Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een baksteen op lucht - 81' 244 GL
#1
Zo, even een nieuw draadje als verse start. Dan lijkt het misschien ook dat er wat progressie is  Angel

Om te beginnen hebben we mijn 244GL uit 81:

[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: F3sDhnZ.jpg][/font]

[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: hgzQTmd.jpg][/font]

B21E met een hinkende K-Jet en een 3 bak
BC Coilovers, IPD Panhard en torque rods
Nardi stuur met bijpassende toeter

Nu heb ik de auto al een goede 4,5 jaar en eigenlijk had de huidige staat geen 4,5 hoeven te duren.

Dus dit jaar maar even een grote omgooi. Het volgende ligt (semi) klaar voor montage:

AW71 met IPD Solenoid bypass kit (Accumulator Mod moet nog even)
Kaplhenke Roll Correction Kit
Airlift 3P airride manegement
(Deels) Zelfbouw airride ombouw kit
17" BBS RF wielen, compleet gerestaureerd
Nieuwe radio met speakerdoosjes en een klassiek blaupunkt frontje

[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: hau2b4Q.jpg][/font]
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: iURH539.jpg][/font][/font]


En in de schuur staat een 940 turbo die zeer gul zijn motor zal afstaan.

Nu had ik de intentie dit allemaal voor eind april af te maken zodat ik met de Volvo naar de Worthersee Treffen zou kunnen dit jaar.
Nu hebben we dat dit jaar even laten lopen, dus ik heb een iets minder zware deadline.
Desalniettemin wil ik wel eindelijk wat gang zetten met deze auto, zodat ik dit jaar flink wat kilometers kan maken en volgend jaar zonder problemen de rit naar Oostenrijk kan maken.

Nu kan ik niet beloven dat ik dit draadje voor de verandinging wel een beetje up to date hou, maar ik ga mijn best doen.

Hier nog even een kleine preview van wat het moet worden:


[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: NEsy5DF.jpg][/font]
Antwoord
#2
Tjonge! Veel lucht in de vering en weinig lucht in de banden dan.

Motortechnisch denk ik dat je meer lol hebt met een goeie Kjet dan met de standaard turbo, ik ben er eigenlijk nog steeds niet aan gewend dat de 940 zo weinig zin heeft op gang te komen onder de 1500 rpm. ALhoewel je daar met een automaat misschien minder last van hebt. Gassuh!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(23 February 2021, 09:49)Marc1970 schreef: Tjonge! Veel lucht in de vering en weinig lucht in de banden dan.

Motortechnisch denk ik dat je meer lol hebt met een goeie Kjet dan met de standaard turbo, ik ben er eigenlijk nog steeds niet aan gewend dat de 940 zo weinig zin heeft op gang te komen onder de 1500 rpm. ALhoewel je daar met een automaat misschien minder last van hebt. Gassuh!

Hoewel er nog geen 150 duizend op de klok staat, is mijn Kjet motor "moe". De motor heeft een deel van zn leven op LPG gelopen en hij loopt en start bar slecht.
De 940 heeft deze winter een poosje als vervoer gedient en ik kan er weinig slecht over vertellen. Koud of warm, de motor start altijd zonder enige problemen. Heb meer dan genoeg vermogen tot mijn beschikking en het is nog aanzienlijk zuiniger ook. 
Ik denk niet dat ik de B21 niet ga missen in ieder geval  Big Grin
Antwoord
#4
Ben benieuwd hoe je airride setup eruit gaat zien. Ik ben bezig om een set luchtbalgen op de achteras te bouwen. Zonder luchttank, maar met het originele Volvo knop en de compressor. Dus puur als niveauregeling.

De balgen haal ik waarschijnlijk hier: (Omdat zij ook een set aanbieden waar deze balg bij zit. dus dan klopt het beetje qua gewicht en veerweg.)

De set: https://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr...serie.html

De balgen: https://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr...chmal.html
Antwoord
#5
(23 February 2021, 19:34)TeunTimmermans schreef: Ben benieuwd hoe je airride setup eruit gaat zien. Ik ben bezig om een set luchtbalgen op de achteras te bouwen. Zonder luchttank, maar met het originele Volvo knop en de compressor. Dus puur als niveauregeling.

De balgen haal ik waarschijnlijk hier: (Omdat zij ook een set aanbieden waar deze balg bij zit. dus dan klopt het beetje qua gewicht en veerweg.)

De set: https://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr...serie.html

De balgen: https://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr...chmal.html

Die TA setjes bestonden nog niet toen ik begon met mijn airride. Plus, ik vermoed dat de dempers van de BC coilovers kwalitatief wel wat beter zijn.
De reden dat ik een tank nodig heb is vanwege het Airlift systeem. Deze regelt constant bij en zonder tank zou ik dan constant een kabaal in de kofferbak hebben.
Daarnaast ga ik een aansluiting er op maken voor gewone compressorslang. Kan ik altijd bandjes pompen onderweg  Big Grin
Antwoord
#6
Even een kort updateje met van alles en nog wat:

Om een beetje fatsoenlijk muziek te kunnen luisteren in de auto voldoet de standaard uitrusting van een auto uit begin 80 amper.
Echter zie ik het ook niet zitten om de deuren te verbouwen voor gigantische speakers en de kofferbak vol te lepelen met audio apperatuur. (Daar ligt ook al genoeg omtrend de luchtvering.)
Om toch wat meer volume aan boord te krijgen heb heb ik deze hoedenplank speakers gekocht. Dit zijn gewoon lege bakjes waar een 4" speaker in kan. Helaas zijn speakers tegenwoordig zo groot dat ik geen passende kon vinden die niet aan de onderkant uit stak. Dus om dit op te vullen heb ik een aantal plaatjes uit MDF laten snijden. Deze zal ik enigzins aankleden zodat het bij de kastjes past maar al met het houten deel verdwijnt ook al achter de hoofdsteunen.

[Afbeelding: zXFsU6L.jpg]

[Afbeelding: EW6mX2G.jpg]

[Afbeelding: erzWK3M.jpg]

Ondertussen ben ik ook begonnen aan de nieuwe transmissie.
Dit weekend heb ik de bak losgetrokken om onderandere de accumulator mod te doen. Hiermee hoop ik dat de bak nog flink wat kilometers haalt als ik de turbodruk wel iets op ga schroeven.
Verder heb ik een IPD solenoid bypass plaat gemonteerd. De electra die ik bij de bak had gekregen was niet helemaal compleet en ik zie weinig meerwaarde aan het handmatig kunnen over overstemmen van de overdrive.
Gooi daarnaast een nieuw filtertje, nieuwe kickdownkabel en een paar verse pakkingen in de mix en voor je het weet staat er weer een (redelijk) vers bakje klaar.

Enige wat er nog gebeuren moet is dat het staartstuk van mijn BW55 overgezet moet worden. Ook hier heb ik de pakkingen, bronzenbus en keering al voor klaar liggen, dus dit zal ook vrij soepel verlopen (hoop ik).

[Afbeelding: lKTsPk6.jpg]

[Afbeelding: KqiSlBb.jpg]

Bedoeling is om voor het weekend de oude bak uit de 244 te trekken en hopelijk de nieuwe in het weekend alweer terug te plaatsen. Dan kan ik de bak eerst even "testen" voordat ik begin aan de turboswap.
Antwoord
#7
Mooie auto en mooi project!
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982 Cool
Antwoord
#8
Klein maandje geleden de motor maar eens uit de donor getrokken.

[Afbeelding: L28WPMi.jpg]

Met de motor los op de bok heb ik meteen de meeste pakkingen en keeringen vervangen. (Kop en krukas zijn niet los geweest)

[Afbeelding: 7N6Hmbp.jpg]

Sinds de motor in de 244 ligt heb ik +- 200km gereden en wat een verbetering zeg. Betrouwbaar (tot op heden) , vlot en de geluidjes die zon slak onder de kap geven is geweldig.

Daarnaast heb ik de Kaplhenke Racing / BNE Dynamics Roll Correction Kit gemonteerd.

[Afbeelding: kyeCETy.jpg]

Ik kan dit aan iedereen die een flinke verlaging op zijn volvo heeft aanraden. Het heeft het stuur en rijgedrag van de auto compleet veranderd en als bijkomend extraatje blijven mijn banden nu veel langer heel. Enige nadeel is dat je minimaal 16 inch moet rijden, anders past het niet.

Weet iemand een goedkoop setje 16 inch wielen die niet aanloopt bij een 240? Ik heb er nu S80 staal op zitten maar deze hebben een vreselijk verkeerde offset (flinke spacers nodig dus) en ze raken de auto bij vol insturen.
Antwoord
#9
Cursus motorswap in 2 foto's! Geweldig.

16" opties voor het Volvo boutpatroon en 240-achtige ET zijn er weinig en bestaan vooral uit de Hydra van de 940 Turbo en de Gemini (vrij schaars).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
(17 May 2021, 10:24)Marc1970 schreef: Cursus motorswap in 2 foto's! Geweldig.

Zal er niet om liegen, het was mij niet gelukt zonder de hulp van een paar goede vrienden en de briljante handleiding die bij een kabelboom van Elbert Bos word meegeleverd. Mechanisch stelde de wissel niet heel veel voor. Hebben ze goed over nagedacht bij Volvo.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De baksteen van Elvis (242GL) Elvis 161 77.200 2 May 2014, 21:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  De witte baksteen :) Wottel 74 40.941 17 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)