Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
elektrische airco inbouwen
#1
Hallo allemaal,

De zomer komt er weer aan, dus wie denkt er niet aan: Airco!

Ik was aan het neuzen naar aftermarket airco's (Deltamil bijvoorbeeld) en kwam deze site tegen:

http://www.top-cool.eu/nl/branches/autom...-fit-airco

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? (zie ook de installatie handleiding!)

Blijkbaar nieuwe (relatief) nieuwe techniek, met potentie denk ik.
Je sluit de koude slangen aan op je bestaande interieurradiator. Nadeel is dan dat het bestaande KVS circuit niet meer via de interieur loopt, dus je kan dan het interieur niet meer verwarmen met motorwarmte (en bij nood de motor niet meer extra koelen door de verwarming aan te zetten). 
Maar de 'TCT' unit kan met een ompoolrelais ook gebruikt worden om te verwarmen staat er. 

Wellicht heb je dan zwaardere dynamo nodig om in de extra vermogensvraag te voorzien.
Lijkt me best haalbaar allemaal...
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#2
Ziet er interessant uit.
In handleiding wordt ook gezegd dat de koelradiateur naast/bij de kachel radiateur kan worden geplaatst.
Dat lijkt me de voorkeur hebben, aangezien electrisch verwarmen zeer inefficient is (de techniek is wel efficient, maar het kost stroom en dus vermogen, terwijl de restwarmte via de grill-radiateur alsnog moet worden gedumpt).

Dus als je een kachelunit met airco-radiateur hebt/gebruikt, dan blijft je kachel gewon conventioneel draaien op afvalwarmte, maar kun je de koeling wel voorzien via dit systeem. Althans, zo begrijp ik het. Dan kan het een interessante toevoeging zijn, makkelijker dan een volledig originele airco inbouwen?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
ja precies, dan zou ik wel een combined unit in moeten inbouwen. Ik ben aan het mailen met het bedrijf over prijzen enzo.
Ze hebben blijkbaar ook iets nieuws, een simpelere variant op dit systeem (meer 'plug and play'), maar ik krijg nog meer info hierover.

Met dit bovenstaande systeem heb je wel minstens 2 TCT units nodig voor een beetje koeling, dus 40A extra dynamo capaciteit. Ik heb een standaard 55A dynamo. Geen idee hoeveel Ampère deze normaliter 'over' heeft, maar dan ga je al richting een 100A dynamo. Die zal wel wat meer vermogen wegnemen van de motor, maar dat doet een reguliere aircopomp ook.

Voordeel is natuurlijk wel dat dat je geen dure airco beurten nodig hebt, geen gasvulling, condensator e.d.
wel een 2e radiator plaatsen, maar er zijn vast al types die pasklaar zijn...
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#4
Meer info zien we hier graag terug (ik iig wel), dus ik blijf dit wel even volgen. 
Wat ik niet zo snel teruglas, ook niet op de site onder de link: welke orde grootte moeten we denken qua prijs? Is het met 3 of 4 getallen voor de komma?

Net nog even gegoogled, er zijn wel 100A dynamo's, al is het vaak eigenlijk voor 700 of 900. Weet niet of dat qua montage en riem past?

Tussen de Google-resultaten stond ook deze link naar dit topic, waarin ook een relevante vraag beantwoord wordt.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
In eerste instantie dacht ik ook dat dit interessant zou zijn totdat ik las dat een TCT-unit bestaat uit Peltier-elementen, een thermoelektrisch systeem.
Helaas hebben dat soort elementen het grote nadeel dat de efficiëncy erg laag is, zo'n 10-15% terwijl dat voor compressorsystemen* 40-60% is.

De voordelen van Peltier-elementen zijn: geen bewegende delen, koeling/verwarming omkeerbaar en wellicht is het ook goedkoper in aanschaf.

Citaat:Die zal wel wat meer vermogen wegnemen van de motor, maar dat doet een reguliere aircopomp ook.

Het nadeel van Peltier-elementen is dus dat je er minimaal 4x zoveel energie in moet stoppen om er hetzelfde uit te krijgen, uitgaande van 100% efficiency van de dynamo. En dat... is helaas verre van het geval (zo'n 60%), het verhaal wordt daardoor nòg minder rooskleurig.
T.o.v. een aircopomp die rechtstreeks aangedreven wordt vanaf de krukas ga je m.i. -bij een gelijkwaardige koeling - dus veel meer (ongeveer 6x zoveel) vermogen wegnemen.

Je zult om die reden in elektrische auto's het aircosysteem aantreffen dat we al kennen van de verbrandingsmotor, maar met als belangrijkste verschil: een elektrische compressor. Dat systeem is ook voor verwarmen geschikt en tevens veel efficiënter dan resistief verwarmen.

*) waaronder ook koelkasten, airco's thuis, (huis)warmtepompen e.d. vallen. Ook dit werkingsprincipe is qua koeling/verwarming technisch gezien omkeerbaar (en eigenlijk is je split-airco gewoon een lucht/lucht warmtepomp).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
heren, dank voor de reacties zover.

Ik heb weer contact gehad met TopCool.

Toen ik naar de prijzen van de TCT pakken informeerde kreeg ik een reactie dat ze inmiddels een nieuw systeem hebben voor inbouw in (oude) autos: de Electric CarCoolR.
Dit is een iets eenvoudigere versie dan die in bovenstaande link. Meer plug and play, aldus Topcool. De verschillen die ik zie zijn dat er 3 TCT units in de CarCoolR verwerkt zitten, en dat de 2 waterpompjes zijn geïntrigeerd. Verder is de werking hetzelfde. Het vermogen kan blijkbaar gedownsized worden. Dit moet ook wel, want op vol vermogen zit deze unit op 96A/1150watt(!).
Prijs; 825 ex. BTW
de liefhebber kan ik de datasheet pdf doorsturen. (PM dan even met je emailadres)

Ik vind het nog wel aan de prijs. Want dan komt er nog een radiator en grote dynamo bij en wil je het liefst ook een Combinet unit installeren (als je de gewone unit nu hebt). Ik zou de huidige verwarmingsfunctie namelijk niet willen opgeven...
Dan liever iets zoals Deltamil of origineel.
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#7
1150 watt opgenomen vermogen? Ofwel, met eerder genoemde 15% rendement, <200 watt koelvermogen. Een auto heeft normaliter een airco met kilowatten aan capaciteit.
200 watt is een flinke koelkast. Die doet er uuuuren over om van 20gr naar 7gr te gaan. Bedenk een hele auto die een dagje in de zon heeft staan bakken. Het interieur is 40gr.
Nou ja, punt is duidelijk denk ik? Ze verkopen luchtkastelen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#8
Opgenomen vermogen zegt nog niks over het thermisch vermogen, want dat is dus afhankelijk van het rendement. Alleen met thermisch vermogen - ook wel eens uitgedrukt in BTU - kun je appels met appels vergelijken.
Geeft de datasheet thermisch vermogen?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#9
Dat zeg ik, 1150 watt opgenomen vermogen is geen koelvermogen en met eerder genoemd rendement van 15% voor een Peltier element dus nog geen 200 watt koelend vermogen.
Thermisch vermogen laat zich prima in watts uitdrukken. 1 watt is 1 joule per seconde.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#10
(16 June 2021, 00:34)Volvo 142 B23 schreef: 1150 watt opgenomen vermogen? Ofwel, met eerder genoemde 15% rendement, <200 watt koelvermogen. Een auto heeft normaliter een airco met kilowatten aan capaciteit.
200 watt is een flinke koelkast. Die doet er uuuuren over om van 20gr naar 7gr te gaan. Bedenk een hele auto die een dagje in de zon heeft staan bakken. Het interieur is 40gr.
Nou ja, punt is duidelijk denk ik? Ze verkopen luchtkastelen.

Of gebakken lucht? Wink

Hoe dan ook, als je bedenkt dat een beetje warmtepomp met 1kWh aan stroom zo'n 3-4 kWh aan warmte weet te verplaatsen, klinkt stuk efficienter dan 15%.
Vandaar waarschijnlijk ook dat electrische auto's met een warmtepomp en niet met deze techniek worden toegerust?

Het klinkt elegant en mooi, maar die zeer beperkte efficientie is denk ik wel een punt van aandacht....

Hierboven wordt wel al een grove indicatie gegeven, maar heeft iemand een idee hoeveel koelend/thermisch vermogen een auto-airco ongeveer heeft? Dat even ter vergelijk.

Overigens is het uiteraard wel zo dat je beter niet de hele auto naar koelkasttemperaturen hoeft terug te koelen. ALs je een graad of 5-6 onder buitentemp zit voelt het vaak al een stuk aangenamer aan.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  airco leidingen bevriezen DanielR 0 507 25 February 2023, 12:38
Laatste bericht: DanielR
Photo Airco Inbouwen - Welke pomp?? 245-DL 8 2.861 2 September 2021, 13:12
Laatste bericht: 245-DL
  Airco uit 940 inbouwen in 740 Rafiq 1 1.252 31 August 2021, 12:03
Laatste bericht: Marc1970
  Airco redden, R134 in R12 systeem. JvI 6 3.866 26 October 2020, 12:57
Laatste bericht: Lee
Wink Airco Volvo 264 1975 wibe 5 3.761 19 August 2020, 19:47
Laatste bericht: Marc1970
  airco-kachelunit monteren zonder airco JES240 2 2.809 22 November 2019, 18:51
Laatste bericht: TeunTimmermans
  240 zonder airco (en cruise control / stoelverwarming) Biopowerenschede 12 11.951 8 January 2019, 03:02
Laatste bericht: Nicolaas H
  Op zoek naar AIRCO specialist in omg. Amsterdam Boet 1 3.846 1 June 2017, 23:33
Laatste bericht: brun-c
  airco V50 werkt niet bij mooi weer awwi 1 4.288 30 March 2017, 21:14
Laatste bericht: Dopski
  Airco inbouwen DanielR 5 7.661 19 June 2016, 12:45
Laatste bericht: DanielR

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)