Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stabilisator stang achterzijde?
#1
Op de VKB 2018 had ik een stabilisatorstang gescoord, achterijde, 16mm. De dunste dus, maar voor een 245 zonder is dat toch al een stuk meer.
[Afbeelding: 20201107_stabistang.jpg]
Afgelopen weekend dan toch maar eens de auto met de kont omhoog gegooid en de boel eens goed beschouwd.
De stang zit er nog niet onder nu. Reden: de asbouten moesten als eerste los om de klemplaatjes te monteren. Maar die krengen zitten a 44 en een half jaar vast, en zijn beschermd met een laag dinitrol. Geen beweging in te krijgen zo op mijn rug op de oprit...
Daarbij loopt er ook nog een remleiding vlak langs en en tussen de rechter steekas en de panhard stang. 
[Afbeelding: 20201107_achterasenremleiding.jpg]
Remmen toch belangrijker bevonden en al met al besloten om deze klus dus te bewaren voor een mooie sleuteldag.

Ik zou graag de auto wat stabieler laten voelen. Zwabbert soms wat, helt stevig in sneller bochten, en deint met zijwind. Vandaar dus mijn aankoop destijds. ANderzijds, het is ook niet zo erg dat het acuut moest, ding lag er al 2 jaar intussen.

De rest van de setup: 245 DL automaat uit 1976 op nieuwe banden in originele  maat 185(/80)R14 op originele stalen velg. Af-fabriek stuurbekrachtiging, met het grote tijdgeest stuur dat ook zonder bekrachtiging werd gevoerd.
Wel zijn de veren en schokdempers achetr vervangen door HD veren (14mm) en bijpassende dempers (want LPG tank achterin), jaar of 12 geleden in Obdam.

Standaard stabistang voor. Achter alle rubbers wrs nog origineel (dus ook 44 1/2 jaar, sommige met wat droogtescheuren). Geen af-fabriek stabilisatorstang achter dus.
Rijdt heerlijk relaxt en doet wat denken aan een  wat gezapige Amerikaan. Niet verkeerd, behalve met zijwind of bij wat meer bochtenwerk icm snelheid dus, dan wordt het wat nerveuzer. Zoals uit bovenstaande blijkt is het geen rally auto, maar rijden met een beter gevoel van controle zou wel fijn zijn (om dat al iest te helpen wel de badenspanning fors verhoogd van net 1.5 naar 2.5 bar; was dus ook wat aan de lage kant en helpt ook niet mee).

Naar aanleiding van dit al weer zitte lezen op forum. Wat me opviel is dat er regelmatig wordt beweerd dat met een (te dikke) stabi achter de auto erg overstuurd kan worden. 
Ik neem aan dat de  16 mm die standaard was op sedans en andere bouwjaren niet zo een (te) groot effect gaat hebben? Wat is wijsheid? 
Vooral ook met de Heavy Duty veren achter.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#2
Als de achterdempers 12jr oud zijn en misschien niet de meest strakke kan je nog steeds een wiebelige rijervsring hebben.
Maar de ballon banden kunnen daar ook een aardig aandeel in hebben net als de voortrein.
Antwoord
#3
Van de 240 lag alleen de turbo en glt strak op de weg met verlaagde vering dus en betere shocks. En die stabie’s mogen best dikker. 14 mm achter is altijd beter dan niks idd. Maar als je er een van 19 heb zou ik die nemen. Voor dan wel een dikkere.

Maar als de rubbers nog 40 jaar oude zijn dan lijkt me die investering beter op zijn plaats
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
Dank voor jullie berichten.
De dempers doen het nog, denk ik. Als ik de auto schudt en wiebel gaat hij na loslaten direct naar de ruststand. Ook als ik wat slalommend stuur tijdens rijden gaat ie wel wiebelen, maar stabilisteert wel goed. Ik twijfel dus nog niet zo aan de dempers, al is beter vast wel mogelijk.

De rubbers vervangen kan dus een goed deel helpen. Al met al ook een te overziene kosten post, althans de rubbers zelf. Dan moeten ze er nog in, daar heb ik weer de middelen niet toe. Wellicht dat ik mijn projectje stabilisatorstang-monteren dus wat moet uitbreiden en of op een sleutedag oid wachten, of uitbesteden. 
Ik zou ook nog de rubbers voor eens moeten bezien, die heb ik nog niet nader bekeken.

Ik maak wel uit beide reacties op dat ik geen wonderen moet verwachten, dat er nog andere factoren een rol spelen maar dat een stabistang wel gaat helpen. Overigens is het een 16mm, de 14 is de dikte van de HD-veren. Dus dat ding eronder leggen doet wrs meer goed dan kwaad, ook goed om te weten.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#5
De achteras is zelf al een behoorlijke stabilisatorstang, de 16 mm vangt het kleine beetje beweging in de rubbers bussen op en zet de aandrijving nog wat vierkanter op de weg.
Zwaardere vering doet hetzelfde, houdt de achterkant vlakker op de weg.

Voordeel is meer en langer grip in de bocht, en nadeel daarvan is volgens mij dat ie bij teveel vermogen in de bochten veel later het binnenwiel optilt, wat een soort veiligheidsventiel is voor RWD auto's. Aandrijving valt deels weg, achterkant breekt niet uit, auto vliegt niet uit de bocht. Nou was dat toch al bijna onmogelijk bij de 240.

De draagrubbers vd achteras zijn zeker lastige dingen. Die van de draag- en reactiearmen gaan wel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Dank voor je toelichting Marc!

Ik probeer intussen het krachtenspel wat beter te begrijpen, maar het luktm e nog niet helemaal, vooral omdat het allemaal krachten en tegenkrachten zijn, compromissen etc. Snappen welke dan 'wint' of het dominantst is lukt me nog niet geheel.

De stijve achteras is uiteraard al stijf genoeg van zichzelf inderdaad. 
Maar wat is dan uberhaupt de meerwaarde van een stabi? Je brengt nog meer stijfheid aan tussen de draagarmen, parallel aan de as die toch al stijf is.

 Wat ik nu ervaar is dat, zonder stabilisatorstang, de koets in langere bochten nogal gaat overhellen. In bocht naar rechts, drukt het gewicht van de koets dus veel zwaarder op linkerveer dan op de rechter. De as kan dan op de grond blijven, de koets rolt wel met zijn zwaartepunt naar buitenbocht en dus ook de wieldruk is verschillend.

De as zit dan weer aan de draagarmen, en die dragen de koets via de veren.stabilisatorstang fixeert de draagarmen wat steviger tov elkaar. Maar de koets beweegt nog steeds tov dit samenstel.  Waarom zou dus het binnenwiel eerder of later worden opgetild als dit geheel niet direct stijfheid toevoegt tussen onderstel en koets?

Wel vermoed ik dat de stabi, juist omdat deze op twee punten per draagarm geborgd is, dat de draagarmen wat meer gelijkelijk inveren. Maar dan zou in het extreme geval dus juist bij fors naar buiten hellen, het binnenwiel juist eerder los komen toch?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#7
Zoals ik het begrepen heb:

Die stabi achter is inderdaad op twee punten verbonden met de draagarmen. Dus als het linkerwiel inveert zal het rechterwiel mee omhoog gedrukt worden. In de bocht zorgt dat dus voor minder overhangen van de auto.
Echter, de stabi werkt ook andersom. Als de auto toch rolt omdat je de zaakjes voor niet op orde hebt, dan tilt ie een wieltje op achter. Om vervolgens grip te verliezen en met veel drama dwars de bocht door te gaan.
Je 240 is vanaf fabriek lekker onderstuurt. Ga je te hard de bocht in, dan glijd ie weg op de voorwielen, gas eraf en dat corrigeert zich. Met een stabilisatorstang achter kun je dat gedrag compleet veranderen. En dat kan best wel een wat neutraler sturende auto opleveren, maar als je er te ver mee gaat ook een oversturende auto. Een oversturende auto kan best uitdagend zijn... Max Verstappen houd er van, Albon niet.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#8
Ja ik zoek ook nog steeds naar de logica achter de achterwielophanging. Maar inderdaad, een stang zal beide wielen langer op de grond houden en de auto platter maken. Eigenlijk wordt de hele achteras één breed wiel, als de Flintstone auto's, maar dan aangedreven.
In principe is achterwielaandrijving een gevaarlijke opzet in alle situaties behalve rechtuit, de achterkant mag in geen geval de voorkant inhalen. Vandaar dat ik denk dat ze het zo maken dat de auto lang grip houdt maar relatief snel aandrijving verliest dmv een doorslippend wiel. Maar dat is me met de 240 (245 zonder stabi) nooit gelukt, wel met de 140 die wat minder geraffineerd is en smallere banden heeft.
Met de stang maak je de achterkant harder, en verschuift het punt waarop je grip verliest naar hogere vermogens en snelheden. Leuk als dat je doel is maar niet handig als het per ongeluk gebeurt.

De sedans hadden wel een stang achter, maar de estate niet vanwege de stijvere veren (voor meer laadvermogen). In sommige bouwjaren trouwens weer wel maar dan de dunste.

https://www.brickboard.com/RWD/index.htm...show_all=1

14 mm achterveren zullen behoorlijk hard zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik heb de indruk dat ik zo intussen wel weer wjzer word. Maar of ik nu dichter bij het antwoord van mijn dilemma kom?

Ik ben met de B21A op LPG in combinatie met automaat niet overdreven bang dat er te veel power op de achterwielen komt. Maar of een stabi dus het rollen in langere, snellere bochten (bv klaverblad) beperkt is ook nog de vraag dus. En wat het doet icm met de HD veren is ook te bezien.

De 14mm veren zijn inderdaad wel stug. De drempel spring je op en af, redelijk direct volg je de 'lijn van de hobbel in de weg'. Niet veel uitsmeren in tijd en afstand dus.


Gelukkig was Volvo destijds helder in de communicatie naar de consument: de wegligging is veilig...
[Afbeelding: 20201112_240wegligging.jpg]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#10
Ja die stang gaat het rollen verminderen. Of de wegligging beter wordt is een tweede...
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stabilisator achter standaard voor 240? Boele 22 4.856 18 November 2009, 13:44
Laatste bericht: black245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)