Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lawaai kachelmotor
#1
De kachelmotor van mijn 78-er 245 maakt een hels lawaai bij het aanzetten. Nu wil ik de unit op 1 dag eruit halen  en er weer in zetten zodat ik kan blijven rijden.

Is het vervangen van een lager(s) voldoende? Of  is het verstandig om een andere unit te scoren, die na te kijken en vervolgens te monteren. Kan dit dan ook van een jongere volvo 240 zijn? Past dat?

wat is wijsheid?
Antwoord
#2
Als je er een hele dag voor reserveert moet het zeker lukken om de complete kachel uit te bouwen en weer terug te plaatsen, en dan heb je ook nog tijd om bijvoorbeeld de kachelradiator schoon te maken, vaak zitten daar de nodige blaadjes in.

Een versleten kachelmotor kun je eigenlijk alleen vervangen. Ik heb eens geprobeerd een oude kachelmotor uit elkaar te halen, maar dat lukte me niet zonder de boel te slopen.

Zorg dus dat je een andere (nieuwe of goede gebruikte) klaar hebt liggen.

Maar de complete kachel vervangen door een andere unit kan ook, heb ooit een kachel uit een donorauto (een 87'er volgens mij) in mijn 244 gezet, die was precies hetzelfde. Het enige wat wel belangrijk is: Airco of geen airco.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#3
(2 April 2021, 12:27)Mark244 schreef: Maar de complete kachel vervangen door een andere unit kan ook, heb ooit een kachel uit een donorauto (een 87'er volgens mij) in mijn 244 gezet, die was precies hetzelfde. Het enige wat wel belangrijk is: Airco of geen airco.

Was jouw 244 een oud type net as de mijne(1978)?

ja airco of geen airco, dat is de vraag. Als je een airco unit plaatst dan kun je hem toch gewoon gebruiken zonder de rest van het airco systeem te plaatsen?  Dan kan ik later eventueel de leidingen en pomp plaatsen en zo het airco systeem weer aan de praat maken.
Antwoord
#4
Die van mij is uit 1980. Ik heb ook een 75'er, van die auto ziet de kachel er precies hetzelfde uit. Beide auto's hebben trouwens het oude model dashboard, dus een kachel uit een latere 240 zou gewoon in jouw 245 moeten passen.

Ik ken het aircosysteem van de 240 niet echt goed. M.i. zou je zo'n unit met airco kunnen plaatsen zonder de airco aan te sluiten, maar onderdelen van een airco kunnen niet altijd goed tegen lange periodes niet gebruikt worden. Dat is dus wel iets om rekening mee te houden.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#5
Lawaai kan ook wel is komen van fan die loopt tegen kachelhuis levert ook een hoop lawaai op.
Antwoord
#6
(5 April 2021, 09:46)Volvo240 schreef: Lawaai kan ook wel is komen van fan die loopt tegen kachelhuis levert ook een hoop lawaai op.

ja, zou ook kunnen. Ik weet het pas als ik de kachelmotor of -huis eruit heb. Hij maakt nu een hoog schel geluid  alsof er een lager draait zonder smering.  Ik ga er vanuit dat ie gewoon vervangen moet worden na 42 jaar.

Waar kan ik dit onderdeel het beste kopen? Ik las hier al dat uit elkaar halen  geen optie is? Het liefst zou ik dat doen, paar nieuwe universele lagertjes erin, en gaan met de Volvo.
Antwoord
#7
Ja wens je succes met lagers v.v. gaat je niet lukken.
Gewoon nieuwe motor scoren 2e hands niet doen kun je binnenkort weer dit klusje doen vrees ik.
En je kan weer jaren ermee door.
Kosten dacht ik rond de 80 euro per stuk.
Bij elferink kost ie 65 ex btw incl. 78,65. valt nog mee te leven.
https://elferink.nl/Nieuw/Volvo/2_Serie/...rtNr/22130
Net ff voor je opgezocht.
Kan vast goedkoper via alibaba toestanden maar hoeveel maand moet je dan wachten en wat krijg je dan ...
Tipje haal je voorstoelen eruit dan heb je stuk meer werkruimte.
Het is geen moeilijke klus maar best wel wat werk denk aan ong een uur of 3 a 4.
Antwoord
#8
(5 April 2021, 11:53)Volvo240 schreef: Ja wens je succes met lagers v.v. gaat je niet lukken.
Gewoon nieuwe motor scoren 2e hands niet doen kun je binnenkort weer dit klusje doen vrees ik.
En je kan weer jaren ermee door.
Kosten dacht ik rond de 80 euro per stuk.
Bij elferink kost ie 65 ex btw incl. 78,65. valt nog mee te leven.
https://elferink.nl/Nieuw/Volvo/2_Serie/...rtNr/22130
Net ff voor je opgezocht.
Kan vast goedkoper via alibaba toestanden maar hoeveel maand moet je dan wachten en wat krijg je dan ...
Tipje haal je voorstoelen eruit dan heb je stuk meer werkruimte.
Het is geen moeilijke klus maar best wel wat werk denk aan ong een uur of 3 a 4.

Dank voor je reactie. Ik ga een nieuwe bestellen, dat is toch wel het beste. Kan ik weer 40 jaar voorruit en bij deze arbeid's intensieve klussen kun je het maar beter in een keer goed doen.
Antwoord
#9
En heb je er al een nieuwe kachelmotor INGefRumMeld? Zo zou lau het hebben gezegd van tinie en lau.
Antwoord
#10
(10 April 2021, 00:17)Volvo240 schreef: En heb je er al een nieuwe kachelmotor INGefRumMeld? Zo zou lau het hebben gezegd van tinie en lau.

nee, nog niet ingefrumeld. Moet er eerst nog eentje aanschaffen. beetje druk met van alles en nog wat.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kachelmotor vervangen Boet 6 2.161 6 May 2020, 00:43
Laatste bericht: Boet

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)