of 26 tandjes)
Rood: satellietwiel (de doorzichtige tandwielbaan van de behuizing)

Je kunt bij dit type overbrenging één van de onderdelen of allemaal stilhouden om tot verschillende ratio's te komen. Voor een visuele voorstelling zie dit plaatje. Situatie 1 met stilstaand satellietwiel komt overeen met die van de km-teller, je kunt drie van de vier paarse planeetwieltjes wegdenken.
In deze opzet is het zonnewiel de input, en de planeetwieldrager de output.

Het niet-intuïtieve aan het planeetwielmechanisme is dat de ratio tussen input en output bepaald wordt door het aantal tanden op het zonnewiel t.o.v. die op het satellietwiel. Het aantal tanden van het planeetwiel doet kennelijk niet ter zake, zolang de tanden maar goed in elkaar passen en er geen slip kan ontstaan.

De formule van de ratio tussen input en output bij een "fixed ring gear" is:
1+(Nr/Ns)
waarbij Nr = aantal tanden op het satellietwiel (ring gear) en Ns = aantal tanden op het zonnewiel (sun gear). Het aantal tanden van de planeetwielen (Np) komt dus niet voor in de formule.
Bron.

Hoe contra-intuïtief het ook klinkt, dat tandje meer of minder doet niet ter zake.  Ik vond het al raar dat dit schijnbaar willekeurig kon voorkomen en dat niemand weet waarom.

Wiskundig is dit eenvoudig te verklaren want:
Citaat:One turn of the sun gear results in −Ns/Np turns of the planets
One turn of a planet gear results in Np/Nr turns of the ring gear

Np staat eerst onder en dan boven de streep en dat valt dus tegen elkaar weg.

Geweldige uitleg! TOP!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)