Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand?
#11
Het schemaatje van Accuspark is ff anders dan ik gewend ben, deze zie ik: http://www.accuspark.co.uk/InstructionsP...ons%20.pdf .
12V vanaf contactslot, 12V 3 ohm bobine, hun dingetje in de verdeler en hun draadjes op de bobine en broem. Wat anders is is dat hun dingetje in de verdeler 12V nodig heeft.

Ik had een breakerless systeem in gedachten, maar als ie puntjes had, dan is de 3 ohm een goeie waarde voor een bobine. Heb je de 12V vanaf het contactslot gecontroleerd?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Ja en ook gecontroleerd op spanning: 12 volt.
Zeer vreemd dat hij wel werkt met 1,5 bobine. Wanneer ik bij estateservices en andere Volvo-onderdeelverkopers kijk zie ik bij de Bosch bobines geen aanduiding 1.5 of 3 ohm bobines. Zouden die standaard misschien 1.5 ohm zijn?
Antwoord
#13
Ik had nog nooit bedacht dat verschillende bobines verschillende primaire weerstanden hebben, ik had er een paar en die bleken het allemaal te doen. Hetzelfde geldt voor kabels en bougies, ze doen het allemaal op contactpuntjes.

Meest kom ik 3 ohm tegen voor een puntjesontsteking op een viercilinder. Maar inderdaad wordt die waarde zelden of nooit vermeld bij bobines.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Zo, daar ben ik weer. Ik was twee weken weg.
Ja vreemd, ik heb zelfs bij een Volvowebshop gevraagd hoeveel ohm hun Bosch bobines waren, maar heb geen antwoord gekregen.
Ik ga komende week weer stoeien met die bobines Maar begin te vermoeden dat het probleem mogelijk toch via de stroom van contactslot naar de ballastweerstand ligt waar jij het over had. Mogelijk 'hikt' het daar. Ik zal er een lampje naast op aansluiten. Dat zou constant moeten blijven branden toch?
Antwoord
#15
Lampjes, zijn handig om elektriciteit te 'zien'. Zowel op stand II als III zou er 12V vanaf het contactslot moeten komen rollen.

Maar, op zichzelf zijn lampjes ook weer een weerstand in de lijn. Tenzij parallel gezet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Zeker, niet in serie. Maar met lopende motor 
brandt het lampje dan toch ook. Of is dat stand 3?
Antwoord
#17
Vandaag weer 'geknutseld'.
Lampje aangebracht bij stroomtoevoer naar bobine. Geen uitval, brandt constant.
Dus geen toevoerstroom probleem.
Oorspronkelijke probleem: Accuspark geïnstalleerd. na 50 km, Bosch bobine kapot.
Ik had zo'n setje Accuspark al eerder in een 240 en in een 164 en dat liep probleemloos.

Aangezien ik accuspark electrische ontsteking toch wilde plaatsten een 3 ohm bobine besteld.
Blijkt dat mijn Volvo 23A 1982 niet loopt op een 3 ohm bobine. Heb ook twee andere 3 ohm bobines geprobeerd,
maar geen vonk, niet met en niet zonder ballast weerstand.
Gelukkig nog een Bosch 1.5 ohm bobine van eerdere 240 bewaard en daar loopt de motor met en zonder weerstand weer gewoon mee.
Heb de weerstand er tussen gelaten omdat de auto met een Bosch bobine en weerstand prima liep en verder een nieuwe set contactpuntjes + condensator aangesloten.

Ik wil eigenlijk de Accuspark er weer in zetten maar vrees dat mogelijk de bobine weer kapot gaat.
Volgens voorgeschreven Accusparkschema hoort bij een 3 ohm bobine geen ballast weerstand en bij een 1,5 bobine wel de weerstand.
Zoals gemeld loopt de auto niet met een 3 ohm bobine.
Er zit nu dus weer een 1,5 ohm Bosch bobine met weerstand in.

Vragen:
- Hoe kan het dat een 3 ohm bobine geen vonk oplevert?
- Wat is het verschil tussen een bobine met en zonder ballastweerstand, wat betekent dit voor de puls naar de bobine?
- Kun je de ballast weerstand gewoon weglaten bij een 1.5 bobine of gaan de contactpunten of bobine dan stuk?
(volgens Accuspark moet die er bij plaatsing van elec. ontsteking wel tussen bij een 1,5 bobine, bij een 3 ohm bobine niet)
Antwoord
#18
Als ik zo in die handleiding van AccuSpark kijk valt me het volgende op:

- A reading of around 1.5 Ohms indicates a Ballast coil
en
- A reading of around 3 Ohms indicates a standard coil.

Beiden zijn gemeten met alle draden losgekoppeld (dus ook een eventuele ballastweerstand).

Dit zegt mij dat de ballast-bobine een interne weerstand heeft die de helft is van die van een standaard bobine. Om te voorkomen dat die ballast-bobine doorbrandt moet er een 1.5 Ohm weerstand mee in serie komen om de totale weerstand gelijk te maken aan die van een standaard bobine. Doe je dat niet dan wordt de stroom dubbel zo hoog als bedoeld en dan brandt die op een gegeven moment door (en de puntjes zullen het ook niet waarderen). Vandaar dat een ballast-bobine alleen tijdens de start even de volle spanning krijgt. Dat zou bij moderne accu's, die tijdens de start minder in spanning zakken, niet meer nodig zijn.

De standaard bobine heeft dus geen ballastweerstand ermee in serie (die is wellicht ingebouwd of er is een andere reden voor de hogere interne weerstand).
Zet je een weerstand in serie met een standaard bobine, dan verlaag je de stroom naar een te lage waarde en heb je nog maar een zwakke of zelfs geen vonk meer. Dat verklaart de ogenschijnlijk tegenstrijdige instructies van AccuSpark.

Waarom je met een standaard (3 Ohm) bobine zonder ballastweerstand geen vonk krijgt kan ik zo snel niet bedenken, dat zou nl. wel het geval moeten zijn. Voor zover ik me kan herinneren had mijn 1970 Amazon met puntjes ook geen ballast-bobine.
Heb je deze eerst getest zonder de AccuSpark ingebouwd?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#19
De auto liep gewoon op contactpunten.
Heb toen accuspark ingebouwd, maar na 50 km ging die stotteren en loopt nu niet meer. Niet op contactpunten en niet op accuspark.
Nu alleen nog:
Met 1.5 bobine en ballast af en toe heel even wat vonk, met 3 ohm zonder ballast hellemaal niet meer. Movihk .oet ik het elders zoeken, is daar iets mis.
Antwoord
#20
Eigenlijk 2x niks? Misschien er nog een dingetje gebraden, de condensator (klein dingetje aan de zijkant) is ook een onmisbaar onderdeel van de vonk-vorming.

Zonder condensator gaat teveel vonkenergie verloren tijdens het openen van de puntjes.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  tussendemper vervangen adrianus240 2 1.624 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 3.526 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 4.376 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 3.798 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 10.167 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 4.655 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 18.035 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 9.982 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Motorsteun last minute laten vervangen? ja/nee Arjen van Hattem 10 10.091 20 July 2017, 18:29
Laatste bericht: PdeBruijne
  koppelingskabel vervangen jantjebeton 4 3.701 16 May 2017, 22:45
Laatste bericht: jantjebeton

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)