Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2020
Geachte forumleden,
Mijn auto (Volvo 245) wilt sinds maandag na dat zonder hem een weekendje weg ben geweest niet meer starten. Hij draait, hij vonkt hij heeft brandstofdruk voor de brandstofverdeler toch als ik de motor start lijken de injectoren niet veel te doen. Wanneer ik de sensorplate van het k jettronic systeem iets lift dan beginnen ze als een gek te spuiten. Heeft dit te maken met het kjet systeem of hoort dit zo. Verder heb ik de bougie kabels vervangen en mijn bougies zijn nog geen half jaar oud. Nu is mijn vraag welke stappen kan ik verder ondernemen om erachter te komen wat het probleem is? Mijn auto heeft al bijna 500000 gelopen heeft regelmatig wel is wat moeite met nat weer stotteren met nat weer maar nog nooit moeilijk gedaan met starten wie kan mij verder helpen
Met vriendelijke groet,
Ruben Kapelle
Berichten: 9.924
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
4 October 2020, 21:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 October 2020, 21:20 door Marc1970.)
Pas op met stekkertjes en bedrading van de oudere 240, soms valt de isolatie er spontaan af. Stekker breken ook makkelijker na 500000 km, vooral die aan de verdeler. Maar het is wel de moeite om alle stekkers even na te lopen, en de ontsteking.
Er zijn twee soorten ontsteking, eentje met een 'impulse generator' en een afstelbare luchtspleet, die heet TSZ-i dacht ik. Ik heb wel s gezocht naar een 'impulse sender' voor iemand, die schijnen stuk te gaan. Zit onderin de verdeler en ziet er zo uit:
https://www.ebay.com/p/1940251199?iid=303177936944
Die sender is ook los te koop:
https://www.ecrater.co.uk/p/8601525/volv...503-01-503 om m te vervangen download je Volvo handboek TP30432.
En een recentere met Hall sensor in de verdeler, TZ28H, die gaan minder stuk.
Maar ik zou s bij de ontsteking beginnen, vooral door t natte start probleem. Is de binnenkant vd verdelerkap mooi schoon en vrij van zwart residu? In t midden zit een koolstift, die veert in en uit en maakt contact met de rotor? De vier pinnen naar de bougiekabels zijn niet weggesleten? Is de rotor nog een soort van halfrond?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2020
(4 October 2020, 21:10)Marc1970 schreef: Pas op met stekkertjes en bedrading van de oudere 240, soms valt de isolatie er spontaan af. Stekker breken ook makkelijker na 500000 km, vooral die aan de verdeler. Maar het is wel de moeite om alle stekkers even na te lopen, en de ontsteking.
Er zijn twee soorten ontsteking, eentje met een 'impulse generator' en een afstelbare luchtspleet, die heet TSZ-i dacht ik. Ik heb wel s gezocht naar een 'impulse sender' voor iemand, die schijnen stuk te gaan. Zit onderin de verdeler en ziet er zo uit: https://www.ebay.com/p/1940251199?iid=303177936944
Die sender is ook los te koop: https://www.ecrater.co.uk/p/8601525/volv...503-01-503 om m te vervangen download je Volvo handboek TP30432.
En een recentere met Hall sensor in de verdeler, TZ28H, die gaan minder stuk.
Maar ik zou s bij de ontsteking beginnen, vooral door t natte start probleem. Is de binnenkant vd verdelerkap mooi schoon en vrij van zwart residu? In t midden zit een koolstift, die veert in en uit en maakt contact met de rotor? De vier pinnen naar de bougiekabels zijn niet weggesleten? Is de rotor nog een soort van halfrond?
Top dit geeft mij in ieder geval al wat pointers om mee aan de slag te gaan. Binnenkant van de verdelerkap had wel wat zwarte aderring en de contactpunten waren wel iets ingesleten. Ik ga sws de verdelerkap, de rotor en de bobine vervangen. Verder of het een hall sensor type of impulsen sender is weet ik niet ga ik vanavond of morgen kijken als de nieuwe spullen niks uithalen. Dankuwel voor de reactie.
Berichten: 9.924
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Sommige systemen werken met een voorschakelweerstand (ballast resistor) dat is meest een blokje keramiek met draad erin, die hangt aan het schutbord. Op sleutelstand II krijgt ie stroom van het contact en maakt 9V van 12V, op III komt de spanning via de startmotor en is dan 12V. Zodoende heb je extra vonk tijdens het starten.
De bobine die daarbij hoort is feitelijk een 9V exemplaar, maar er staat dan '12V mit Widerstand' op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2020
(2 October 2020, 14:24)Ruben240 schreef: Geachte forumleden,
Mijn auto (Volvo 245) wilt sinds maandag na dat zonder hem een weekendje weg ben geweest niet meer starten. Hij draait, hij vonkt hij heeft brandstofdruk voor de brandstofverdeler toch als ik de motor start lijken de injectoren niet veel te doen. Wanneer ik de sensorplate van het k jettronic systeem iets lift dan beginnen ze als een gek te spuiten. Heeft dit te maken met het kjet systeem of hoort dit zo. Verder heb ik de bougie kabels vervangen en mijn bougies zijn nog geen half jaar oud. Nu is mijn vraag welke stappen kan ik verder ondernemen om erachter te komen wat het probleem is? Mijn auto heeft al bijna 500000 gelopen heeft regelmatig wel is wat moeite met nat weer stotteren met nat weer maar nog nooit moeilijk gedaan met starten wie kan mij verder helpen
Met vriendelijke groet,
Ruben Kapelle
Spuit eens remmenreiniger in de luchtfilterbak. Dan moet ie wat doen als je vonkt hebt.
Gr