Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lagers m47
#1
Hoi,

Ik ben bezig mijn M46 met OD te vervangen door een M47. Met mechanische km teller. Schaarse bakken zo blijkt en wat ik vindt heeft kapotte lagers.
Mijn vraag aan jullie. Weten jullie of de latere m47 bakken dus zonder mechansiche km teller aandrijving dezelfde lagers hebben? Dan zou ik voor weinig zo'n modernere m47 kunnn kopen en daar de lagers uit halen!

ik hoor het graag!

vr gr

Antwoord
#2
Er staat me iets van bij dat de late M47 van binnen wel wat anders is dan de oude versie, vooral rond de 5e versnelling. Als je het avontuur met een oud type M47 die kapotte lagers heeft aandurft zou ik meteen nieuwe lagers kopen, de latere versies zijn dan wel beter maar nog steeds niet fenomenaal. De M46 is veel degelijker dan de M47. Als er hoe dan ook een M47 gebruikt gaat worden zou mijn keuze voor de laatste versie zijn en een alternatief voor de telleraandrijving verzinnen. Ik denk dat het qua kosten en tijd aantrekkelijker is dan een bakrevisie, je hebt dan een wat beter doorontwikkelde bak en je zit dan niet vast aan de oude versie.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#3
Ik denk niet dat je van twee één kan maken, vooral omdat alles in die bak met shims gesteld moet worden. Maar goed, dan ga je de shims kopen.

Of de lagers hetzelfde zijn, kan je alleen met de onderdeelnummers achter komen. https://weblisher.textalk.se/gcp/20160203-037/?page=905 is een bladzijde uit de 240 catalogus, gezocht op onderdeel 1377668, tandwiel tweede versnelling. Op p. 912 begint de M47, oude type.
Onderdeel 10, 32, 49 en 50 zijn de lagers uit het vierbak-deel, 50 is 183834 en op de M45/46 heeft dat lager nummer 32, met zelfde onderdeelnummer. Dat lager 183834 komt in alle catalogussen terug, dus die kan je in ongeveer elke M45/46/47 vinden t/m de 940.
LAger wat er boven zit is ook in beide 183827.

NU de 5. In de oudste 240 heten de onderste lagers vd 5 no. 55 en 56, buiten- en binnenring. In de 940 heten die lagers 61 en 62 maar hebben dezelfde onderdeelnummers!
Dus ik gok dat je alle 6 de lagers kan hergebruiken. Voor de zekerheid zou je alle lagers, keerringen en shims zo na kunnen kijken.

Inspiratie: https://www.brickboard.com/mobile/post.htm?id=1674671
http://www.turbobricks.org/forums/showth...p?t=356402
https://volvoforums.com/forum/volvo-240-...elp-99471/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Kijk dat biedt perspectief. Ik denk dat ik een deal probeer te maken dat ik gewoon mijn m46 houdt en op mijn gemak de lagers ga zoeken voor deze m47 bak.

Mark je schreef
Onderdeel 10, 32, 49 en 50 zijn de lagers uit het vierbak-deel, 50 is 183834 en op de M45/46 heeft dat lager nummer 32, met zelfde onderdeelnummer. Dat lager 183834 komt in alle catalogussen terug, dus die kan je in ongeveer elke M45/46/47 vinden t/m de 940.

ik ben gaan zoeken naar de nummers en wat je zegt klopt echter lager 49 heeft afwijkend nummer topv de vierbak . Dat is nl nummer 1209392.

10 = 1377098-7 is nieuw te verkrijgen
32 = 183827-5 is ook nieuw te krijgen
49= 1209392-8 NLA
50 = 183834 is nieuw te krijgen ( wiellagers van een 340..........)

de 49 dus 1209392 is door een Amerikaan in de skf catalogus gevonden met nummer NU304ECP. Dan moet er alleen nog een groef in gedraaid worden voor de klemring. Maar dat lager is er dus ook......


ik weet echter niet of dat lager ook in de andere m47 wordt gebruikt.

Antwoord
#5
Dat NU304ECP lager gaat ie vervolgens ombouwen naar de Volvo versie door het binnenwerk over te zetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Oh ik heb het volgende bericht gelezen op volvo rwd forum:

all,

i did some searching for a m47 replacement bearing, volvo p/n 1209392, front countershaft bearing.

a few cross-referenced bearings can be found in europe, but most won't ship to the states.

i found an exact replacement bearing for the skf/volvo nla bearing. the replacement comes with a removable inner sleeve, and after removing it, the bearing is the same with the same dimensions: 27.5x52x15 mm3. even the number of cylinder bearing count is the same

you can cross-reference the number to get timkin, ntn, etc., but i found the nos skf bearings at good prices.

i bought a couple of nos still in plastic wrapping, of course.

skf nu304ecp

ec = increased capacity and improved roller end to flange contact.
p = injection moulded cage of fiberglass reinforced polyamide.
(from skf pdf)


specs and a couple of cross references:
https://www.applied.com/c-brands/c-skf-c.../100742960

hope this helps and saves time.

lijkt er dus op dat hij de "ïnnersleeve" eruit haalt. Wat dat dan ook is.

Antwoord
#7
Ik vind wel een handige truc maar het is niet helemaal duidelijk wat het oorspronkelijke probleem was met dat lager, waarom wil hij er iets aan vervangen. Ergens vermoed ik dat de binnenring slijtage heeft, dat is ook wel logisch want die heeft veel minder dragend oppervlak dan de buitenring. En slijtage aan de rollers komt dan weer van een slechte binnenring.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ik heb nog een rollager en een volledige keerring/pakkingset liggen voor een M47.

https://link.marktplaats.nl/m1726238375
Antwoord
#9
Hoi. Ik heb mijn M47 opgebouwd uit een latere M47II, 1 t/m 4 overgezet. en daar de M47I 5e versnelling achter. Werkt prima. Het hoofdlager van de prise as is wel een speciaaltje. Ik had daar een aftermarket origineel spec lager voor besteld uit amerika, maar dat was een standaard lager en begon na een vakantie rit al herrie te maken. Daarna vervangen voor een echt OEM spec lager. Overigens was de M47II waar ik mee begon ook voorzien van een standaard lager en die hele bak was naar ze grootje daardoor.
Antwoord
#10
Inmiddels een tweede andere m47 met mechanische telleraandrijving gemonteerd en weer een bak herrie. Vreselijk.
Nu heb ik weer mijn M46 eronder met OD. wat een rust.

Ik heb het idee dat het niet alleen de lagers zijn maar dat de tanden van de tandwielen gewoon slijtage vertonen. Dan moet eigenlijk de hele inhoud van de bak verieuwd worden inclusief primaire as. De 5 is dan niet te vervangen. Die maakte ook herrie.
Inmiddels kan ik het wisselen van een bak met de ogen dicht.......

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 2.549 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)