Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f
#1
Photo 
Ik ben bezig een super polar (1991, B200f) die een tijd heeft stilgestaan weer rijdbaar te maken. 
Uiteraard zijn olie+filters vervangen, bougies nieuw, waterpomp nieuw etc. 

Bij vervangen distributie riem viel me op dat de tussenas op een in het verleden door iemand gemarkeerd punt stond (met twee geverfde stippen aangegeven). 
Ik heb de riem geplaatst en de nokkenas, de tussenas en krukas volgens standaard punten gepositioneerd. Hierna liep de motor echter maar matig. (motor lag te schudden)
Hierna heb ik de riem geplaatst met de tussen as op de positie van de geverfde markering. Hierbij komt het puntje van de standaard markering 2 tandjes te hoog uit. Ook nu loopt de motor niet perfect. 

op de foto de riem volgens standaard methode.

Wat ik me afvraag wat kan ik voor de tussenas het beste aanhouden? Kan er een reden zijn de tussenas in een andere positie te zetten?

[Afbeelding: 50452597222_7b267bb3ee_z.jpg]66B8FE28-E9CA-453C-9EC6-7C1C4FE08C34 by Denoer, on Flickr


[Afbeelding: th_sticker.jpg]
Antwoord
#2
Het tandwiel van de tussenas is hetzelfde als de nokkenas. De tussenas heeft ook zo'n puntje, dat moet bij de markering aan de zijkant op distributiekap staan. Die markering zit vanaf de voorkant gezien helemaal rechts. Bij een 240 is het belangrijk dat deze op tijd staat i.v.m. de ontsteking, bij een 740 of 940 zit de verdeler op de nokkenas en drijft deze as alleen de oliepomp aan, dus dan maakt het tijdstip niet uit.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#3
klopt, zo had ik m dus ook afgesteld. Alleen dan komt de extra aangebrachte markering niet uit. (zoals op foto zichtbaar) 
Ik vroeg me daarom af waarom zou je een andere afstelling van de tussenas gebruiken?
[Afbeelding: th_sticker.jpg]
Antwoord
#4
De ontsteking kan eruit gepakt worden en weer ingestoken. Ook dit moet in een bepaalde stand (staat een klein stipje in de rand van de distibuteur).
Dus die moet je ook checken.

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar distibutieriemoplegger alleen gelet op de distibuteur en het stipje op het tandwiel gelaten voor wat het is (is goede oplossing). Alleen is het nu dus niet meer mogelijk om met het stipje af te stellen zonder de onstekingsdistributeur er even goed in te zetten (zo gepiept).
Als je ze allebei op die manier afstelt kan het eigenlijk niet misgaan.
Antwoord
#5
Dan ga ik dat vanavond even checken.
Ik lees dat merkteken van de distributeur zit onder stofkapje?
Die moet goed staan tegelijk met alle andere merktekens neem ik aan.
[Afbeelding: th_sticker.jpg]
Antwoord
#6
Alles nog eens gecheckt, incl distributor. Staat allemaal op tijd. Toch loopt ie onregelmatig. Verder zoeken dus..
[Afbeelding: th_sticker.jpg]
Antwoord
#7
De B200/230F verdeler kan niet verdraaid worden, de verdeler doet ook niks met het ontstekingstijdstip zoals vroegere verdelers, hij verdeelt alleen de vonk.

De tandwielen staan meest vol met allerlei tipex strepen, allemaal negeren. Pas als de riem er volgens het boekje op ligt (cil 1 BDP compressieslag, alle tekens goed, bougievolgorde goed) kan je verder gaan zoeken. Zo te zien is het een riem met de originele merktekens erop (een dubbele streep bij de krukas?)

https://www.volvoclub.org.uk/faq/B230FTi...gnment.htm zo ziet het eruit na afloop. Je krukas staat niet goed lijkt het, de procedure is dat je de riem op de krukas legt en dan verder gaat naar de tussenas en de rest. Het merkteken wordt dan van het krukastandwiel 'afgetild' als de riem op spanning staat.

Het tandwiel op de krukas kan verdraaid zijn, dan is de spie afgebroken maar dat is vrij zeldzaam.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Dank. Na deze foto heb ik de riem nog eens opnieuw gelegd. Inderdaad bij krukas begonnen. Maar daar zie ik ook twee varianten op: krukas met poelie en kap erop gelijk met 0-lijn op kap en positie waarbij je t lijntje op t blok aanhoudt. (Zoals op de Engelse site)
Dit scheelt ook twee tandjes bij mij.
Geen afgebroken tandjes of spie oid.

Ik ga m nog maar een keer los maken en op deze engelse manier er op leggen. (Wil bij nader inzien nl de spanrol toch ook vernieuwen). En dan ben ik er direct stuk behendiger in geworden ;-)
[Afbeelding: th_sticker.jpg]
Antwoord
#9
Ja, maar, de nullijn op de kap komt niet overeen met de harde streep bij de krukas. De 0 10 20 zijn goed zichtbaar op de kap gezet (en er is een putje in de krukaspoelie gemaakt) om een draaiende motor af te stellen met een stroboscoop. En dat is helemaal niet meer actueel bij de B200/230F (elektronische ontsteking kan je niks meer aan doen).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aarzelend / stotterend optrekken B200F Jordos 7 175 13 minuten geleden
Laatste bericht: Grey240Polar
  Olielekkage peilstokhouder B200f. polestar-volvo 5 927 20 May 2019, 10:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  B200F Loopt slecht koud. ChielWel 13 2.193 3 January 2019, 21:49
Laatste bericht: Naciremus
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 4.170 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 2.060 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 6.524 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 4.345 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Motorsteun last minute laten vervangen? ja/nee Arjen van Hattem 10 4.942 20 July 2017, 18:29
Laatste bericht: PdeBruijne
  240 b200f stottert bij vochtig weer brun-c 3 1.745 30 June 2017, 09:35
Laatste bericht: BartJu
  koppelingskabel vervangen jantjebeton 4 1.906 16 May 2017, 22:45
Laatste bericht: jantjebeton

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)