Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor slaat over net boven stationair toerental
#1
Ik heb een Volvo 245 uit 1993 met een B200F motor.

Het probleem is dat de motor vanaf stationair bij redelijk wat gas geven even nodig heeft om het toerental te verhogen. Hij sputtert, slaat een paar keer over en pakt dan het gewenste toerental voortvarend op. 
Ik heb al van alles geprobeerd zoals de TPS vervangen en opnieuw afgesteld.Ook de brandstofdrukregelaar is vervangen. Het ''motormanagement'' geeft geen enkele foutmelding. Wat opvalt is dat als ik een heel klein beetje gas geef dus bijv. 50 toeren meer dan stationair, de motor schudt en bij wat meer gas goed oppakt en mooi regelmatig loopt. Het zit precies tussen de overgang van stationair naar gas geven met de voet.Heb ook alle checks uitgevoerd bij de connector van het motormanagement systeem en twee dingen vielen op[Afbeelding: biggrin.png]e weerstand van koelwater temperatuur sensor kreeg ik niet goed uitgelezen en....connector 32 ontbreekt en is ook niet bedraad.
Dit zou de aansluiting moeten zijn van de koude start klep die ik overigens ook niet kan vinden. Motor start overigens prima; ook bij koud weer.
Nog een andere suggestie waar ik naar kan kijken?
Antwoord
#2
"Van alles" is een ruim begrip, kun je daar wat specifieker over zijn? Heb je bijv. je gasklephuis en stationairklep al van de motor af gehaald en gereinigd?

Voor het overige verwijs ik je naar mijn reeds gegeven antwoorden in je parallele thread. Daar staan ook een paar vragen aan jou in die - indien ze onbeantwoord blijven - mij weinig houvast geven om je verder te kunnen helpen. Dat was ook een reden waarom ik in die thread niet meer gereageerd heb. Anders kan ik niet specifieker zijn dan: het kan "van alles" zijn...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#3
(5 August 2021, 19:34)Grey240Polar schreef: "Van alles" is een ruim begrip, kun je daar wat specifieker over zijn? Heb je bijv. je gasklephuis en stationairklep al van de motor af gehaald en gereinigd?

Voor het overige verwijs ik je naar mijn reeds gegeven antwoorden in je parallele thread. Daar staan ook een paar vragen aan jou in die - indien ze onbeantwoord blijven - mij weinig houvast geven om je verder te kunnen helpen. Dat was ook een reden waarom ik in die thread niet meer gereageerd heb. Anders kan ik niet specifieker zijn dan: het kan "van alles" zijn...
Dat af en toe schudden, gebeurt dat ook tijdens het rijden? Nee, alleen als je tijdens het rijden ineens het gaspedaal loslaat en daarna weer intrapt. Het ''schudden '' is maar even. Motor rijdt voorbeeldig en trekt ook bij hogere snelheden goed door.
Maakt het verschil of de motor koud of warm is? Bij koude motor misschien iets meer maar niet noemenswaardig 
Als je voorzichtig met de koppeling manoeuvreert, dus zonder het gaspedaal aan te raken, slaat de motor dan af of regelt de stationairklep (= IAC van idle air control valve) bij zodat het toerental zo goed mogelijk rond de 750 tpm blijft?Lijkt goed te werken
Als je bij stationair het gaspedaal net een fractie indrukt, wat gebeurt er dan? Dan slaat de motor over tussen de ongeveer 750 en 800 toeren per minuut.
Hoe zien de isolatorneuzen van de bougies eruit? Wit, lichtbruin of zwart? Lichtbruin.
Wat ik tot nu toe gedaan heb is gasklephuis gereinigd, bougies afgesteld, tps vervangen en afgesteld,benzinedrukregelaar vervangen,nieuw luchtfilter,  weerstanden uitgelezen bij de Jetronic connector en alles behalve de koelwatertemperatuursensor ( was lastig te meten) en aansluiting 32 ontbrak; deze was ook niet bedraad en de ''koude start klep'' kan ik niet vinden. (Auto start overigens prima).
Wat ik nog niet gedaan heb is de stationairklep gereinigd.
En ik controleer regelmatig op foutmeldingen van het diagnosepunt; tot nu toe geen enkele.
Het is volgens mij echt iets in de omschakeling van de automatische regeling van het stationaire toerental en de pedaalbediening; en dat dan ook nog in een specifiek laag toerentalgebied. Maar waar dat dan aan ligt en hoe te verhelpen?
Dank voor je moeite.
Antwoord
#4
Bedankt voor de feedback, nu heb ik een beter beeld van wat er gebeurt.
Hier heb je een mooi overzicht van wat je bij de ECU op de verschillende pinnen moet meten.
Let even op dat je op de juiste manier meet, hoe staat beschreven in TP31361/1, en die kun je hier vinden. Daarin staan ook een heleboel metingen beschreven om fouten op te sporen.

De koelwatertemperatuursensor (ECT) kun je op twee manieren meten, en het resultaat ervan is uiteraard zeer afhankelijk van de temperatuur van de motor.
Opgewarmd moet op pin 13 t.o.v. massa een waarde van 350 mV gemeten worden welke bij de laatste modeljaren niet stabiel is.
Je kunt ook - met de connector losgenomen van de ECU - weerstandswaarden meten. Zie het tabelletje bij E14 op blz 44 van TP31361/1. Als je nu overdag met een koude motor en 20 graden C omgevingstemperatuur meet zou je dus ergens tussen 2280 en 2720 Ohm moeten zitten. 290-364 Ohm bij opgewarmde motor (80 graden C).

Dat pin 32 ontbreekt klopt, deze modeljaren gebruiken geen aparte koudestartinjector meer.

Voor mij is nu de hoofverdachte die uitgesloten moet worden de stationairklep (IAC).
Meestal zijn de symptomen van een vervuilde IAC een te hoog stationair toerental. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat - als het ding niet goed werkt op het overnamepunt tussen stationair en gas geven - je wat ongewenste resultaten kan krijgen. Dat is het punt waarop de TPS klikt en ook het punt dat jij sputteren ervaart.
Ondanks dat het ding IAC heet weet ik a.d.h.v. metingen dat die toch ook tijdens het rijden door de ECU aangestuurd wordt. De IAC kan daarmee dus ook op snelheid invloed hebben, nl. als je gas loslaat en gaat remmen op de motor, dan gaat die de hoeveelheid vacuum reguleren zodat de onderdruk op de carterventilatie niet te hoog wordt.

De IAC is gelukkig makkelijk te verwijderen en te reinigen. Da's m.i. dus je volgende stap. Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#5
(6 August 2021, 12:21)Grey240Polar schreef: Bedankt voor de feedback, nu heb ik een beter beeld van wat er gebeurt.
Hier heb je een mooi overzicht van wat je bij de ECU op de verschillende pinnen moet meten.
Let even op dat je op de juiste manier meet, hoe staat beschreven in TP31361/1, en die kun je hier vinden. Daarin staan ook een heleboel metingen beschreven om fouten op te sporen.

De koelwatertemperatuursensor (ECT) kun je op twee manieren meten, en het resultaat ervan is uiteraard zeer afhankelijk van de temperatuur van de motor.
Opgewarmd moet op pin 13 t.o.v. massa een waarde van 350 mV gemeten worden welke bij de laatste modeljaren niet stabiel is.
Je kunt ook - met de connector losgenomen van de ECU - weerstandswaarden meten. Zie het tabelletje bij E14 op blz 44 van TP31361/1. Als je nu overdag met een koude motor en 20 graden C omgevingstemperatuur meet zou je dus ergens tussen 2280 en 2720 Ohm moeten zitten. 290-364 Ohm bij opgewarmde motor (80 graden C).

Dat pin 32 ontbreekt klopt, deze modeljaren gebruiken geen aparte koudestartinjector meer.

Voor mij is nu de hoofverdachte die uitgesloten moet worden de stationairklep (IAC).
Meestal zijn de symptomen van een vervuilde IAC een te hoog stationair toerental. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat - als het ding niet goed werkt op het overnamepunt tussen stationair en gas geven - je wat ongewenste resultaten kan krijgen. Dat is het punt waarop de TPS klikt en ook het punt dat jij sputteren ervaart.
Ondanks dat het ding IAC heet weet ik a.d.h.v. metingen dat die toch ook tijdens het rijden door de ECU aangestuurd wordt. De IAC kan daarmee dus ook op snelheid invloed hebben, nl. als je gas loslaat en gaat remmen op de motor, dan gaat die de hoeveelheid vacuum reguleren zodat de onderdruk op de carterventilatie niet te hoog wordt.

De IAC is gelukkig makkelijk te verwijderen en te reinigen. Da's m.i. dus je volgende stap. Succes!
Dag,

Dank voor al je uitgebreide adviezen en ik heb ons;angs de IAC verwijderd en uitgebreid schoongemaakt en doorgemeten. Meting qua weerstand was correct en erg veel vervuiling niet aangetroffen. Tevens het gasklephuis gereinigd . Het heeft geen soulaas geboden; de klachten blijven. Ook Herb ik nog een andere pingelsensor gemonteerd maar deze gaf direct een foutmelding:''signaal ontbreekt''. Dus de ''oude'' weer gemonteerd en na een reset geen foutmeldingen meer.
Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat het overname van IAC naar microswitch van TPS te vroeg of te laat komt. Of dat de ontstekingsmodule de overname van IAC naar TPS niet goed detecteert. Heb jij nog aanvullende suggesties of moet ik er maar mee leren leven? Misschien komt dit euvel veel vaker voor bij de Volvo's uit beginjaren 90.

Nogmaals dank voor het meedenken.
Antwoord
#6
Hmm, hier moet ik ff over nadenken... Dat sputteren moet iig niet als normaal worden beschouwd.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#7
Na wat denken en zoeken op inet later, kom ik toch weer terug bij het gasklephuis (TB) en stationairklep (IAC). In heel de FAQ komt de term "tip-in hesitation" alleen daar voor. Die term wordt specifiek voor jouw probleem gebruikt. Typisch bij dat probleem is ook de afwezigheid van foutcodes.

Bij de LH2.4 Jetronic wordt het stationair toerental door de ECU geregeld. Uitgangspunt daarbij is dat de TB goed staat afgesteld ("base idle") waar bovenop de IAC kan reguleren.
Een afwijkende volgorde van werken dan hier beschreven heeft wellicht onbedoeld tot een verkeerde afstelling geleid.

Nu dat alles schoon is zou verificatie van de afstellingen exact volgens die stappen en specificaties mijn advies zijn. Als daaruit blijkt dat de TB een goede "base idle" geeft en de IAC daarop mooi tot 750 rpm kan reguleren, dan kom je helaas weer terug bij "van alles" kan de oorzaak zijn en moet je toch verder gaan elimineren (bijv. het reeds gegeven advies van het vervangen van de rubber ringen van de injectoren). Het overnamepunt tussen IAC en jouw rechter voet moet in elk geval gewoon naadloos kunnen verlopen. Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 607 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 764 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 2.122 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 5.489 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  Losse aansluiting B200F motor Arnic 2 412 18 February 2021, 22:20
Laatste bericht: TeunTimmermans
  schuddende motor (B200) heideltje 27 7.586 17 February 2021, 18:35
Laatste bericht: BartJu
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 9.634 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  B200F motor probleempje Arnic 2 418 21 January 2021, 12:45
Laatste bericht: Arnic
  Identificeren motor Lubse 14 4.730 13 September 2019, 13:53
Laatste bericht: Marc1970
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 2.628 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)