Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sneller opschakelen automaat
#1
Onder mijn 262 zit een AW71 4 traps automaat. Bij mijn vorige 262 schakelde hij lekker snel naar een hogere versnelling en zo rond de 50km/u zat hij al in z’n 4. Dat gaf een luxe en rustige manier van rijden.
Kan ik iets aan mijn huidige AW71 (af)stellen zodat het ook bij een lager toerental/snelheid al opschakelt?
Hoor het graag.

Met vriendelijke groeten,

Sjef
Antwoord
#2
Ik heb ook een AW71, maar dan met B21A ervoor.
Rond 70 kan de overdrive erin komen, eronder niet echt. Die 50 vind ik dus redelijk vroeg (aannemend dat je de OD als de 4de bedoelt).
Zelf vind ik dat ie af en toe wel wat eerder zou mogen schakelen, vooral van 2 naar 3 stelt ie soms wat langer uit als er nog gas gegeven wordt.
Ben dus wel benieuwd naar de antwoorden straks.

Zijn de bakken origineel in de 262 geleverd? ALs het retrofit is: zijn de juiste versiehier op het forum is er wel iets over te vindens gebruikt, dwz de 6 cylinder of toch de 4 cylinder versies?
Er lijkt verschil in te kunnen zitten zie bv hier (sorry wel een ander forum, met deels zelfde leden als hier...).

EDIT:
Ook hier op het forum is er wel iets te vinden over motor.omvormer/bak combinaties. Oa in post 6. Bij retrofit kan het dus van belang zijn welke donor het betrof.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#3
Oorspronkelijk zat er in mijn 262C de bekende 2,7 motor met 3 traps automaat (BW55?).
Deze is, samen met de bak, compleet vervangen door een B28E blok met AW71 bak uit een 83’er 760.
De AW71 hoort dus bij deze 6cil.
Zou het de kickdown kabel kunnen zijn die ‘slapper’ afgesteld moet worden?
Antwoord
#4
Bij 50 in de laatste versnelling klinkt als een erg slappe kickdownkabel of geen. Maar je kan het opschakelmoment dus prima bijstellen met die kabel.

Zal te maken hebben gehad met de andere achteras ratio van de 760.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Misschien een domme vraag maar waar kan ik deze kabel vinden?
Antwoord
#6
De AW71 met 3,91 achteras mag tot 60 km/h doordraaien voor de 1-2 shift, 100 voor 2-3 (beide in kickdown), volgens het boek.

Bij de gasklepspoel, misschien zit ie onder een luchtfilterhuis?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ik ga morgen even ‘op zoek’. En laat het weten.
Kan alleen even niet proefrijden want ontdekte vandaag na een rit dat hij ineens zoveel remolie lekt dat 1 deel van het reservoir nu leeg is. (Fijn zo’n gescheiden remsysteem anders was het wel heel gevaarlijk geweest tijdens de rit vandaag.
Bedankt voor het meedenken.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 241 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke automaat? Archermusic 10 1.868 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 2.365 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 1.204 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 2.855 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 4.088 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  Automaat pook zit los superD 2 1.683 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 4.032 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje
  Olieleidingen automaat E.vanKooij 6 3.128 10 March 2016, 13:38
Laatste bericht: skidje
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 3.215 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)