Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een baksteen op lucht - 81' 244 GL
#1
Zo, even een nieuw draadje als verse start. Dan lijkt het misschien ook dat er wat progressie is  Angel

Om te beginnen hebben we mijn 244GL uit 81:

[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: F3sDhnZ.jpg][/font]

[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: hgzQTmd.jpg][/font]

B21E met een hinkende K-Jet en een 3 bak
BC Coilovers, IPD Panhard en torque rods
Nardi stuur met bijpassende toeter

Nu heb ik de auto al een goede 4,5 jaar en eigenlijk had de huidige staat geen 4,5 hoeven te duren.

Dus dit jaar maar even een grote omgooi. Het volgende ligt (semi) klaar voor montage:

AW71 met IPD Solenoid bypass kit (Accumulator Mod moet nog even)
Kaplhenke Roll Correction Kit
Airlift 3P airride manegement
(Deels) Zelfbouw airride ombouw kit
17" BBS RF wielen, compleet gerestaureerd
Nieuwe radio met speakerdoosjes en een klassiek blaupunkt frontje

[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: hau2b4Q.jpg][/font]
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: iURH539.jpg][/font][/font]


En in de schuur staat een 940 turbo die zeer gul zijn motor zal afstaan.

Nu had ik de intentie dit allemaal voor eind april af te maken zodat ik met de Volvo naar de Worthersee Treffen zou kunnen dit jaar.
Nu hebben we dat dit jaar even laten lopen, dus ik heb een iets minder zware deadline.
Desalniettemin wil ik wel eindelijk wat gang zetten met deze auto, zodat ik dit jaar flink wat kilometers kan maken en volgend jaar zonder problemen de rit naar Oostenrijk kan maken.

Nu kan ik niet beloven dat ik dit draadje voor de verandinging wel een beetje up to date hou, maar ik ga mijn best doen.

Hier nog even een kleine preview van wat het moet worden:


[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: NEsy5DF.jpg][/font]
Antwoord
#2
Tjonge! Veel lucht in de vering en weinig lucht in de banden dan.

Motortechnisch denk ik dat je meer lol hebt met een goeie Kjet dan met de standaard turbo, ik ben er eigenlijk nog steeds niet aan gewend dat de 940 zo weinig zin heeft op gang te komen onder de 1500 rpm. ALhoewel je daar met een automaat misschien minder last van hebt. Gassuh!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(23 February 2021, 09:49)Marc1970 schreef: Tjonge! Veel lucht in de vering en weinig lucht in de banden dan.

Motortechnisch denk ik dat je meer lol hebt met een goeie Kjet dan met de standaard turbo, ik ben er eigenlijk nog steeds niet aan gewend dat de 940 zo weinig zin heeft op gang te komen onder de 1500 rpm. ALhoewel je daar met een automaat misschien minder last van hebt. Gassuh!

Hoewel er nog geen 150 duizend op de klok staat, is mijn Kjet motor "moe". De motor heeft een deel van zn leven op LPG gelopen en hij loopt en start bar slecht.
De 940 heeft deze winter een poosje als vervoer gedient en ik kan er weinig slecht over vertellen. Koud of warm, de motor start altijd zonder enige problemen. Heb meer dan genoeg vermogen tot mijn beschikking en het is nog aanzienlijk zuiniger ook. 
Ik denk niet dat ik de B21 niet ga missen in ieder geval  Big Grin
Antwoord
#4
Ben benieuwd hoe je airride setup eruit gaat zien. Ik ben bezig om een set luchtbalgen op de achteras te bouwen. Zonder luchttank, maar met het originele Volvo knop en de compressor. Dus puur als niveauregeling.

De balgen haal ik waarschijnlijk hier: (Omdat zij ook een set aanbieden waar deze balg bij zit. dus dan klopt het beetje qua gewicht en veerweg.)

De set: https://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr...serie.html

De balgen: https://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr...chmal.html
Antwoord
#5
(23 February 2021, 19:34)TeunTimmermans schreef: Ben benieuwd hoe je airride setup eruit gaat zien. Ik ben bezig om een set luchtbalgen op de achteras te bouwen. Zonder luchttank, maar met het originele Volvo knop en de compressor. Dus puur als niveauregeling.

De balgen haal ik waarschijnlijk hier: (Omdat zij ook een set aanbieden waar deze balg bij zit. dus dan klopt het beetje qua gewicht en veerweg.)

De set: https://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr...serie.html

De balgen: https://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr...chmal.html

Die TA setjes bestonden nog niet toen ik begon met mijn airride. Plus, ik vermoed dat de dempers van de BC coilovers kwalitatief wel wat beter zijn.
De reden dat ik een tank nodig heb is vanwege het Airlift systeem. Deze regelt constant bij en zonder tank zou ik dan constant een kabaal in de kofferbak hebben.
Daarnaast ga ik een aansluiting er op maken voor gewone compressorslang. Kan ik altijd bandjes pompen onderweg  Big Grin
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De baksteen van Elvis (242GL) Elvis 161 36.127 2 May 2014, 21:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  De witte baksteen :) Wottel 74 25.905 17 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)