Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Is dit echt de enige manier?
#1
Al enige tijd ben ik de inbouw van LPG aan het overwegen in mijn 245. Nu de benzineprijzen weer erg hoog zijn en ik niet minder km's ben gaan maken wordt het weer interessant.

Ik wilde eigenlijk een onderbouw LPG-systeem, en daar wil ik de trekhaak die ik nooit gebruik wel voor opgeven. Maar toen kwam ik onderstaande tegen op een parkeerplaats en had ik zoiets van 'maar niet op die manier'. Wat een gedrocht wordt een 245 zo...

[Afbeelding: NdyY0bF.jpg?1]

Zijn er echt geen andere manieren voor de uitlaat bij onderbouw?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Die klopt niet, tenminste, de oude onderbouw is een tankje van 48 liter in een subframe waar ook de trekhaak aan zit. Per saldo werd de auto er een paar cm langer van en de uitlaat zat nog ruim onder de auto. Op MP staan er meest wel een paar: https://link.marktplaats.nl/m1601770901

En de andere oplossing, een staande ringtank: https://link.marktplaats.nl/m1697970599

Eigenlijk is met trekhaak de meest esthetische oplossing, anders hangt de uitlaat er wel een beetje verloren bij ja. DIe onderbouwhaken zijn er van TOBO (ronde dwarsbalk) en Brink (vierkant)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bouw een nette uitlaat met 2 dempers onder de auto die recht naar achter gaat. Mijn B230E heeft een 2.25” rvs systeem. Loopt die motor ook nog eens veel beter mee. Succes
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
(21 May 2021, 12:31)Marc1970 schreef: Die klopt niet, tenminste, de oude onderbouw is een tankje van 48 liter in een subframe waar ook de trekhaak aan zit. Per saldo werd de auto er een paar cm langer van en de uitlaat zat nog ruim onder de auto. Op MP staan er meest wel een paar: https://link.marktplaats.nl/m1601770901

En de andere oplossing, een staande ringtank: https://link.marktplaats.nl/m1697970599

Eigenlijk is met trekhaak de meest esthetische oplossing, anders hangt de uitlaat er wel een beetje verloren bij ja. DIe onderbouwhaken zijn er van TOBO (ronde dwarsbalk) en Brink (vierkant)

Dat verklaart e.e.a., ik vraag we wel af waarom ze het zo gedaan hebben bij die witte. Afgezien van het feit dat je eerder je knieën/schenen kan stoten kan ik me verder geen nadelen bedenken aan het wel hebben van een trekhaak. Het verdient m.i. echter nog steeds niet de schoonheidsprijs. Die 48 liter is dat netto, dus bruto 60 l?

De advertentie van de 245 met ringtank is verlopen, maar ik kan me voorstellen dat die op de plek van het reservewiel komt. Aan wat voor een inhoud moet ik dan denken?

(21 May 2021, 21:58)skidje schreef: Bouw een nette uitlaat met 2 dempers onder de auto die recht naar achter gaat. Mijn B230E heeft een 2.25” rvs systeem. Loopt die motor ook nog eens veel beter mee. Succes

Dat klinkt ook wel interessant. Heb je het dan over een custom made uitlaat of iets wat kant en klaar verkrijgbaar is?
Is dat te combineren met de U9 emissies? Want ook al is mijn auto van voor 1-1-1993, de U9 op het kenteken betekent dat de emissies tòch aan de bijbehorende limieten moeten voldoen (of iig minstens aan de max. 0,5% CO eis).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Nee 48 liter is bruto, je wordt een hele goede bekende bij de pomp. Groter past niet tussen de chassisbalken. Misschien is er inmiddels een grotere ringtang die in de bodem past? Of twee cilinders achter elkaar zoals de 940.
Standaard oplossing voor de 240 zijn er allang niet meer, maar destijds was onderbouw in het 'smokkelvak' de way to go. Vialle had er een 'For Volvo' pakket voor.

Die 0,5% CO haalt ie met twee vingers in z'n neus, zeker op LPG kwam de CO in mijn 1989 B230F 240 op 0,0%. En dat systeem was simpeltjes vacuumgestuurd, de lambdasonde was weg en de waarde vastgezet op 1. In 1990 kwam er volgens mij een lambda gestuurd systeem met stappenmotor op de verdamper.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Wat betreft staande ringtank: die staat dan rechtop in plaats van reservewiel. Heb ik zelf, bruto ook iets van 45L, netto past er iets van 37 L in. Actieradius is dus niet heel royaal. 

Het schijnt ook legaalen technisch mogelijk te zijn om twee tanks te hebben. Bv de staande ringtank en de liggende. Dan ga ja bruto al richting 100L, netto richting 75-80. 

Daarnaast zijn er nog topics over 240s waar de benzinetank geheel vervangen wordt, daar weet ik geen getallen bij zo, maar staat hier meer op forum.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
(22 May 2021, 11:29)Marc1970 schreef: [...] 

Die 0,5% CO haalt ie met twee vingers in z'n neus, zeker op LPG kwam de CO in mijn 1989 B230F 240 op 0,0%. En dat systeem was simpeltjes vacuumgestuurd, de lambdasonde was weg en de waarde vastgezet op 1. In 1990 kwam er volgens mij een lambda gestuurd systeem met stappenmotor op de verdamper.

Topic is wat ouder, maar al rondstruinend kwam ik bovenstaande dus tegen. 
Ik ben benieuwd hoe dat vacuumgestuurde LPG systeem in elkaar stak.
Is het een vacuumgestuurde verdamper?
Of een vacuumgestuuurde hoofdstelschroef? Zoiets als deze Ecomax dus, of deze Eco-Vac/Ecovac?

Die laatste twee dingen was ik naar aan het zoeken, lastig vindbaar. Maar de claims klinken wel goed, meer vermogen als je dat vraagt, minder verbruik wanneer je minder vermogen vraagt.  

Alternatief zou een lambda inbouwen en een ecu zoals bv Stag Lplus of Stag 50, dan lijkt het weer op de lambdagestuurde set, die in citaat dus juist NIET gebruikt werd (maar wel door anderen beschreven is , bijvoorbeeld hier).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#8
Het was een slimme vacuumgestuurde hoofdstelschroef, in de drooggasslang. De verdamper was compleet 'dom'.

Op een B230F. Zuiniger dan 1:8 heb ik m nooit gehad, op de snelweg, blijft erg gevoelig voor de rechtervoet. Het vermogen kan ik weinig over zeggen, het was zeker minder dan origineel want er zat een stevig gasmengstuk op. Moest wel s terug naar de 3 op vakantieritten in de Ardennen en zo.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik heb dit weekend eens opgelet, zo constant mogelijk precies 100 op de gps gereden (2volwassenen 2 kleine kinderen en kofferbak bagage).
100% snelwegkilometers en een stukje 80 in de achterhoek (geen rotondes). 280 km op 26,99L LPG.
B230F met een domme lpg instalatie die eigenlijk bedoeld was voor een B200K.

Dit alles geheel terzijde in een topic over een LPG-uitlaattopic
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Koelsysteem komt niet (op de goede manier) op druk na vervangen koelvloeistof Martin245 31 17.251 10 March 2011, 20:40
Laatste bericht: Martin245
  Juiste manier om (met choke) te starten joopdepoop 36 15.507 11 November 2009, 15:33
Laatste bericht: Marc1970
  Motor verwijderen op de makkelijke manier volvo200liefhebber 11 4.170 1 July 2008, 15:45
Laatste bericht: TheSaint77
  Eerste stukje gereden met de turbo (motor loopt nog niet echt goed). daanheijn 8 4.015 7 January 2008, 21:26
Laatste bericht: daanheijn
  slecht lopen op benzine (nou ja niet echt meer) mfellman 9 4.554 29 July 2006, 11:28
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)