Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
#1
Hallo allemaal,

Ik ben Mark en ben van plan de Volvo 940 turbo station uit 1992 met op de teller 382.xxx km (maar teller staat al jaren stil...) van familie over te nemen.
Er zitten wel enkele mankementen aan:

Koppeling versleten, zit erg hoog en bonkt als auto goed warm is.
Uitlaatdemper lek.
Alle meters behalve klok, toerenteller en brandstof defect.
Rechter achterlicht unit erg dof aan buitenzijde.
Raamrubbers achterruit aan beide kanten versleten.
Speling op versnellingspook.
Voor APK moet het luchtfilter eruit, ander komt hij niet door de emissie test.

En....hij moet op 5 september APK gekeurd worden.
Heeft natuurlijk hier en daar zijn oneffenheden, natuurlijk leeftijd en km stand gerelateerd.

Ik begrijp wel dat een nieuwe koppeling vrij prijzig is, kan het niet zelf, heb geen brug...

Hebben jullie advies voor wat betreft deze Volvo het waard is deze reparaties uit te voeren?


Mvg.

Mark
Antwoord
#2
400-500 euro voor de koppeling, nog een paar honderd voor de uitlaat en diversen, opgeteld nog niet eens één jaartje wegenbelasting! Ouwe zware auto's die 1:10 rijden liggen niet heel lekker in de markt, maar als je iets zoekt wat het altijd doet en alles inpast, is het een handige bak om in te rijden.
Het rendement van je investering hangt erg af van de roest/deukjes/slijtage staat vd auto, de km stand is vrij gunstig en het is een station. Geen last van afschrijving in elk geval.

Je kan m schorsen als je het niet haalt voor 5 sept, of van de respijtperiode gebruik maken. Hij mag één of twee maanden stil staan op de openbare weg en naar een keuringsafspraak rijden, zonder APK. Wel meteen WA verzekeren natuurlijk!

ALs die koppeling met een kabel is (kijk ff onder de auto) kan je m nog strakker misschien stellen. Die is nog met een M46? ZIt er een knopje middenin de pook voor de 5? Dan is dit de koppeling: https://www.rendcarparts.nl/volvo/onderd...D3520553SA

Om deze koppeling te vervangen heb je geen brug nodig, rij de voorkant op een paar pallets, steunen eronder/achter, paar krikken want de bak is erg zwaar, een 1/2" ratel met een meter aan verlengstukken en sleutelen maar!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hallo Marc,

Bedankt voor je reactie.
Voordeel is dat ik de Volvo praktisch voor niets kan overnemen.
Wat bedoel je met de M46?
Ja, hij heeft inderdaad een knopje op de pook voor de 5e versnelling.
Bedankt voor je link naar de koppeling, moet ik ook de druk-en toplagers vervangen?

Is er een stap voor stap uitleg hoe de koppeling te vervangen?

Oh ja, voor wat betreft de emissie test waarbij het luchtfilter van te voren moet worden verwijderd om erdoor te komen, komt dat door versleten kleppen/zittingen of zuigerveren?
De koppakking is in het verleden al eens vervangen.

Mvg.

Mark
Antwoord
#4
Nee het is heel raar dat het luchtfilter eruit moet voor een emissietest, behalve lucht filteren doet het namelijk niks. Maar lijkt me onmogelijk dat het met kleppen of zuigers te maken heeft. Bij 380 dkm is de motor nog zo fris als een hoentje.

M46 is het type versnellingsbak, met een knopje voor de 5. Vermoedelijk is dit de tweede koppelingsplaat, het vliegwiel, druk- en toplager zullen nog prima zijn. Het druklager kan je (hopelijk niet) horen als je de pedaal iets indrukt zodat ie contact maakt met de drukgroep, toplager als het vliegwiel harder draait dan de ingaande as vd bak, in ontkoppelde toestand van een willekeurige versnelling dus.

Hier een aardige pictorial, ik zie zo gauw niks wat ie vergeet, het is een erg overzichtelijk klusje: https://nl.ifixit.com/Guide/1986+1987+19...ement/7634

DE tellerbak zou ik helemaal vervangen voor een goede, want dat is een ingewikkeld ding. Zonder auto aan de klok zijn ze ook lastig te testen: https://www.youtube.com/watch?v=4_KBT0FP8pM.
Er zijn twee types VDO en Yazaki, meest Yazaki. https://www.prancingmoose.com/740-odometer-repair.html

Met allerlei eigenaardigheden, zie hier: https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/E...bility.htm

Reparatie en test: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electri...Repair.htm

IK begin steeds blijer te worden dat de teller in mijn 940 het wél doet!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Zo, dat is nog eens een bak met info waar ik wat aan heb, bedankt Smile
Dat ga ik eens allemaal uitpluizen.

Weet jij ook eventueel waar ik raamrubbers kan krijgen voor de achterste ramen (kofferbak), links en rechts, zit nu vol met tape en er mist een strip rechtsachter bovenkant bumper Sad

Er komen steeds meer dingetjes naar boven nu ik eraan denk.
Bijv. achterkant beetje laag, bekend bij de 900 serie begrijp ik (zwakker wordende vering/schokdempers?)
Zwakke lichten koplampen.
Trekhaak waarschijnlijk APK afkeur...
Antwoord
#6
Beetje verlichting dat zijn de kosten niet en zou ik me zeker niet druk over maken.
En ook niet over een stripje of rubbertje.
Zijn er zat die op de sloop staan met goede onderdelen.
Ook zijn er nog genoeg nieuwe onderdelen te krijgen.
En zo heel duur zijn die nieuw ook niet.
Kan je ook nog kiezen tussen nieuw orgi of imitatie, imitatie is meestal 30 tot 40 procent goedkoper.

Wat belangrijker is hoe is de staat van de carrosserie veel roest/ schade's (deuken krassen), lakschade?
Niet blind gaan staren op 1 deukje of 1 lelijke kras bekijk het in zijn geheel.
En de technische staat remmen, motor, versnellingsbak, aandrijflijn.
Daar zou ik me persoonlijk meer op focussen dan een paar rubbertjes en stripjes.

Maar oke je zegt dat je de auto bijna voor niks kan krijgen...
Wat heb je te verliezen denk ik dan.
Dan kan je er toch makkelijk ook wat meer aan uitgeven omdat je hem ook al goedkoop hebt.
Een ding is zeker autorijden kost altijd geld.
Als je er wat tegenaan gooit heb je waarschijnlijk voor jaren een fijn rijdende auto op een budget.
Het lijkt nu misschien veel omdat je een lijstje met wat achterstallig werk wil oplappen ja dan word het even een optelsom.
En kom je snel aan 500 a 600 euro.
Maar rijd je er een aantal jaren mee en je doet gewoon op tijd je onderhoud.
Dan zullen er ook geen extreme kosten uitkomen.
Vergelijk het maar is met de moderne auto's dan is het echt niks vind ik.
Moderne audi bmw mercedes ben je gauw 3 a 4000 euro kwijt als je hem wegbrengt naar de dealer voor grote beurt met distributie en apk.
Dat is wel ff wat anders.
En bij een handelaar in tweedehands wagens wat krijg je daar nog voor ong 1000 euro ook zo goed als niks.
Kan je beter een auto opknappen die je kent uit je familie lijkt me.
Weet je ook wat je hebt en hoe ermee is omgegaan ken je de geschiedenis.
Antwoord
#7
Helemaal mee eens Volvo240Smile
Antwoord
#8
En, heb je hem al overgenomen?
Vast nog wel een leuke auto van te maken met een beetje moeite.
Antwoord
#9
Hoi Volvo240,

Hangt een beetje van de APK keuring af.
Ik moet eerst de einddemper (ong 3 jaar oud) lekvrij maken of andere demper zoeken.
En de bevestiging van de einddemper is afgebroken (daar waar de demper met rubber bevestiging vast zit aan onderkant auto), weet momenteel niet of dit van de auto is afgebroken of van de einddemper...
Antwoord
#10
Ah oke word dus even lassen of anders andere einddemper.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245 Bacchus 33 1.169 16 September 2021, 23:29
Laatste bericht: Volvo240
  Even voorstellen 01Dennis10 10 434 25 August 2021, 11:13
Laatste bericht: BartJu
  even voorstellen Tjalling 0 946 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 1.612 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  ff voorstellen shailo 1 1.655 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  FF voorstellen RM 6 2.802 23 September 2010, 07:12
Laatste bericht: RM
  uit Argentinië, even voorstellen, en een vraag pepijnb 8 7.662 16 May 2010, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  Geimporteerde 240 voorstellen 240estate 35 9.812 28 September 2009, 16:32
Laatste bericht: Hejsan!
  Nieuw hier.. effe voorstellen!? Harm 27 7.669 5 June 2009, 23:14
Laatste bericht: Black Moose
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 2.218 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)