Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740/940 Wieltapeinden in een 240?
#1
Ik heb de wielen nogal vaak van mn 244 af en wissel regelmatig van wielen en dus ook van moeren. Nu zijn mijn tapeinden aardig aan braad en wil deze dus vervangen. 
Nu is mijn vraag of die van een 740/940 ook passen. Deze hebben namelijk gewoon M12x1.5 hebben ipv dat waardeloze UNF draad.

Als deze niet passen, weet iemand of er andere tapeinden zijn die wel passen met normaal draad?

Alvast bedankt!
Antwoord
#2
Ik vermoed van wel, en towerymt ook: https://forums.24hoursoflemons.com/viewt...p?id=30064

De UNF versie is erg vergelijkbaar met M12 in deze toepassing, de moeren gaan een heel eind op elkaars draad (en draaien zodoende tot moes).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Is het een idee om spacers met nieuwe draadeinden te monteren met Loctite? Montage van de draadeinden is nogal een klus…
Antwoord
#4
(15 July 2021, 14:36)Yezzz schreef: Ik heb de wielen nogal vaak van mn 244 af en wissel regelmatig van wielen en dus ook van moeren. Nu zijn mijn tapeinden aardig aan braad en wil deze dus vervangen. 
Nu is mijn vraag of die van een 740/940 ook passen. Deze hebben namelijk gewoon M12x1.5 hebben ipv dat waardeloze UNF draad.

Als deze niet passen, weet iemand of er andere tapeinden zijn die wel passen met normaal draad?

Alvast bedankt!

UNF staat voor Unified Fine, en is gewoon een draad, er is niks waardeloos aan zolang de moeren dezelfde draad hebben.
Zoals het ernaar uit ziet is dat voor 200-serie 1/2-20 UNF. 1/2" doorsnee en 20 TPI.

1/2" is groter dan 12 mm, dus je moet voordat je overstapt wel zeker weten dat het geribbelde deel dat je erin perst dezelfde diameter heeft bij de M12-1,5.
Ik zou zelf de voorkeur geven aan de originele tapeinden omdat deze een minder grove draad hebben dan M12-1,5, en je weet zeker dat ze passen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#5
(17 July 2021, 14:13)Grey240Polar schreef: UNF staat voor Unified Fine, en is gewoon een draad, er is niks waardeloos aan zolang de moeren dezelfde draad hebben.

Das de ellende dus. Ik heb spacers liggen die wel weer M12x1.5 hebben. Daarnaast heb ik ook wielen liggen die met speciale moeren gemonteerd moeten worden die alleen in M12 verkrijgbaar zijn. In M12 is ook eigenlijk wel van alles te krijgen waarbij het UNF aanbod toch schaars aan variatie is.

Ik ben eigenlijk altijd aan het puzzelen met de moeren en nu mijn draad toch slecht is vervang ik het liever meteen naar m12 indien mogelijk Sleepy
Antwoord
#6
Ga je gang: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=4 en http://forums.turbobricks.com/showthread...ight=knurl

De 'knurl diameter' van de 240 is 0,64", 16,3 mm. Die zou gelijk moeten zijn aan de draadeinden van de achteras van de 7/9 serie (geen idee waarom die verschillende draadeinden heeft voor/achter).
Anders zoek je een 16,5 mm 'knurled' draadeind in M12x1,5 die gaat er dan lekker klem in, vergelijkbaar met oversized.

M14 gaat ook door het gat trouwens, die zijn heel veel sterker en er gaat nog steeds een 19 mm moer op.

Bij mijn 140 en 240's gingen de moeren juist altijd naar de vaantjes, die zijn zachter dan de draadeinden (dat is dan weer logisch bedacht van Volvo).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Moest het toch even zeker weten voordat ik alles ging bestellen en los trekken.

[Afbeelding: E2nu04K.jpg]

Even een tapeind uit de donor-940 geslagen en die passen perfect.

Voila
Antwoord
#8
Bien fait! Uit de achteras dan?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
(21 July 2021, 09:06)Marc1970 schreef: Bien fait! Uit de achteras dan?

Ja tapeinden uit de achteras van de 940. Het naafje op de foto is een oud voor-naafje van een 244 waar ik ook een achter tapeind van een 240 in geslagen heb. Om zeker te weten dat het allemaal overeen komt.

De achterste tapeinden van een 940 passen dus 1 op 1 in een volvo 240  Big Grin
Antwoord
#10
Voor achter gelijk lange nemen. Kun je de wielen iets breder uit elkaar zetten.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)