Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ophoog blokken achtervering
#1
Omdat er lpg in mijn 245 ligt, zakt de achterkant wat in. Nu wil ik ophoog blokken/bussen plaatsen tussen de veren en draagarm.

Heeft iemand nog een setje liggen?
Antwoord
#2
Ik zag trouwens vanmiddag dat de linker achterkant 3 cm lager ligt dan de rechter achterkant. Mocht ik ophoog blokken monteren dan blijft dat verschilt bestaan neem ik aan? Zou andere veren(HD versie) misschien verstandiger zijn?
Antwoord
#3
Wat voor een LPG tank heb je erin liggen?
Ik heb een staande ringtank van (nominaal) 45 liter (effectief 37, nooit meer dan 39 in gekregen).
Deze staat links in reservewielbak. Reserve wiel zelf (officiele spare) staat nu rechts.

Dit is in theorie een wat zwaardere belasting links, mar of het 3 cm mag schelen?
Ik rij al jaren met HD veren, maar vind ze eigenlijk wat te stug, vooral omdat ik eigenlijk nooit met lading rijdt.

---

Intussen even nagemeten, waarbij omgemerkt dat de ondergrond niet helemaal vlak is.
Gemeten links en rechts achter midden over het wiel, van grond tot achterschermrand: links 67 cm, rechts 69 en een beetje.
Beeld past dus wel bij wat je schetst. En bevestigt ook dat HD veren het wrs niet corrigeren.

Als je de HD veren wil proberen, ik wil de niet HDs wel weer eens proberen. We zouden ze eens kunnen wisselen als test?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#4
Dit heb ik er onder zitten. Niet vanwege lpg, maar om de vakantiebagage te compenseren.
Werkt prima. Ik heb foto's gemaakt van de inbouw en wagenhoogte, moet ik even opzoeken.
https://www.hulpveren.nl/suspension/hv-202405/
Volvo 240 1987 B230K M47
Antwoord
#5
Ik heb oude 242L veren en monroe schokdempers met hulpveren. Met lpg tank staat dat sportief laag en rijdt fijn. Voor de vakantie heb ik van een kunststofplaat 4 vierkantjes gezaagd met een gat in t midden om hem tijdelijk een cm of 4 op te hogen. 4cm die weer ingedrukt wordt door bagage en vouwwagen.
Antwoord
#6
(2 January 2021, 14:09)BartJu schreef: Wat voor een LPG tank heb je erin liggen?
Ik heb een staande ringtank van (nominaal) 45 liter (effectief 37, nooit meer dan 39 in gekregen).
Deze staat links in reservewielbak. Reserve wiel zelf (officiele spare) staat nu rechts.

Dit is in theorie een wat zwaardere belasting links, mar of het 3 cm mag schelen?
Ik rij al jaren met HD veren, maar vind ze eigenlijk wat te stug, vooral omdat ik eigenlijk nooit met lading rijdt.

---

Intussen even nagemeten, waarbij omgemerkt dat de ondergrond niet helemaal vlak is.
Gemeten links en rechts achter midden over het wiel, van grond tot achterschermrand: links 67 cm, rechts 69 en een beetje.
Beeld past dus wel bij wat je schetst. En bevestigt ook dat HD veren het wrs niet corrigeren.

Als je de HD veren wil proberen, ik wil de niet HDs wel weer eens proberen. We zouden ze eens kunnen wisselen als test?

De 67 links en 69,5 cm rechts is bij mij precies zo...  Gemeten op vlakke ondergrond. Lijkt wel of het zo hoort? Hebben meer mensen dit verschil wel eens gemeten?
Ik heb een 50 liter lpg tank dwars achter de benzine tank liggen. Mag dus geen verschil maken in het hoogte verschil. En heb het reservewiel op de normale plek liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat 2,5 cm verschil maakt.
Hd veren is misschien een oplossing, maar wil ook dit jaar nieuwe dempers monteren die aan de stugge kant moeten zijn. En om beide (dempers en veren) stug te doen, dat gaat niet werken denk ik.


Het mooiste zou een soort van coil over  systeem zijn dat onder de auto instelbaar is. Heb het ooit eens gezien ,  maar weet niet meer waar.

Dus een soort van bus (tussen draagarm en veer) die schroefdraad heeft aan de buiten kant met 2 dikke contra moeren. zo is de hoogte per kant af te stellen.  Iemand bekent met zoiets?

Heb net besloten het bij ophoog blokken te houden. Is voor mij de makkelijkste en goedkoopste oplossing voor nu.

Links komt er 4 cm bij en rechts 2 cm.  Na de ophoging zal de auto van achteren niet meer scheef staan hoop ik.
Antwoord
#7
Fijn dat je eruit bent wat je gaat doen. Zelf ervaar ik deze hoogtes niet als te laag.

Opvallend dat de hoogte precies identiek is bij onze auto's, maar links en rechts per auto wel weer verschillen. 
Terwijl bv bandenmaat ook verschil maakt. Mijne heeft de originele maat eronder, 185/80R14. 
Links rechts verschil: het enige dat niet symerisch is is de panhardstang. En eventueel de belasting dus.

Ben dus wel benieuwd of er nog anderen zijn die hier wat gemeten hoogtes bij willen melden?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#8
Uit nieuwsgierigheid even mijn eigen 245 gemeten.
Deze stond redelijk vlak, maar ook bij mijn auto zit er achter 1,5 cm verschil tussen links en rechts, waarbij links lager staat. Linksvoor scheelt trouwens ook 1 cm met rechts.
Dit is een benzineauto zonder belading en met alleen een (volwaardig) reservewiel linksachter. De achterveren zijn nog relatief nieuw, van de voorvering weet ik helemaal niets.

De exacte waarden waren LA 64 cm, RA 65,5 cm LV 69 cm, RC 70 cm. Dit is op 195/65R15 banden.
Ik ga ervan uit dat dit verschil wordt veroorzaakt doordat er voornamelijk alleen maar de bestuurder instapt en de veren naarmate ze ouder worden niet meer helemaal terug gaan naar de oorspronkelijke positie. Een keer L/R uitwisselen?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47 277.000 km
Antwoord
#9
Interessant topic. Bij mijn 264 zit er alleen linksachter een ophoogblok gemonteerd. Ik heb me al eens afgevraagd waarom alleen aan één kant. Ik zal bij mij de hoogtes ook eens meten.
Antwoord
#10
Is voor dit fenomeen niet een verstelbare panhardstang nodig ipv verschillende diktes ophoogblokken?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Setje remschijven en blokken voorzijde 245 '77 RobinV 10 4.152 22 September 2014, 22:18
Laatste bericht: RobinV
  Gezocht ophoog schijven Martinus 10 2.695 14 April 2013, 21:22
Laatste bericht: Martinus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)