Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B200 k jettronic start probleem
#1
Geachte forumleden,

Mijn auto (Volvo 245) wilt sinds maandag na dat zonder hem een weekendje weg ben geweest niet meer starten. Hij draait, hij vonkt hij heeft brandstofdruk voor de brandstofverdeler toch als ik de motor start lijken de injectoren niet veel te doen. Wanneer ik de sensorplate van het k jettronic systeem iets lift dan beginnen ze als een gek te spuiten. Heeft dit te maken met het kjet systeem of hoort dit zo. Verder heb ik de bougie kabels vervangen en mijn bougies zijn nog geen half jaar oud. Nu is mijn vraag welke stappen kan ik verder ondernemen om erachter te komen wat het probleem is? Mijn auto heeft al bijna 500000 gelopen heeft regelmatig wel is wat moeite met nat weer stotteren met nat weer maar nog nooit moeilijk gedaan met starten wie kan mij verder helpen

Met vriendelijke groet,

Ruben Kapelle
Antwoord
#2
Pas op met stekkertjes en bedrading van de oudere 240, soms valt de isolatie er spontaan af. Stekker breken ook makkelijker na 500000 km, vooral die aan de verdeler. Maar het is wel de moeite om alle stekkers even na te lopen, en de ontsteking.
Er zijn twee soorten ontsteking, eentje met een 'impulse generator' en een afstelbare luchtspleet, die heet TSZ-i dacht ik. Ik heb wel s gezocht naar een 'impulse sender' voor iemand, die schijnen stuk te gaan. Zit onderin de verdeler en ziet er zo uit: https://www.ebay.com/p/1940251199?iid=303177936944
Die sender is ook los te koop: https://www.ecrater.co.uk/p/8601525/volv...503-01-503 om m te vervangen download je Volvo handboek TP30432.

En een recentere met Hall sensor in de verdeler, TZ28H, die gaan minder stuk.

Maar ik zou s bij de ontsteking beginnen, vooral door t natte start probleem. Is de binnenkant vd verdelerkap mooi schoon en vrij van zwart residu? In t midden zit een koolstift, die veert in en uit en maakt contact met de rotor? De vier pinnen naar de bougiekabels zijn niet weggesleten? Is de rotor nog een soort van halfrond?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(4 October 2020, 21:10)Marc1970 schreef: Pas op met stekkertjes en bedrading van de oudere 240, soms valt de isolatie er spontaan af. Stekker breken ook makkelijker na 500000 km, vooral die aan de verdeler. Maar het is wel de moeite om alle stekkers even na te lopen, en de ontsteking.
Er zijn twee soorten ontsteking, eentje met een 'impulse generator' en een afstelbare luchtspleet, die heet TSZ-i dacht ik. Ik heb wel s gezocht naar een 'impulse sender' voor iemand, die schijnen stuk te gaan. Zit onderin de verdeler en ziet er zo uit: https://www.ebay.com/p/1940251199?iid=303177936944
Die sender is ook los te koop: https://www.ecrater.co.uk/p/8601525/volv...503-01-503 om m te vervangen download je Volvo handboek TP30432.

En een recentere met Hall sensor in de verdeler, TZ28H, die gaan minder stuk.

Maar ik zou s bij de ontsteking beginnen, vooral door t natte start probleem. Is de binnenkant vd verdelerkap mooi schoon en vrij van zwart residu? In t midden zit een koolstift, die veert in en uit en maakt contact met de rotor? De vier pinnen naar de bougiekabels zijn niet weggesleten? Is de rotor nog een soort van halfrond?

Top dit geeft mij in ieder geval al wat pointers om mee aan de slag te gaan. Binnenkant van de verdelerkap had wel wat zwarte aderring en de contactpunten waren wel iets ingesleten. Ik ga sws de verdelerkap, de rotor en de bobine vervangen. Verder of het een hall sensor type of impulsen sender is weet ik niet ga ik vanavond of morgen kijken als de nieuwe spullen niks uithalen. Dankuwel voor de reactie.
Antwoord
#4
Sommige systemen werken met een voorschakelweerstand (ballast resistor) dat is meest een blokje keramiek met draad erin, die hangt aan het schutbord. Op sleutelstand II krijgt ie stroom van het contact en maakt 9V van 12V, op III komt de spanning via de startmotor en is dan 12V. Zodoende heb je extra vonk tijdens het starten.
De bobine die daarbij hoort is feitelijk een 9V exemplaar, maar er staat dan '12V mit Widerstand' op.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(2 October 2020, 14:24)Ruben240 schreef: Geachte forumleden,

Mijn auto (Volvo 245) wilt sinds maandag na dat zonder hem een weekendje weg ben geweest niet meer starten. Hij draait, hij vonkt hij heeft brandstofdruk voor de brandstofverdeler toch als ik de motor start lijken de injectoren niet veel te doen. Wanneer ik de sensorplate van het k jettronic systeem iets lift dan beginnen ze als een gek te spuiten. Heeft dit te maken met het kjet systeem of hoort dit zo. Verder heb ik de bougie kabels vervangen en mijn bougies zijn nog geen half jaar oud. Nu is mijn vraag welke stappen kan ik verder ondernemen om erachter te komen wat het probleem is? Mijn auto heeft al bijna 500000 gelopen heeft regelmatig wel is wat moeite met nat weer stotteren met nat weer maar nog nooit moeilijk gedaan met starten wie kan mij verder helpen

Met vriendelijke groet,

Ruben Kapelle

Spuit eens remmenreiniger in de luchtfilterbak. Dan moet ie wat doen als je vonkt hebt.
Gr
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  motorproblemen B200 (alles conventioneel) aka Doris is verkouden Dinges 9 703 18 August 2020, 16:01
Laatste bericht: Dinges
  auto start slecht andreolie 8 937 30 June 2020, 10:31
Laatste bericht: 245GLE1981
  schuddende motor (B200) heideltje 22 3.387 18 May 2020, 21:46
Laatste bericht: Arjan.
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 473 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  start niet : relais brandstofpomp? luukv47 6 907 13 March 2020, 21:35
Laatste bericht: luukv47
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 571 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Opbouw oliedruk na koude start Grey240Polar 12 2.372 3 November 2019, 09:56
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor start niet meer UraniumFever 24 3.697 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Inhouden na koude start op LPG Kees Roskam 6 1.106 9 April 2019, 19:01
Laatste bericht: Kees Roskam
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 1.329 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)