Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21A naar B230FT in mijn 244
#1
Hoi mede forumleden,

Ik ben Nique. Ik ben 32 jaar en kom uit Nieuwerkerk ad IJssel. Ik heb geen linkerhanden. Reparaties doe ik altijd zelf en heb al een paar keer een motorblokwissel gedaan.
Mijn eerste auto was een Volvo 440. Daarna heb ik lang Audi gereden, nog een Franse en de laatste 2 jaar een Volvo V40 D4 Ocean Race. 
De laatste jaren zat ik zo nu en dan, het kenteken op te zoeken van de Volvo 244 uit 1981 die mijn vader in 2004 had verkocht. Deze 244 was van mijn opa geweest. 
Hij heeft de Volvo verkocht omdat mijn zus ging studeren. Telkens wanneer de Volvo ter sprake kwam had hij spijt dat hij hem weg had gedaan.
Als de Volvo weer ter sprake kwam, keek ik weer even op de kenteken app, om te kijken of de auto nog steeds bestond. 
We wisten al jaren dat de auto nog niet op de sloop stond maar dat de APK al verlopen was sinds 2010. 
Tot augustus vorig jaar.... Wederom keek ik opnieuw in de app en zocht naar het kenteken. Tot mijn verbazing zag ik dat de auto was overgeschreven.
Ik heb contact gezocht met de RDW en zij hebben een aanvraag gedaan bij de huidige eigenaar of diegene in contact met mij wilde komen.
Het bleek dat de huidige eigenaar de vrouw was van haar overleden man die de 244  sinds 2010 in de stalling had staan. Uiteindelijk heb ik de 244 weer teruggekocht.
De Volvo 244 is weer in de familie  Big Grin

Mijn vader heeft destijds elektrische ramen, leren bekleding, stuurbekrachtiging en een M46 ingebouwd. De wagen wordt momenteel voortgeduwd door een B21A. Echter heb ik sinds een paar maanden het plan om een B230F(T)(K) in te bouwen.
Ik heb al veel topics gelezen over de motor swap op dit forum en op turbobricks. Het belangrijkste voor mij is het boodschappenlijstje. Ik wil graag alles zo compleet mogelijk hebben voordat ik eraan begin.
Ik zit nog te twijfelen of ik de M46 erachter zet of een M90. Ik neig naar de M46 omdat ik niet van plan ben om er meer dan 250PK uit te trekken. Echter lees ik in verschillende topics dat de aanpassingen voor een M90 makkelijk is. 

Boodschappenlijst:
B230FK (940 '97)
Kabelboom 240 LH2.4
ECU (welke?)
EZK (welke?)
Benzinepomp (nodig?)
Welke uitlaat?
Ik heb ook iets gelezen over het vliegwiel wat aangepast moet worden...

Ik probeer inzicht te krijgen en alles zo helder mogelijk te maken voor mijzelf.

Ik hoop dat ik jullie niet moe heb gemaakt met het zoveelste topic over deze motorswap Rolleyes

Leuke groet!

Nique
Antwoord
#2
Indien je Engels beheerst kun je jezelf eens inlezen op turbobricks.com
Daar staan heel veel projecten beschreven.

Dit is een leuk lijstje voor de electra. Je kunt van een 91-92 model de motorkabelboom nemen en hier de ezk/ecu van de B230FT aan koppelen.

https://forums.turbobricks.com/showthrea...+turbo+240
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Dit klinkt als een mooi project, ik wil zelf ook iets soortgelijks gaan doen in de toekomst. Erg leuk dat je de oude auto van je opa en vader weer hebt teruggevonden.

Je hebt de ECU en EZK van een B230FK of B230FT nodig.

Als er een B21A in de auto zit zal er een mechanisch brandstofpompje op de motor zitten. Dat pompje zit aan de linkerkant van de motor, onder het inlaatspruitstuk. Met een injectiemotor is een aanvoerleiding en een retourleiding voor de brandstof nodig. Er zal nu waarschijnlijk alleen een aanvoerleiding onder de auto zitten. Een 240 met injectie heeft 2 brandstofpompen, eentje zit in de tank aan de tankvlotter, de andere zit onder de auto aan een frame, bij het brandstoffilter.

Voor de uitlaat moet je zelf iets knutselen, maar er zijn mensen die de voorpijp van een 940 turbo al eens hebben aangepast.

Als je een M90 wilt gebruiken kun je het 2-massavliegwiel van de 940 gebruiken. Dit is wel een vrij zwaar vliegwiel. Het vaste vliegwiel voor LH2.4 (dat zit in zo'n beetje iedere handgeschakelde 240, 740 en 940 vanaf +-1988 t/m +-1994) heb je nodig als je een M46 wilt gebruiken, maar kan ook voor een M90 gebruikt worden.

Ik weet niet of je al wat onderdelen gekocht hebt en er de ruimte voor hebt, maar je kunt overwegen om een goedkope 940 als donor te kopen, zeker als je ook een M90 wilt inbouwen. Dan heb je al ruim de helft van wat je nodig hebt en ben je mogelijk goedkoper uit.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#4
(1 February 2021, 08:56)skidje schreef: Indien je Engels beheerst kun je jezelf eens inlezen op turbobricks.com
Daar staan heel veel projecten beschreven.

Dit is een leuk lijstje voor de electra. Je kunt van een 91-92 model de motorkabelboom nemen en hier de ezk/ecu van de B230FT aan koppelen.

https://forums.turbobricks.com/showthrea...+turbo+240

Ik heb inderdaad al wat topics gelezen op turbobricks. De link die je stuurt is vrij helder. Ik heb een Kabelboom van een 240 LH2.4 op het oog. Ik meen dat ik hier ergens op het forum gelezen heb dat ik dan alsnog een kabelboom van een 940 nodig heb om het e.e.a. bij te voegen, klopt dit?

(1 February 2021, 10:23)Mark244 schreef: Dit klinkt als een mooi project, ik wil zelf ook iets soortgelijks gaan doen in de toekomst. Erg leuk dat je de oude auto van je opa en vader weer hebt teruggevonden.

Je hebt de ECU en EZK van een B230FK of B230FT nodig.

Als er een B21A in de auto zit zal er een mechanisch brandstofpompje op de motor zitten. Dat pompje zit aan de linkerkant van de motor, onder het inlaatspruitstuk. Met een injectiemotor is een aanvoerleiding en een retourleiding voor de brandstof nodig. Er zal nu waarschijnlijk alleen een aanvoerleiding onder de auto zitten. Een 240 met injectie heeft 2 brandstofpompen, eentje zit in de tank aan de tankvlotter, de andere zit onder de auto aan een frame, bij het brandstoffilter.

Voor de uitlaat moet je zelf iets knutselen, maar er zijn mensen die de voorpijp van een 940 turbo al eens hebben aangepast.

Als je een M90 wilt gebruiken kun je het 2-massavliegwiel van de 940 gebruiken. Dit is wel een vrij zwaar vliegwiel. Het vaste vliegwiel voor LH2.4 (dat zit in zo'n beetje iedere handgeschakelde 240, 740 en 940 vanaf +-1988 t/m +-1994) heb je nodig als je een M46 wilt gebruiken, maar kan ook voor een M90 gebruikt worden.

Ik weet niet of je al wat onderdelen gekocht hebt en er de ruimte voor hebt, maar je kunt overwegen om een goedkope 940 als donor te kopen, zeker als je ook een M90 wilt inbouwen. Dan heb je al ruim de helft van wat je nodig hebt en ben je mogelijk goedkoper uit.

Bedankt voor de reactie.
- Is het voldoende om 1 aftermarket brandstofpomp te gebruiken die genoeg druk geeft die je alleen in bij de vlotter monteert?
- Het LH2.4 vliegwiel heeft de gaten al voor de RPM sensor?

Helaas heb ik niet de ruimte om een donor auto te stallen. De motorswap heb ik wel de ruimte voor omdat ik de garage en brug bij mijn oom kan gebruiken, helaas niet voor stalling.
Antwoord
#5
Ja je kan met een aftermarketpompje in de tank werken. Bijvoorbeeld een 940 pomp.

Een lh2.4 vliegwiel heb je inderdaad nodig voor het juiste rpm signaal. Single of dualmass maakt niet uit.

Van je oude motorblok heb je de hulpas nog nodig om de verdeler aan te drijven.

Als je al een goede m46 hebt zou ik die wellicht gewoon houden.

Ik heb evt nog wat onderdelen in Capelle.
Antwoord
#6
Ik ben ook benieuwd naar welke ECU ik nodig heb. Want op de latere modellen zit volgens mij een immobilizer. De ECU moet wel gechipped kunnen worden.
Antwoord
#7
Je kan tegenwoordig elke ecu ombouwen zodat er chip in gezet kan worden (net zoals een goldbox ecu dat standaard heeft).

Ik zit nu even op mijn telefoon te priegelen maar er circuleren lijsten van motorcodes en ecu en ekz en bijbehorende typenummers met specificaties als efan en immobilizer.
Antwoord
#8
Kun je het 2-massavliegwiel van de 940 gebruiken met een M46? De M90 heeft een andere priseas, dus de koppeling gaat dan niet passen. Ik denk dus dat je sowieso een vast LH2.4 vliegwiel nodig hebt als je de M46 wilt houden.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#9
Simpelste is de elbert bos kabelboom voor ombouw, plug and play!
Antwoord
#10
(4 February 2021, 20:33)Naciremus schreef: Simpelste is de elbert bos kabelboom voor ombouw, plug and play!

Daar betaal je ook een aardig bedrag voor
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 14 887 31 March 2021, 12:04
Laatste bericht: Marc1970
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 923 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A loopt beroerd guido2 7 473 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 6.600 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Iemand met motorswap ervaring?/B230FT aarzelt met gas geven/misschien opgelost TeunTimmermans 18 1.579 20 September 2020, 08:39
Laatste bericht: Grey240Polar
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 2.991 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 2.448 17 June 2020, 22:18
Laatste bericht: Marc1970
  Bokken motor bocht naar links Maarten245DL 6 2.853 13 February 2019, 15:39
Laatste bericht: Marc1970
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 2.035 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 5.000 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)