Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo B230FK geen brandstof injectie
#1
Hoi allemaal, 

Ik heb een probleem met mijn Volvo 244 waarin ik recentelijk een B230FK uit een 1996 940 heb gezet. Het probleem: geen brandstof injectie. 

Wat ik heb gedaan:
- motor opnieuw opgebouwd (lagers, pakkingen, keerringen; hele spulletje vernieuwd/vervangen)
- volledige (motor)kabelboom uit 940 overgezet
- zoveel mogelijk aansluitingen behouden en bijna geen kabels doorgeknipt tijdens het overzetten

Bijna alles wat de motor nodig heeft om te werken werkt. Ontsteking is goed/sterk en goed getimed (dus BDP sensor doet z'n werk), er gaat brandstof naar de injectorrail (nieuwe hoofdbrandstofpomp en opvoer/intankpomp), heb de verschillende sensoren e.d. aangesloten: luchtmassameter, lambdasonde, stationairregelaar, gaskleppositiesensor en temperatuursensor. Ook meet ik op de injector stekkers op beide contacten 12V wanneer ik de auto op contact zet. Tijdens het starten is dit zo'n 9V. Heb naast deze 244 nog een 940 met dezelfde motor dus makkelijk vergelijken. Dat is bij beide gelijk.

Ik heb de ECU van de 244 even in de 940 gehangen; starten en lopen. Dus dat lijkt het probleem niet te zijn. Wat ik vermoed is dat de injectoren niet goed worden aangestuurd vanuit de ECU. Tijdens het starten voel je de injectoren niet klikken. Geen van allen. De aansturing hiervoor gebeurt normaal gesproken via een massa schakeling in de ECU (pootje 18). Op remreiniger pakt de motor direct aan en loopt hartstikke mooi. 

Heb van alles geprobeerd maar kan er nog niet echt achter komen. Als een van jullie een idee heeft of hier zelf ervaring mee heeft, laat het vooral weten! Ik hoop hem gauw aan de praat te krijgen. 

Groeten Matthijs
Volvo 244 GL - 1980 (B230FK - TD04 16T) 
Volvo 244 GLT - Turbo - 1983 (B21ET)
Volvo 940 - LPT station - 1998
Antwoord
#2
Vaag idee: zijn alle massakabels aangesloten? Volgens mijn herinnering loopt de massa van de injectors via de twee aansluitingen op het spruitstuk, onder de injectorrail boutjes.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(9 April 2021, 19:01)Marc1970 schreef: Vaag idee: zijn alle massakabels aangesloten? Volgens mijn herinnering loopt de massa van de injectors via de twee aansluitingen op het spruitstuk, onder de injectorrail boutjes.

Hoi Marc,

Ja die zijn aangesloten. Heb ze ook doorgepiept. Heb vanavond de beide relais (brandstof en radio interference supression relais) losgehaald en direct aangesloten zodat ik zeker weet dat dat geen problemen veroorzaakt. Maar maakte helaas geen verschil...
Volvo 244 GL - 1980 (B230FK - TD04 16T) 
Volvo 244 GLT - Turbo - 1983 (B21ET)
Volvo 940 - LPT station - 1998
Antwoord
#4
Misschien het weerstandspakketje van de injectors niet aangesloten?

Normaliter, als er vonk is, is er geen enkele reden voor de injectie om geen brandstof te geven. Heb je ook echt kurkdroge bougies als je er eentje uitdraait? Niet dat de injectors continu open staan en de motor instant verzuipt?

Hoe kan de motor mooi lopen op remmenreiniger? Mijn ervaring is dat ze ff draaien en ophouden zodra het spul is verdampt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Brandstofpomprelais ok?
Antwoord
#6
Je kunt ook zonder te staren de injectors laten aansturen, dat meet wat makkelijker.
Daartoe gebruik je de zgn. "control function 3" van de diagnostische module bij de veerpoot, of heeft een 940 uit 1996 inmiddels een versie van de OBD-II?

(9 April 2021, 22:09)gerbenvdlindeu schreef:
(9 April 2021, 19:01)Marc1970 schreef: Vaag idee: zijn alle massakabels aangesloten? Volgens mijn herinnering loopt de massa van de injectors via de twee aansluitingen op het spruitstuk, onder de injectorrail boutjes.

Hoi Marc,

Ja die zijn aangesloten. Heb ze ook doorgepiept. Heb vanavond de beide relais (brandstof en radio interference supression relais) losgehaald en direct aangesloten zodat ik zeker weet dat dat geen problemen veroorzaakt. Maar maakte helaas geen verschil...

Wacht even...
Ik weet niet of ik jullie hier goed begrijp, maar de injectors moeten NIET aan de massa van het spruitstuk zitten want dan kunnen ze nooit worden aangestuurd door de ECU.

Eén kant van de injectors (225) krijgt continu 12 V via het hoofdrelais (217) en de andere zijde gaat naar pin 18 van de ECU, en alleen die trekt de injectors naar massa in een gepulst patroon om het mengsel te regelen. De koude start injector (95) zal er in jouw versie niet meer zijn, maar dat terzijde.

[Afbeelding: Cb3HOP6.png]

Datzelfde relais doet op een tweede contact ook de brandstofpompen, dus als de injectie na op contact zetten 12 V krijgt, dan zouden de pompen ook moeten werken. Maar controleer dat door te luisteren of je de pompen een seconde of één à twee hoort lopen na het op contact zetten!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#7
De massapunten van de ECU's en nog wat onderdelen van de injectie zit op het inlaatspruitstuk, wat mij ook niet heel logisch lijkt. Of misschien juist wel, maar die dingen zijn van origine prima aangesloten dus ik heb er nooit werk aan gehad. Pin 17 van de ECU bijvoorbeeld, aardt de injectors daar langs: https://www.davebarton.com/pdf/Harness_L...ns2021.pdf

Met die pdf kan je nog wat verder onderzoeken waar welk signaal loopt.

En een overzicht van alle massapunten in de 240: https://volvoforums.com/forum/volvo-240-...post374349
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
(10 April 2021, 21:23)Marc1970 schreef: De massapunten van de ECU's en nog wat onderdelen van de injectie zit op het inlaatspruitstuk, wat mij ook niet heel logisch lijkt. Of misschien juist wel, maar die dingen zijn van origine prima aangesloten dus ik heb er nooit werk aan gehad. Pin 17 van de ECU bijvoorbeeld, aardt de injectors daar langs: https://www.davebarton.com/pdf/Harness_L...ns2021.pdf

Met die pdf kan je nog wat verder onderzoeken waar welk signaal loopt.

En een overzicht van alle massapunten in de 240: https://volvoforums.com/forum/volvo-240-...post374349

Dat is een heel mooi document, bedankt voor de link!

De juiste positie van massapunten is bij gevoelige elektronica essentieel, en dan m.n. voor de minieme signalen die de sensoren opwekken. Die signal grounds zitten bewust op het inlaatspruitstuk en zijn ook bewust van de chassis ground gescheiden gehouden. De aarding van de kleine signalen (o.a. LMM, lamdbasonde) zijn ook weer gescheiden van de grote signalen ("power"ground). De stroompulsen van de injectoren kunnen zo niet een storingsspanning opwekken die de signaalmassa "vervuilt".

Uiteindelijk zitten ze wel aan elkaar, maar op één punt, en niet meerdere (zoektermen: aardlus, steraarding).
Niet gevoelige verbruikers, zoals lampen e.d., gaan wel lokaal aan de massa (chassis).

Maar goed, terug naar het oorspronkelijke onderwerp.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#9
Het is even geleden dat ik wat heb geplaatst, maar ben afgelopen dagen erg druk geweest met het zoeken naar het probleem. Grey240Polar gaf aan dat het scheiden van de verschillende massa´s belangrijk is (power ground of signal ground), dus heb alle verschillende massa's losgehaald en per stuk doorgemeten en gecontroleerd of deze niet door elkaar waren aangesloten. Na dit allemaal te hebben gedaan kwam ik er achter dat ik bijna alles goed had aangesloten op één massapunt na. Dus die heb ik ook goed aangesloten. Helaas nog steeds progressie op dat moment, motor sloeg nog niet aan. 

Wat ik vreemd vond is dat wanneer ik de motor probeerde te starten na een langere tijd (nachtje wachten) dat ik de injectoren voor een héél kort moment even voelde klikken, maar dat stopte dan ook direct weer. Toch zette dit mij wel aan het denken. Heb het er met verschillende mensen nog eens over gehad. Iemand gaf aan dat het misschien zo zou kunnen zijn dat de ECU een bepaald signaal niet krijgt, dus dat de computer nog iets extra's nodig heeft om te kunnen lopen. 

Wat het dan kon wezen wist ik natuurlijk niet maar via via ben ik in een of andere groepsapp terecht gekomen met een hele boel Volvo fanaten. Hier heb ik het probleem ook eens voorgelegd. Na wat discussie gaf iemand aan dat het wel eens de startonderbreker kon wezen. Ik had geen idee dat deze ECU's met startonderbreker waren gemaakt maar blijkbaar bepaalde modellen wel. Typenummer opgezocht en ja hoor, mijn ECU had een startonderbreker. Je kan dit schijnbaar niet makkelijk omzeilen. Wat je wel kan doen is zorgen dat je de originele sleutel en contactslot erbij hebt (dus van de 940). Die geeft de ECU dan het signaal dat de (bijbehorende) sleutel in het contact zit en de motor dus gestart kan worden. Maar goed, sleutel en contactslot had ik al lang niet meer. Wat ook nog een optie was is het gebruiken van een getunede ECU, waarin de startonderbreker eruit is geprogrammeerd (immobilizer delete). Dat kwam goed uit! Want ik heb nog een 940 met een aangepaste ECU. 

Snel de man die dit heeft gedaan een appje gestuurd en jawel, de chip heeft de 'immobilizer delete' mod. Dus; heb deze ECU in m'n 244 gezet en ja hoor, starten en lopen! 
Echt, je verzint het niet maar het zat hem dus hierin. Ben erg blij dat het probleem nou is opgelost. Kon aan de bedrading zoals ik het had aangesloten weinig vinden dus vond het al vreemd. 

Maar goed, bedankt voor jullie hulp in ieder geval, heeft mij wel geholpen veel dingen uit te sluiten!
Volvo 244 GL - 1980 (B230FK - TD04 16T) 
Volvo 244 GLT - Turbo - 1983 (B21ET)
Volvo 940 - LPT station - 1998
Antwoord
#10
(20 April 2021, 12:27)gerbenvdlindeu schreef: Het is even geleden dat ik wat heb geplaatst, maar ben afgelopen dagen erg druk geweest met het zoeken naar het probleem. Grey240Polar gaf aan dat het scheiden van de verschillende massa´s belangrijk is (power ground of signal ground), dus heb alle verschillende massa's losgehaald en per stuk doorgemeten en gecontroleerd of deze niet door elkaar waren aangesloten. Na dit allemaal te hebben gedaan kwam ik er achter dat ik bijna alles goed had aangesloten op één massapunt na. Dus die heb ik ook goed aangesloten. Helaas nog steeds progressie op dat moment, motor sloeg nog niet aan.

Ik heb me denk ik niet helemaal goed uitgedrukt, want dat was niet wat ik bedoelde te zeggen.
De massa's zitten allemaal aan elkaar, maar in het ontwerp is er wèl voor gezorgd dat de stroomkringen van kleine signalen en grotere verbruikers niet samen lopen over dezelfde kabels.
Dus om even naar de twee punten op het inlaatspruitstuk te kijken: als je die met elkaar verwisselt heeft dat geen enkele invloed op de werking, en dat heb je dan ook ondervonden.

Citaat:Wat ik vreemd vond is dat wanneer ik de motor probeerde te starten na een langere tijd (nachtje wachten) dat ik de injectoren voor een héél kort moment even voelde klikken, maar dat stopte dan ook direct weer. Toch zette dit mij wel aan het denken. Heb het er met verschillende mensen nog eens over gehad. Iemand gaf aan dat het misschien zo zou kunnen zijn dat de ECU een bepaald signaal niet krijgt, dus dat de computer nog iets extra's nodig heeft om te kunnen lopen. 

Wat het dan kon wezen wist ik natuurlijk niet maar via via ben ik in een of andere groepsapp terecht gekomen met een hele boel Volvo fanaten. Hier heb ik het probleem ook eens voorgelegd. Na wat discussie gaf iemand aan dat het wel eens de startonderbreker kon wezen. Ik had geen idee dat deze ECU's met startonderbreker waren gemaakt maar blijkbaar bepaalde modellen wel. Typenummer opgezocht en ja hoor, mijn ECU had een startonderbreker. Je kan dit schijnbaar niet makkelijk omzeilen. Wat je wel kan doen is zorgen dat je de originele sleutel en contactslot erbij hebt (dus van de 940). Die geeft de ECU dan het signaal dat de (bijbehorende) sleutel in het contact zit en de motor dus gestart kan worden. Maar goed, sleutel en contactslot had ik al lang niet meer. Wat ook nog een optie was is het gebruiken van een getunede ECU, waarin de startonderbreker eruit is geprogrammeerd (immobilizer delete). Dat kwam goed uit! Want ik heb nog een 940 met een aangepaste ECU. 

Snel de man die dit heeft gedaan een appje gestuurd en jawel, de chip heeft de 'immobilizer delete' mod. Dus; heb deze ECU in m'n 244 gezet en ja hoor, starten en lopen! 
Echt, je verzint het niet maar het zat hem dus hierin. Ben erg blij dat het probleem nou is opgelost. Kon aan de bedrading zoals ik het had aangesloten weinig vinden dus vond het al vreemd. 

Maar goed, bedankt voor jullie hulp in ieder geval, heeft mij wel geholpen veel dingen uit te sluiten!

Goed om te weten dat je het hebt opgelost!
En dit is sowieso interessante info want niet iets waar je doorgaans met een 240 mee te maken krijgt. Maar er wordt nogal wat uitgewisseld aan onderdelen tussen de 2/7/9-serie die compatible zijn. Ik heb bijv. een 940 ECU in mijn 245, maar die heeft kennelijk niet de startonderbreker-functionaliteit. Bovendien ondersteunt die ook nog de OBD-I (het diagnostiek-kastje bij de veerpoot).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 266 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 1.120 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 2.230 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  Volvo v60 2015 hybride Ferdy_s 1 588 3 April 2021, 17:58
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 GLE 1993 start niet Lucca076 5 633 17 February 2021, 23:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo V60 2013: Kloppend/bonkend geluid bij koude start Romrom 2 458 14 February 2021, 18:13
Laatste bericht: Romrom
  Volvo 940 B230FB jankend/zeurend geluid Volvo1994 2 471 25 January 2021, 20:05
Laatste bericht: Volvo1994
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 4.322 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  Volvo 240 bokt bij half lege tank EliasL 20 2.459 27 November 2020, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Als je koppeling in trapt valt de moter uit volvo 240 hoogeboom 9 2.032 16 November 2020, 13:37
Laatste bericht: Naciremus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)