Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koplampwissers 240
#1
Dag,

Ik ben gisteren begonnen aan het monteren van een tweedehands setje koplampwissers voor mijn 240. De draden van de plus, min en massa van de 2 motoren waren samen geknoopt tot 1. Daarom had ik de twee stekkers die standaard klaar liggen bij de rechterkoplamp samen geknoopt zodat die gelijk konden worden aangesloten op de motortjes. Het is me nog niet gelukt en de motoren doen het niet meer. Heb ik ze doorbrand door dat ze het dubbele aan stroom gekregen hebben (samen knopen van de 2 stekkers) of moet ik het ergens anders zoeken?
Antwoord
#2
Wat bedoel je met plus, min en massa samengeknoopt? Ik neem aan van de twee motoren de plussen samen, de minnen samen, de massa samen?
Wat bedoel je met massa en min, dat is toch hetzelfde? Ik ken de 3de draad niet, maar mogelijk ook een plus die zorgt dat ze na het uitzetten nog naar hun uitgangspositie kunnen gaan.

ALs je er nu twee motortjes op de aansluitig van een hebt krijgen ze nog steds 12V, maar trekken wel 2 maal de stroom. Afhankelijk van de zekering kan dat die doen smelten. Al verwacht ik dat ze achter dezelfde zekering zitten en dat die er dus op voorberid moet zijn.

Wat gebeurt er als je een lampje aansluit op die aansluiting? Gaat die aan en uit zoals verwacht?
Wat gebeurt er  als je de motortjes direct op accu aansluit, doen ze dan iets? (pas wel op met kortsluiting en vonken, advies is om ook een zekering in circuit op te nemen!)
Kortom, probeer delen van het systeem even onafhankeijk te testen en zo het probeem te localiseren.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Klopt ja, de plussen samen, minnen samen en massa samen. Uit de motoren komen een rode (+ neem ik aan), een zwarte (-) en een bruine (massa?) Als ik de motortjes direct op de accu aansluit gebeurd er ook niks. Als ik de gele en de rode kabel meet achter de koplamp, meet ik zonder contact aan 4 volt, contact aan 12v en bij sproeien van het raam gaat die naar bijna 0v
Antwoord
#4
Het werkt een beetje anders met ruitewissers, eigenlijk werken ze het best in combinatie met de hendel aan het stuur en op de auto, omdat ook de stand vd wissers onderdeel is van de besturing. De rode draad is de wis-draad naar pin 53a, de zwarte de parkeer-draad naar pin 53, en de bruine de massa. Om m te laten draaien zet je dus de rode op de 12V en de bruine op de min=massa.

Op de zwarte meet je inderdaad 12V bij contact op I of II, maar omdat die bij een geparkeerde motor geen massa heeft gebeurt er niks. Op de rode moet je 12V meten bij sproeien aan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik weet niet welk bouwjaar het betreft, maar hier vind je het schema voor een 1981er: http://www.240.se/litteratur/tp30316.pdf
Helaas zonder koplampwissers. 
Wat je wel kunt zien is op pagina 102 e.v. (wisssewasjes-installlatie voorruit) dat zwart massa is, en bruin gebruikt wordt bij het terug zetten in thuispositie.

Kloppen de aansluiting van draadkleuren van de auto ter plekke met die van de motortjes? Dan zou ik aannemen dat het wel ou moeten werken.

Maar als 12v op de motortjes (rood-zwart) ook niets doet, dan zit het wrs wel in de motortjes. 
Overigens nog steeds verstandig om even iets anders aan te sluiten: met een slecht contact (overgangsweerstand) in circuit kun je wel 12v meten, maar loopt er amper stroom. En het is de stroom die je nodig hebt om iets te laten werken. De 12v is vooral om de stroom te laten lopen, maar dan moet er geen hindernis in circuit zitten.

Mijne uit 1976 heeft af-fabriek wis/was op de (ronde) koplampen. Ik kan straks wel even kijken of ik een foto kan maken.
Maar geen garantie, ik heb de auto nu al bijna 15 jaar, maar heb die dingen nog nooit in actie gezien...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Oké dus even voor de duidelijkheid. Op de 2 kabels achter de rechter koplamp meet ik het volgende:

-Geel: constant 12v
-Rood: Geschakelde plus, pas 12v bij sproeien

Klopt het dat de draden van de motortjes als volgt lopen:

Rood: geschakelde plus
Zwart: constante plus
Bruin: min:massa

Dan het dus volgensmij moeten kloppen als ik de draden van de motortjes van de wissers aansluit op de volgende manier:

Geel - zwart
Rood - rood
- bruin op massa

Maar als ik dat doe gebeurt er niks bij sproeien. Ik heb heel erg het gevoel dat er iets niet goed zit bij de motortjes zelf. Heb het al opengehaald en alle tand wieltjes zijn heel. Wat kan ik nog meer controleren?
Antwoord
#7
JA die kleuren veranderen wel s maar functioneel zit je zo goed. ALs de hendel op het stuur wel de juiste pinnen van 12V voorziet maar er niks gebeurt zou je inderdaad de motortjes gaan verdenken.

Massa, altijd nalopen en doormeten want daar mankeert bijna altijd wat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Massa had ik nu aan een blanco boutje aan t metaal. Misschien een domme vraag maar kan je om er zeker van te zijn de massa ook even aansluiten op de min van de accu? Of wat is een andere goed massa punt?
Antwoord
#9
Blanco boutje door blanco metaal werkt meest wel aardig. Maar je mag ook de min vd accu gebruiken al massa want daar gaan alle massadraden uiteindelijk naar toe.

Mits je blanco metaal goed verbonden is met de carrosserie, het grootste onderdeel van het massa-systeem. Bij mijn Dafjes ging de massa van het knipperlicht in de bumper langs drie boutjes, die kon je dus beter meteen allemaal vervangen en schoonmaken.

Ik heb nog nooit koplampruitewissers open gehad dus verder kan ik je niet helpen. Tis vrij mechanisch allemaal. Je zou de assen eens kunnen bewerken met IMAL teflon of wat dan ook en een klein tangetje om te kijken of ze niet vastgeroest zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
(23 April 2021, 15:03)EliasL schreef: Oké dus even voor de duidelijkheid. Op de 2 kabels achter de rechter koplamp meet ik het volgende:

-Geel: constant 12v
-Rood: Geschakelde plus, pas 12v bij sproeien

Klopt het dat de draden van de motortjes als volgt lopen:

Rood: geschakelde plus
Zwart: constante plus
Bruin: min:massa

Dan  het dus volgensmij moeten kloppen als ik de draden van de motortjes van de wissers aansluit op de volgende manier:

Geel - zwart
Rood - rood
          - bruin op massa

Maar als ik dat doe gebeurt er niks bij sproeien. Ik heb heel erg het gevoel dat er iets niet goed zit bij de motortjes zelf. Heb het al opengehaald en alle tand wieltjes zijn heel. Wat kan ik nog meer controleren?

Ik ken de koplampwissers niet, maar uit deze thread begrijp ik dat ze min of meer op dezelfde manier werken als de andere (ruiten)wissers, zij het minder complex.

In de motortjes zitten contacten die ervoor zorgen dat de wisser in een bepaalde stand wordt teruggezet, ongeacht het moment dat de hendel weer op "uit" werd gezet.
Het zijn deze contacten die ik als eerstvolgende zou verdenken als de aansturing vanuit de auto al als veroorzaker is uitgesloten.

Wat je dus nog zou kunnen doen is weerstanden meten. Als de motor in de parkeerpositie staat, dan zou je tussen de massa en de pin van de geschakelde 12 V de motorwikkelingen moeten kunnen meten. Meestal zijn dat redelijk lage weerstanden. Als de weerstand oneindig hoog is zit er dus iets fout, denk aan slechte contacten, gescheurde soldeerverbindingen, doorgebrande wikkelingen of versleten koolborstels.
Staat de motor ergens anders dan in de parkeerpositie dan zou je die lage weerstand tussen de massa en constante 12 V moeten meten.

Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aansluiten koplampwissers lauwie 2 3.053 17 January 2013, 19:45
Laatste bericht: lauwie
  koplampwissers demonteren Arjan240 10 7.239 29 February 2012, 13:44
Laatste bericht: Arjan240
  Mistlampen/verstralers en koplampwissers Bill 2 2.602 28 February 2011, 21:47
Laatste bericht: Bill
  koplampwissers TheSaint77 18 10.162 13 June 2007, 09:13
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)