Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RDW en APK bij motorwijziging
#11
(14 April 2021, 18:53)BartJu schreef: Zoals Marc zegt: het gaat om type goedkeur. 
De fabrikant heeft dan aangetoond dat het aan de eisen (van die norm uit 1994). dat vergt een forse investering, maar dat ging voor een 240 niet meer terug verdiend worden, in 1994. De 240 heeft dus gewoon geen typegoedkeur op G3.
Na ombouw kan hij wel voldoen, maar zul je dat dus moeten (laten) testen. En dat ga je nu ook niet meer terugverdienen.

Niettemin: navraag in Veendam kan natuurlijk. Nee heb je, ja kun je (misschien) krijgen. Zorg wel dat het op schrift staat, zodat je indien nodig later hun standpunt kunt aantonen.

Er staat op dit forum een Blauwe 240 sedan  te koop uit 1989 met G3 op kenteken: verkoop je eigen auto en koop deze en je bent klaar en betaalt voortaan 81,- p maand op LPG G3.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#12
(14 April 2021, 19:22)Kogelman schreef:
(14 April 2021, 18:53)BartJu schreef: Zoals Marc zegt: het gaat om type goedkeur. 
De fabrikant heeft dan aangetoond dat het aan de eisen (van die norm uit 1994). dat vergt een forse investering, maar dat ging voor een 240 niet meer terug verdiend worden, in 1994. De 240 heeft dus gewoon geen typegoedkeur op G3.
Na ombouw kan hij wel voldoen, maar zul je dat dus moeten (laten) testen. En dat ga je nu ook niet meer terugverdienen.

Niettemin: navraag in Veendam kan natuurlijk. Nee heb je, ja kun je (misschien) krijgen. Zorg wel dat het op schrift staat, zodat je indien nodig later hun standpunt kunt aantonen.

Er staat op dit forum een Blauwe 240 sedan  te koop uit 1989 met G3 op kenteken: verkoop je eigen auto en koop deze en je bent klaar en betaalt voortaan 81,- p maand op LPG G3.
groet,
Kogelman

Is misschien wel de snelste oplossing maar daar ging de vraag niet direct over, Bartju Wink 

Ik begrijp dat je vooral de keurmeester errug lief aan moet kijken om het te laten lukken. Ik ben wel van mening dat als ik een 245 aanbied met meer dan 20 procent vermogenstoename met een lpg G3 installatie dit hetgeen moet zijn wat er op kenteken moet komen te staan. Heb bij een ander merk forum de ombouw gezien van een Bentley naar een diesel  Huh . Dit is vervolgens ook op het kenteken gezet.  Aangezien dat de ombouw nog het een en ander inhoudt, ook zal ik mijn gastank moeten vervangen is immers ouder dan tien jaar, dus ook kosten zal het waarschijnlijk wel een ombouw naar G3 worden vanwege het betere lopen maar (voorlopig) geen turboblok in de grijze baksteen.
Antwoord
#13
(18 April 2021, 12:02)BeetleGrandDad schreef:
(14 April 2021, 19:22)Kogelman schreef:
(14 April 2021, 18:53)BartJu schreef: Zoals Marc zegt: het gaat om type goedkeur. 
De fabrikant heeft dan aangetoond dat het aan de eisen (van die norm uit 1994). dat vergt een forse investering, maar dat ging voor een 240 niet meer terug verdiend worden, in 1994. De 240 heeft dus gewoon geen typegoedkeur op G3.
Na ombouw kan hij wel voldoen, maar zul je dat dus moeten (laten) testen. En dat ga je nu ook niet meer terugverdienen.

Niettemin: navraag in Veendam kan natuurlijk. Nee heb je, ja kun je (misschien) krijgen. Zorg wel dat het op schrift staat, zodat je indien nodig later hun standpunt kunt aantonen.

Er staat op dit forum een Blauwe 240 sedan  te koop uit 1989 met G3 op kenteken: verkoop je eigen auto en koop deze en je bent klaar en betaalt voortaan 81,- p maand op LPG G3.
groet,
Kogelman

Is misschien wel de snelste oplossing maar daar ging de vraag niet direct over, Bartju Wink 

Ik begrijp dat je vooral de keurmeester errug lief aan moet kijken om het te laten lukken. Ik ben wel van mening dat als ik een 245 aanbied met meer dan 20 procent vermogenstoename met een lpg G3 installatie dit hetgeen moet zijn wat er op kenteken moet komen te staan. Heb bij een ander merk forum de ombouw gezien van een Bentley naar een diesel  Huh . Dit is vervolgens ook op het kenteken gezet.  Aangezien dat de ombouw nog het een en ander inhoudt, ook zal ik mijn gastank moeten vervangen is immers ouder dan tien jaar, dus ook kosten zal het waarschijnlijk wel een ombouw naar G3 worden vanwege het betere lopen maar (voorlopig) geen turboblok in de grijze baksteen.

Ik denk dat je reactie vooral op de bijdrage van Kogelman was, en niet op de mijne. 
Mijn opmerking was immers niet zozeer over snel, maar dat het feitelijk niet kan G3 op een 245 kenteken, al is het in het verleden wel eens voorgekomen per (on)geluk.

Wat de diesel Bentley betreft: diesel is gewoon een brandstof, zoals ook LPG dat is. 
G3 is echter geen brandstof, maar een code voor LPG met een aantal speciefieke administartieve eisen. Eisen waar een 240 formeel nooit aan zal voldoen omdat er geen ypegoedkeur voor is. Je zult het dus vooral op de typegoedkeur van de donor moeten gooien denk ik.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#14
Er rijdt ook minimaal één elektrische 245 rond in NL. Ben even vergeten of ze iets over RDW e.d. zeggen in het filmpje.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#15
Ze zeggen in het filmpje niets over het RDW maar heb daar even het kenteken opgezocht:


VOLVO
240 GL

43-JJZ-8




Brandstof Elektriciteit
Nominaal continu maximumvermogen75 kW
Maximum vermogen 60 minuten Niet geregistreerd
Netto maximumvermogen elektrisch Niet geregistreerd
Massa rijklaar1834 kg
Massa ledig voertuig1734 kg
F.1Technische max. massa voertuig2068 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig2068 kg

Ook hierbij voldoet de 245 natuurlijk niet meer aan de specifieke 245 eisen maar voldoet aan de eisen die aan het donorblok gesteld zijn (denk ik)
Antwoord
#16
We gaan helemaal offtopic.
Maar dat is wel een dingetje...
Je kan er amper met man en wat bagage gebruik van maken.
Antwoord
#17
Dat is inderdaad niet veel verschil tussen Max en rijklaar gewicht. Wel leuk dat ze bij de rdw stug 100 kilo rijklaar/ledig aanhouden. Scheelt toch behoorlijk wat gewicht, een lege of een volle accu.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#18
Mijn 240 heeft sinds november een B230FK op kenteken staan. Ben maar voor de 135 pk op kenteken gegaan, anders werd het een andere keuring. Wat je nodig hebt:

Motorcode. staat in onderblok gegraveerd, niet te dik overheen verven!
Factuur van de motor
Kenteken van de auto waar de motor uitkomt. Deze auto moet ook als sloper aangemerkt zijn bij de rdw. 
Zorgen dat de ombouw netjes is gedaan. 

Ik merkte meteen dat de stemming hierdoor beter werd! Rest van de medewerkers kwam ook even kwijlen bij de auto. Tijdens de remmentest sprong een van de remslangen vooraan. Normaal kun je dan een nieuwe keuringsafspraak maken. Omdat de keurmeester goede zin had na het zien van ombouw zei hij: ga maar naar die en die garage in Venlo, laat het maken en dan keuren we daarna meteen verder. Ik dus op de handrem 5km rijden naar die garage, maar daarna wel netjes verder geholpen!

Apart detail: Auto weegt na keuring ineens ledig 1515 kg. 200kg zwaarder! Ik heb hier met de keuring geen inzage in gehad. Zag het pas toen ik het pasje thuis kreeg. Er werd wel gevraagd hoe vol de tank zat. Verder niks. Nou is de b230fk vast wat zwaarder dan een b200f, turbo, intercooler, enz. Maar toch geen 200kg!

Maarja, wegenbelasting wel omhoog natuurlijk. Bij navraag bij de RDW kreeg ik te horen dat het ledig gewicht vaak zo laag mogelijk wordt gehouden door fabrikanten. Als ik het niet vertrouwde moest ik maar een herweging aanvragen. Ik ga eerst maar eens wegen hier in de buurt ergens.

Verder wel veel plezier van het hogere koppel en de M90 bak!
Antwoord
#19
Teun, heb jij niet een rek van 100kg er aan hangen voor je speciale fiets? De verhoging met dikke banden zit ook een paar kg in.
Je heb het mooi voor elkaar.
Waarom niet dichter bij huis gekeurd?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#20
Dat rek zal een 30kg wegen. De verhoging en de dikke banden zal nog geen 10kg zijn. Maarja alle beetjes....

Ik hoorde goede verhalen over Venlo. En vooral slechte verhalen over Arnhem.

Misschien dat ik van de hele ombouw nog een keer verslag doe hier. Maar ben op het moment liever aan het sleutelen dan aan het typen :p
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)