Berichten: 19
Topics: 12
Lid sinds: Jun 2015
Hoi mensen,
Staat waarschijnlijk al op het forum maar ik kan het niet vinden. Is het lastig een b230K uit een 740 te vervangen door een b230F. Het lijkt er op dat de carbuarteur van mijn b230K vervangen moet worden en als ik op het internet kijk dan zie ik dat een B230F (€350) goedkoper is dan een gereviseerde carburateur (€450). Iemand hier ervaring mee? Of moet ik als ik een motor met 3 maanden garantie (bij BV Auto Rima) koop nog allemaal extra onderdelen kopen?
Dank voor jullie antwoorden
Berichten: 567
Topics: 129
Lid sinds: Dec 2009
(16 March 2021, 18:39)Rafiq schreef: Hoi mensen,
Staat waarschijnlijk al op het forum maar ik kan het niet vinden. Is het lastig een b230K uit een 740 te vervangen door een b230F. Het lijkt er op dat de carbuarteur van mijn b230K vervangen moet worden en als ik op het internet kijk dan zie ik dat een B230F (€350) goedkoper is dan een gereviseerde carburateur (€450). Iemand hier ervaring mee? Of moet ik als ik een motor met 3 maanden garantie (bij BV Auto Rima) koop nog allemaal extra onderdelen kopen?
Dank voor jullie antwoorden
Huidige motor kan blijven zitten: Alle injectiedelen, sensoren, kabelboom, ECU, brandstofcomputer, inlaatspruitstuk komen erbij en ook een lambda sonde.
Ik zit er ook over te denken dit nog een keer te doen, te meer omdat mijn B230K nog geen 155 dkm gelopen heeft en dan is injectie wel fijner en zuiniger dan een Pierburg carb.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.859
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
16 March 2021, 22:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 March 2021, 22:25 door Marc1970.)
Gemiddeld lastig maar geheel afhankelijk van tijd, geld en skills. De 740 is uiteraard met B230F geleverd, en alles past. Maar, de F is een motor met electronische injectie, met allerlei aanhangende sensoren, computers en pompen. Vooral de bedrading tussen al deze dingen geeft een hoop gedoe.
De carburateur op de B230K is prima zelf te reviseren, het is gewoon een ding met heel veel schroefjes piefjes en palletjes, afhankelijk van welke koop je een setje met pakkingen en dan ga je zoeken wat er stuk/versleten/krom is.
Bijvoorbeeld:
https://www.carburateurwinkel.nl/content..._Sets.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.687
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
De kabelboom van een 740 is een geheel. Dus de auto elektronica en motorkabelboom zijn met elkaar verweven.
Dus je hebt een extra kabelboom nodig van een 240 met lh2.4.
Vergeet ook niet de Brandstofpomp in de tank etc
Berichten: 19
Topics: 12
Lid sinds: Jun 2015
(17 March 2021, 09:17)Dopski schreef: De kabelboom van een 740 is een geheel. Dus de auto elektronica en motorkabelboom zijn met elkaar verweven.
Dus je hebt een extra kabelboom nodig van een 240 met lh2.4.
Vergeet ook niet de Brandstofpomp in de tank etc
Dank voor je antwoord, als ik de motor vervang, ,moet ik dan ook de brandstofpomp in de tank vervangen? Dat is meij niet geheel duidelijk
Berichten: 6.687
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Waarschij link heb je geen pomp, of waarschijnlijk geen hogedrukppmp voor een injectiemotor als je nu een carburateurmotor hebt.