Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor (B21A) slaat niet meer aan
#1
Goedenavond Volvo-liefhebbers!

Sinds twee weken ben ik ook in het bezit van een klassieke Volvo! Een blauwe 245 uit 1984 met een b21a die zondag 37 jaar geworden is. Helaas 
wil de auto sindsdien ook niet meer starten. Zondag nog met de auto gereden, maar toen ik maandagochtend dus niet meer starten. Met koude motor starten vereiste tot op heden altijd choke. Voor m'n gevoel krijgt de startmotor genoeg stroom, maar vindt er geen ontbranding plaats in de cilinders. Voor de zekerheid ook proberen te starten met startkabels. Op dat moment had de accu 13,7V, maar ook toen wilde ze niet starten. Een huisgenoot gaf aan dat er zwarte rook uit de uitlaat kwam tijdens de poging. Dit zou kunnen duiden op teveel benzine in de verbrandingskamers heb ik me laten vertellen. Vandaag ook proberen te starten (meerdere pogingen van 15 seconden) zonder gas en zonder choke. Helaas sloeg deze toen ook niet aan. Als je gas geeft hoor je wel dat de motor sneller draait. Ik heb nog twee video's bijgevoegd waar misschien nog uit valt af te leiden. De eerste video is maandag middag gemaakt. Toen de motor proberen te starten met de choke open wat de zwarte rook creeërde (eerste video). Vandaag de motor proberen te starten zonder choke (tweede video).

Nog wat informatie wat misschien een invloed kan hebben:
Ik ben zondagmiddag bezig geweest met het proberen werkend te krijgen van de koplampsproeiers en de koplampruitenwissers. Ik ben alleen bij de rechterkoplamp bezig geweest en de sproeiers werkend gekregen. Echter nog niet gelukt om de oorzaak van de koplampruitenwissers te vinden. Daarbij doen nu de ruitenwissers van de voorruit het niet meer (deden het eerst wel). Dit ligt niet aan de zekering want deze is dezelfde als voor de claxon en de sproeiers die het beide wel doen. Zou dit er op de een of andere manier met het startprobleem te maken kunnen hebben?

Starten zonder choke ging eigenlijk niet, dus heb tot nu toe altijd met choke gestart en deze dan langzaam laten terugzakken als de motor warmer werd. Maar als ik deze helemaal uitzette dan liep hij onregelmatig stationair en schudt het blok veel. Daarom liet ik de choke een klein beetje open waardoor de motor soepeler loopt zo rond de 1000 toeren. Misschien dat hier nog een link zit met het startprobleem?

Een hele lap tekst, maar ben benieuwd of iemand dit probleem herkent of tips heeft wat ik nog kant testen! Alvast bedankt allemaal en een fijne avond toegwenst!


Groeten,
Casper




Link naar de tweede video: Volvo B21A zonder choke dinsdag - YouTube
Antwoord
#2
Ik zou zeggen dat het mengsel lucht benzine niet optimaal is. Teveel benzine en te weinig lucht. Is je luchtfilter misschien verstopt/erg vuil?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#3
Hallo Casper, 
welkom hier!

Ik heb geen concrete oplossing, helaas. Wel een geheel vrijblijvende suggestie: 
Je geeft aan met de koplampwissers/wassers bezig te zijn geweest. Ik neem aan dat daar ook electra bij zat? Mogelijk sluit je daar iets kort, of is er een aarde probleem of eist anders ontstaan? 
Kun je dat wellicht nagaan door dat deel te ontkoppelen, bv door de voeding van spreoier/wisser los te halen? Eventueel de zekeringing eruit (tenzij die met andere essentiele zaken gedeeld is uiteraard).

Je verdere choke verhaal is lastig interpreteren, mogelijk liep de auto al wat lastiger (afstelling? vonkenfabriek: bougies, bobine, kabels, verdeler?) Maar mogelijk komt er nu dus nog een elektrisch probleem bovenop. Die verdenking is vooral gebaseerd op het je kluswerk, en daarna een ander probleem.

Heb je al een Haynes werkplaatshandboek, Olislagers vraagbaak of soortgelijk? Handig, en er staan ook electrische schema's in. 

Succes!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
ZO te horen doet ie wel wat maar niet genoeg. Probeer s met geen choke en het gaspedaal op de vloer en dan doorstarten, dan zal ie wel aanslaan met een paar gezellige knallen.

Voorlopig denk ik dat ie veel te rijk gelopen heeft door het rijden met de choke erop (bij deze carbuteur is dat een simpele kortsluiting richting de benzine in de vlotterkamer). Draai de eerste bougie er s uit, ik gok dat deze compleet onder de zwarte roet zit.

Koude motor zou je bij deze temperaturen ook wel met een halve choke moeten kunnen starten. Is dit een Pierburg CDUS 175? Onder een plastic dopje onderop zit de CO schroef, deze kan je een kwart of een halve slag naar beneden draaien (= rijker, meer CO) om de motor zonder choke normaler te laten draaien.

Daarna moet je de motor maar s warm draaien en de ontsteking op tijd zetten, maak de klembout vd verdeler iets los en verdraai langzaam de hele verdeler ietsjes terwijl de motor loopt. Onthoudt de beginstand. Weerskanten op gaat het toerental vertragen, pruttelen en haperen, ergens in de midden draait ie vlot en soepel en reageert netjes op gasgeven. ALs ie dan stationair te snel draait zit er bovenin het inlaatspruitstuk een schroef om dat bij te stellen.
Beetje rustig rijden tot je de brandstof en vonk officieel hebt laten afstellen.

EN dan ga je alles nalopen op valse lucht, en als dat allemaal niet helpt, is er van alles mis en versleten en ga je op zoek naar een garage die je hele motor kan nakijken.

TP11740 is het officiele Volvo handboek voor carburateurs, staat wel ergens op www.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
In opvolging van Nicolaas: lucht/benzine mengsel wordt gemaakt door de carburateur. Klopt die nog? Maar verklaart niet het plotselinge karakter van het probleem dat je nu ervaart.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Wauw, wat een uitgebreide reacties allemaal! Bedankt voor het meedenken!

@Nicolaas: Ik had dit ook al even in m'n hoofd dus vanmiddag het luchtfilter bekeken, maar deze was nog in goede conditie. Er lager een paar blaadjes in de luchtfilterbox, maar niet noemenswaardig.

@BartJu:
Bedankt! Ik hoop veel te kunnen leren hier van jullie! Heb ook de Haynes Manual gekocht en die gaat me zeker helpen.

De ruitenwissersproeier deed het eerst niet en doet het inmiddels nu wel dus ik ga ervanuit dat daar niets verkeerd kan zijn gegaan. De koplampruitenwisser had ik losgekoppeld om door te meten en daarna werd het te donker. Sindsdien doet de ruitenwisser voor de voorruit het dus ook niet meer. Nu de connectors van de koplampruitenwissers weer verbonden, maar alsnog doet de voorruit ruitenwisser het niet. Ik heb begrepen dat er onder het dashboard een relais zit voor de voorruitenwisser. Deze ga ik binnenkort eens controleren. Dat zou in ieder geval de voorruitenwisser verklaren, maar nog niet het startprobleem.

Morgen ga ik de bougies eruit halen en zal dan controleren of deze nog wel vonken. Ik zal ook wat foto's maken en hier uploaden. Ben benieuwd hoe ze eruit zien!

@Marc1970
Jij ook bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zal eens proberen te starten met vol gas zonder choke. Voor m'n gevoel is het brandstofverbruik tot nu toe ook heel erg hoog, dus dat zou het te rijk lopen deels kunnen verklaren. Als de motor eenmaal loopt zal ik me eens verdiepen in het afstellen van de carburateur. Ik heb het TP11740 document gevonden. Lijkt me allemaal heel eenvoudig uitgelegd zo op het eerste oog. Het is inderdaad een Pierburg carburateur. Denk dat je ook wel gelijk hebt in het type. Zal morgenavond, als alles lukt, foto's uploaden van de 4 bougies. Is er nog een bepaald type dat je aanraadt voor de B21A motor?

Nu jullie me toch al aan het adviezeren zijn, welke koelvloeistof raden jullie aan? In het boekje staat 50/50 water en ethyleen glycol based antifreeze. Maar welke kleur wordt aangeraden? Roze of blauw of nog een andere? En is ready-to-use koelvloeistof ook aan te raden? Dat is toch praktisch hetzelfde maar dan zit de mix met water al in de fles zelf?

Fijne avond en ik houdt jullie op de hoogte van de vorderingen!
Antwoord
#7
Heeft die op het inlaatspruitstuk ook niet dat klepje met een stekker erop? Wat is daarvan de functie en kan dat met bovenstaande te maken hebben?
Is de rubber balg in de carb nog heel? (heb vlgs mij nog wel ergens een nieuwe liggen voor de 175cd)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
(23 March 2021, 23:45)245 1984 B21A schreef: ...

Nu jullie me toch al aan het adviezeren zijn, welke koelvloeistof raden jullie aan? In het boekje staat 50/50 water en ethyleen glycol based antifreeze. Maar welke kleur wordt aangeraden? Roze of blauw of nog een andere? En is ready-to-use koelvloeistof ook aan te raden? Dat is toch praktisch hetzelfde maar dan zit de mix met water al in de fles zelf?

...

Er zijn al heel wat koelvloeistofdiscussie hier terug te vinden. Kant en klaar is inderdaad al met het water erin. De kleur zegt meeriets over de overige hulpstoffen, meen ik. Zelf heb ik er blauwe inzitten. Roze/rode schijnt ook te kunnen. Maar NOOIT mengen. Dat geeft alleen maar rare kleuren en troep in het systeem omdat ze niet compatibel zijn.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#9
Foto's, leuk! Niet perse van (zwarte) bougies daar weet ik wel van hoe ze er uit zien. Maar wat overzicht over bedrading en stekkers en slangen kan best leerzaam zijn, soms zijn die dingen hopeloos versleten, los en/of door elkaar gegooid.

Koelvloeistof in ouwe Volvo's is blauw. ALs je de pure koopt kan je met een tabelletje demi water bijmengen tot je de gewenste antivries eigenschap hebt. Die kant en klare is tot -32 of zoiets belachelijks.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Bedankt voor het meedenken weer!

@Skidje: Ik weet niet welk klepje met een stekker erop je bedoeld, maar zal morgen nog eens kijken! Heb idd ook een 175CD carburateur. Heb deze nog niet opengemaakt. Wil hier eigenlijk ook pas aankomen als blijkt dat de andere opties niet werken

@Bart en Marc: Dan ga ik voor ready-to-use blauwe koelvloeistof! Ze zijn heel algemeen in de Haynes manual dus lijkt niet echt verschil te maken zolang je inderdaad maar niet gaat mengen.

@Marc: Toen ik net nog even een filmpje wilde maken van de bedrading was het helaas al donker geworden en niet echt iets te zien op de camera. Wel heb ik een filmpje gemaakt van de bougie (toch wel, sorry Wink ) en het bougiegat. Deze waren beide behoorlijk nat en roken sterk naar een benzinelucht.

Ik heb vanmiddag de bougies losgedraaid en deze leken naast het feit dat ze erg vochtig waren, niet beschadigd. Ik heb ze schoongemaakt en heb getest of deze nog wel vonken bij het starten en dat doen ze inderdaad. Aangezien ze behoorlijk vochtig waren van benzine komt er ook benzine in de cilinders. Er is ook compressie (kan niet zomaar weg zijn) en de luchttoevoer lijkt me ook prima. Heb het luchtfilter en het luchtfilterhuis nog even schoongemaakt. En er komt spark van de bougies dus de bobine, verdelerkap en bougies lijken me ook niet de oorzaak. Op dit moment zal er nog teveel brandstof in de cilinders staan. Kan ik dit oplossen door de benzinetoevoer naar de carburateur los te koppelen en de bougies los te maken en de motor zo'n 25 seconden te starten? Of is er nog een andere methode?

Wat zou nog een oorzaak kunnen zijn dat de motor nu 'verzopen' is. Ik vermoed dat dit meer een gevolg is van iets anders. Maar kan er nog niet de vinger op leggen. Zondag dus nog met de auto gereden (zonder problemen) en maandagochtend plots niet meer kunnen starten.



Interessant vanaf 30 seconden
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 72 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 85 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.839 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 415 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.534 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 949 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 726 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.847 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.855 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.047 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)