Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245
#1
Hallo allen,

Ik heet Bart, 45jr woon in Amstelveen, samen met mijn vrouw en 3 kids.
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik een Land Rover man ben. ;-) Dat wil zeggen, Defenders en Series vind ik tractoren. Leuk, maar nix voor mij.
Oude klassieke Range Rovers was mijn hobby. Ik rijdt nu een LR Discovery V8 uit 2002 als gezinsauto. En ik vind het een beetje een te dure hobby worden.

De Volvo 240 heb ik altijd leuk gevonden. Zoals ik veel oude klassieke auto's gewoon leuk vind, maar de Volvo 240's nog net iets leuker. ;-)

Ik zie een 245 als een alternatief voor de gezins auto. Ik zou het liefst op benzine en LPG rijden ivm het milieu. 
Ik ben handig en heb een sleutel plek aan huis, waar hij ook binnen mag staan. (yep, vet he? ;-))
Ik verwacht 10.000 km per jaar te rijden inclusief alles. Ik ben me aan het orienteren op een belastingvrije 245.

Ik ben op zoek naar gebruikers ervaring over:
- Diesel (5 of 6 pitter?) of benzine /LPG?
- Handbak of automaat?
- totaal origineel of met een nieuwer blok en bak erin? (originaliteit is voor mij niet belangerijk, practische auto wel)
 
Met grote groet,

Bart
Antwoord
#2
Hoi Bart,

Een 240 is best nog als dagelijkse auto in te zetten.
Maar oke het zijn ook (oude) auto's ondertussen.
Verwacht geen super zuinige auto denk aan een verbruik van rond de 1 op 10 a 11,
Diesel zou ik niet doen omdat je daarmee tegenwoordig bijna geen centrum meer in mag.
En deze diesels hebben ook weinig vermogen en zeer luid niet echt meer van nu zeg maar.
5 cilinders waren er niet in de 2 serie het is alleen maar 6 cilinder of 4 cilinder.
Zou het houden op de 4 cilinder omdat het lastig is om aan delen te komen voor 6 cilinders en stukken onzuiniger.
Handbakken zijn prima bijna onverslijtbaar heb zelf nog nooit te maken gehad met een gare bak.
En er zijn al heel wat volvo's gepasseerd ondertussen.
Heb zelf minder ervaring met de automaten maar daar hoor of lees je ook weinig verkeerds over.
Totaal origineel of wat verbouwd het boeit mij niet.
Maar 100 procent origineel is natuurlijk wel hogere restwaarde/verzamelwaarde.
Ze krijgen langzaam aan bijna de klassieker status/cult auto.
Dus ik zou het persoonlijk wel dicht bij het origineel houden maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Is natuurlijk ook afhankelijk van in wat van staat de auto is.
Is ie heel netjes zou ik hem lekker origineel houden.
Als dat wat minder is allemaal dan ben je vaak ook eerder geneigd wat te vervangen voor aftermarket etc.
Wat vaak gebeurd is dat mensen gaan voor een motor van een 940 de 2.3 turbo of voor de kenner de (B230FK).
Deze heb je ook met hogere druk en dan is het de FT en dan levert die dacht ik standaard 165 PK.
Maar met zon FK kan je ook makkelijk wat meer vermogen uithalen standaard zit ie op 135 pk.
Er zijn genoeg mensen die rond de 180 a 200 pk zitten met wat aanpassingen maar dit is nog goed te doen ook financieel.
Wat ook een optie is een motor uit een 850 plaatsen.
Oke dat is wel heel wat anders en ook veel meer werk.
Heb je een mooie 5 cil krachtbron en met een T-5 226pk en 300nm koppel en als je er een uit een R uitvoering hebt heb je nog net ff wat meer vermogen.
Maar dat is enkel turbo druk en sommige hebben een iets grotere turbo wat een aantal pk's meer geeft.
Maar dit is normaal gesproken een dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijver.
En zal in een 240 in de lengte richting gemonteerd moeten worden dus kom je te zitten met motorsteunen die je dan moet aanpassen/zelf moet maken, laten maken.
En een andere versnellingsbak een handbak van een 960 een m90.
Je koppelingspedaal moet je dan ook aanpassen want m90 heeft een hydraulisch bediende koppeling en 240 mechanisch.
Aandrijfas moet je waarschijnlijk dan ook aanpassen.
Ongetwijfeld zullen er nog meer zaken zijn waar je tegen aanloopt.
Qua carrosserie hebben de 240 wel vaak aandacht nodig.
Vooral de wielranden achter zijn vaak slecht of al is slecht opgeknapt en gaat dan vaak weer roesten.
Ook de wielbakken achter in de bagageruimte zijn vaak slecht.
Dorpels vaak ook een probleem.
En de oudere type 240 hebben nog de chromen raamlijsten deze liggen boven op de raamstijl/ruit.
Waardoor er lange tijd wat water blijft staan met als gevolg vaak roest bij de raamstijlen.
Vooral bij de oudere modellen van de 240.
Antwoord
#3
(17 August 2021, 16:11)Volvo240 schreef: 5 cilinders waren er niet in de 2 serie het is alleen maar 6 cilinder of 4 cilinder.

Zijn ze in de vroege jaren niet met 2 liter 5 cilinder diesels geleverd geweest? (D20, zat precies tussen de D24 en de D16 in)
Antwoord
#4
Mijn ervaring: 14 jaar jaar met een relatief originele 245 automaat uit 1976, weinig problemen. Automaa rijdt heerlijk releaxt.
Wel de automaatbak vervangen van 3 trap (BW55) naar 3trappen-met-overdrive. Scheelt ca 30% in de toeren, vooral prettig op snelweg.
De B21A houdt ecter niet over op LPG, haalt wel de 130 (op teller, maar GPS ook) al heeft ie een aanloop nodig. Op benzine is het wat vinniger, energieker.

Beste is dus vooral op roest etc letten. Technisch is veel aan te passen en uit te wisselen zoals ook hierboven al blijkt. Al is niet allles plug-and-play, al wordt dat wel nogal eens beweert. Er zijn ook binnen de 240 veel verschillen tussen de jaargangen, versies en landen.
Een tante van me reed ooit een gele uit Californie, maar kon sommige onderdelen moeilijk (laten) bestellen, wegens de afwijkingen met de NL versie. Zelf soms ook lastig wegens de vroege jaargang (die met de ronde koplampen).

Zo zou de bovengenoemde 5 cylinder diesel (D20?) best ergens bestaan kunnen hebben, maar in NL was diesel altijd de D6/D24. Benzine in 4 of 6 cylinder in diverse versies, slagvolumes, en carb of injectie. Niet alle schijnen goed met LPG overweg te kunnen, al zit dat meestal in de brandstofvoorziening, de motoren zelf kunnen er veelal wel oud mee worden.

Succes met zoeken en overwegen!

Als je ruimte hebt voor stallen en sleutelen, dan kun je er hoedanook een prettige auto aan hebben voor acceptabele kosten.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
(17 August 2021, 09:20)Bacchus schreef: Ik ben op zoek naar gebruikers ervaring over:
- Diesel (5 of 6 pitter?) of benzine /LPG?
- Handbak of automaat?
- totaal origineel of met een nieuwer blok en bak erin? (originaliteit is voor mij niet belangerijk, practische auto wel)
 

Een 245 is een goed betaalbare hobby gezinsauto.
Zelf ben ik behelpen met een 242, een 2 deurs dus, maar zelfs die voldoet prima als dagelijkse en vakantie auto.

Volvo240 heeft al een boel standaard wijsheden over de 240 opgesomd in willekeurige volgorde.
Wat betreft je vragen;

1. Diesel of "Redblock"; de diesels zijn onverwoestbare minivrachtwagen motoren, maar zijn redelijk ongeciviliseerd. Maar als je van ronkende diesels houdt heerlijk. Een redblock is betrouwbaar, en voor een beginnende sleutelaar goed te doorgronden en de onderdelen zijn ook goed verkrijgbaar tegen schappelijke prijzen.

2. Handbak of automaat. Als je de auto dagelijks wilt gebruiken zou ik in ieder geval gaan voor een overdrive versnellingsbak, en dan het liefst die met "eigen tandwielen" de M47 (de M46 heeft een "losse" overdrive achter de bak hangen. Een M90 van een late 940 zou ook kunnen, maar vergt wat custom aanpassingen (versnellingsbaksteun, aandrijfas etc). Automaten ben ik niet zo in thuis, volgens mij is de AW71 de versnellingsbak met overdrive.

3. totaal origineel of ....  Als je in de markt bent voor een praktische dagelijkse auto is de gemiddelde rode broek originality troffee iets wat aan je voorbij mag gaan. De ophanging verbeteren, bijvoorbeeld door wat stevigere veren en schokdempers, grotere velgen en goede banden rijdt echt heel stuk vertrouwder. Ik vind zelf de wolf in schaapskleren wel prettig. Qua motor voldoet bijna alles wel, een carburateurnblok is makkelijk (ook op lpg) aan te knutselen, een B230f is de meest moderne redblock variant.
Alle motoren zijn inderdaad kinderlijk eenvoudig om te wisselen naar een late 940 (turbo) motor mocht je daar behoefte aan hebben. Zie je aan de buitenkant niets van, maar de dagwaarde voor de gemiddelde volvo rijder zal aanzienlijk dalen, ondanks dat je er zelf veel meer lol in hebt.
Motoren als de (B20), B19, B21, B200k vind ik zelf mager presteren, maar zijn dus eenvoudig te vervangen door een modernere evenknie. Let wel op een schouw bij
Antwoord
#6
Thumbs Up 
Dank u allen tot zover! :-)
Antwoord
#7
(17 August 2021, 09:20)Bacchus schreef: Hallo allen,

Ik heet Bart, 45jr woon in Amstelveen, samen met mijn vrouw en 3 kids.
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik een Land Rover man ben. ;-) Dat wil zeggen, Defenders en Series vind ik tractoren. Leuk, maar nix voor mij.
Oude klassieke Range Rovers was mijn hobby. Ik rijdt nu een LR Discovery V8 uit 2002 als gezinsauto. En ik vind het een beetje een te dure hobby worden.

De Volvo 240 heb ik altijd leuk gevonden. Zoals ik veel oude klassieke auto's gewoon leuk vind, maar de Volvo 240's nog net iets leuker. ;-)

Ik zie een 245 als een alternatief voor de gezins auto. Ik zou het liefst op benzine en LPG rijden ivm het milieu. 
Ik ben handig en heb een sleutel plek aan huis, waar hij ook binnen mag staan. (yep, vet he? ;-))
Ik verwacht 10.000 km per jaar te rijden inclusief alles. Ik ben me aan het orienteren op een belastingvrije 245.

Ik ben op zoek naar gebruikers ervaring over:
- Diesel (5 of 6 pitter?) of benzine /LPG?
- Handbak of automaat?
- totaal origineel of met een nieuwer blok en bak erin? (originaliteit is voor mij niet belangerijk, practische auto wel)
 
Met grote groet,

Bart

Mijn ervaring is met twee 1992'er 245's die ik sinds 2005 rijd (bij elkaar nu zo'n 175.000 km). Ik heb wel eens met een 740 gereden die de 6-cilinder VW/Audi-diesel in het vooronder had en een 780 met die vreemde 90 graden V6.

De diesels zijn denk ik zo goed als verdwenen, er is er misschien nog wel ergens eentje te vinden, maar de redblock benzinemotoren zullen ruim voorhanden zijn. Het zijn ook de redblocks die als onverwoestbaar bekend staan en bovendien heb je daar in NL geen last van milieuzones mee. In Duitsland zul je er eentje met U9 op het kentekenbewijs moeten hebben (d.w.z. katalysator) om er in milieuzones te mogen komen, zo'n oude diesel is daar allang taboe.

Ik zou voor een handbak gaan. Ik heb dus wel eens een 780 met PRV V6 en automaat als leenauto gehad, maar ondanks de veel grotere motor dan mijn bescheiden 2 litertje (B200F) voelde die echt niet snel aan. Ik vond mijn 245 met handbak zelfs levendiger (niet persé sneller) aanvoelen, alsof die 780 constant een grote last met zich mee moest zeulen (dat was denk ik ook: de prestaties smorende automaat).

Een B200F of B230F is de standaard motor in de latere en nu nog relatief ruim voorhanden modeljaren. Ik rijd 20.000 km per jaar met mijn B200F en M47 handbak, en dat is prima te doen. Naar huidige begrippen is het een spartaanse auto, maar het enige dat ik soms mis is airco. Ja je kunt turbo's enzo erin gaan lepelen, maar voor een praktische auto niet persé nodig.

Belastingvrij betekent niet persé goedkoper. Het premium dat je daar extra voor neer moet tellen kan jaaaaaren duren voor je dat weer terugverdiend hebt, ALS je dat al terugverdient.
Belangrijker dan belastingvrij is dat je een zo goed mogelijk exemplaar voor je budget koopt. Dat is wat  je op korte en lange termijn geld kan besparen en je blij blijft houden met de auto.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Prijzen en aanbod zijn een beetje om te huilen nowadays. Ik zou een recente nemen inderdaad, meer keuze aan auto's en onderdelen om mee te hobbybobben, minder roest, minder belachelijke prijzen en hoedanook stukken goedkoper om te rijden dan een Disco. BEnzine of gas maakt weinig uit, snel wordt ie nooit (langzaam ook niet) en voor de zeespiegelstijging ook nauwelijks, je zit met beide al boven de middeleeuwse 200g CO2/km.

Automaat is leuk maar zelf schakelen heeft ook zo z'n charmes. Op zich kan je een heleboel in de vierde versnelling doen, de motor ploetert wel door. De koppeling is niet bijzonder zwaar, dat scheelt ook.

Het praktische voordeel van de 240 vind ik de draaicirkel, en hij is niet zo breed, je kan nog wel s ergens tussendoor piepen. Ik denk niet dat je met welke 240 dan ook in Duitse milieuzones mag rijden.
Het nadeel is dat de achterbank niet zo breed is, de wielkasten zitten te ver naar voren.

Hier de goedkoopste, en een witte, met dezelfde filosofie heb ik 10 jaar lachend mee rondgereden (er mist van alles aan maar de wielkasten zien er goed uit): https://link.marktplaats.nl/m1739392571
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
(19 August 2021, 17:04)Marc1970 schreef: ...
Ik denk niet dat je met welke 240 dan ook in Duitse milieuzones mag rijden.
...

Ben het met Marc1970 eens, maar hierbij dinet toch een kanttekening gemaakt te worden:
de meeste (jaargangen) 240 mogen juist wel de Duise milieuzones in. 

Dit zegt de ANWB hierover:

Citaat:Vrijstelling oldtimers
  • Voor oldtimers geldt een vrijstelling onder bepaalde voorwaarden.

  • Oldtimers met een Duits historisch kenteken hoeven geen milieusticker te hebben.

  • Oldtimers met een buitenlands kenteken zijn ook vrijgesteld.
    • Een oldtimer is volgens de Duitse regels ouder dan 30 jaar en moet in goede staat van onderhoud verkeren.
    • Leg bij het parkeren in een milieuzone een kopie van het kentekenbewijs waaruit de ouderdom van het voertuig blijkt, en bij voorkeur een FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar achter de voorruit. Informatie over de FIVA Identity Card is te vinden op fiva.org (Fédération internationale des véhicules anciens) en fehac.nl (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs).
  • [b]Let op:[/b] Een dieselverbod kan ook voor oldtimers gelden. De regels verschillen per plaats, informeer bij de gemeente.
  • Meer informatie: adac.de/rund-ums-fahrzeug/oldtimer-youngtimer/recht-tipps/oldtimer-umweltzone.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#10
Nou ja zeg, 30 jaar, dat is makkelijk voor de 240.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen 940 station 1992 179 32.338 2 November 2023, 13:11
Laatste bericht: 940 station 1992
  Hellup! Mag ik alsjeblieft mijn originele account terug? Hannes 2 763 25 March 2023, 01:36
Laatste bericht: Dopski
  Even voorstellen Latten 4 1.520 1 April 2022, 17:01
Laatste bericht: Marc1970
  even voorstellen Tjalling 0 1.490 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 2.372 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  Mijn eerste 240 kopen? Koet 273 5 5.542 14 August 2016, 09:32
Laatste bericht: Arn02
  Is mijn 850 nog te redden? erikdb 16 11.723 20 May 2016, 22:08
Laatste bericht: KennOne
  Welke auto/Volvo net zo betrouwbaar als mijn S60 2.4D? YinYang 8 10.558 24 November 2015, 16:34
Laatste bericht: 244dl
  ff voorstellen shailo 1 2.735 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Welk laspparaat gebruiken jullie? Prins 11 9.059 23 January 2014, 00:14
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)