Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remschijven (ongeventileerd) gezocht voor 245
#1
Ik ben op zoek naar een (nieuwe) set remschijven (voorzijde). Onlangs remblokken vervangen maar nu begint links voor te 'zingen' bij bepaalde snelheden. Heeft iemand (liefst in regio Eindhoven) nog iets ongebruikt op de plank liggen?

O ja, ongeventileerde schijven om precies te zijn.

Groet
Hans
Antwoord
#2
Door de nieuwe remblokken zijn de zuigers in de klauwen terecht gekomen in een stukje boring waar het wat viezig is. Of de rubber afdichting in de klauwen blijft plakken op een stukje zuiger wat daar een hele poos niet geweest is.
Hoedanook, de zuiger heeft net wat weerstand teveel zodat de rubber ring m niet ver genoeg van de schijf af trekt (tienden van millimeter). En het remblok blijft dan net langs de schijf vegen.

Druk de zuigers een paar keer een flink eind naar buiten tegen een blokje hout en weer helemaal terug, zo veeg je zuigers, rubber ring en boring schoon. Dan de paar cc remvloeistof wat achter de zuigers zit eruit laten lopen en het systeem kan weer 5 jaar mee.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ok, bedankt. Maar ik heb ook een trilling tijdens het remmen, dus vermoedelijk kromme schijven.
Antwoord
#4
Misschien nog niet goed ingeremd. Er moet een gelijkmatige laag materiaal van de remblokken op de schijven terecht komen. En de overtollige lijm/hars/stof moet uit het oppervlak van de remblokken.

Paar keer een rustige snelweg op, van 120 naar 100 remmen op het spul op te warmen. En dan een paar afritten doorrijden tot onderaan, en krachtig van 120 naar stapvoets remmen dat ze ff echt dampend heet worden, en doorrollen naar de volgende sessie.

Als je de remmen ruikt, gaat t lekker.

14,3 mm is de dikte van ongeventileerde schijven nieuw, tot 13,4 mm mogen ze worden afgedraaid, en 13,2 mm is oud ijzer.

Gelijkmatig aantrekken van de wielmoeren is ook belangrijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Nog even een ronde gereden maar de schijven zijn volgens mij echt krom. Dus dat worden nieuwe schijven. 

Ander vraagje, is er veel verschil tussen de massieve en geventileerde variant qua remprestaties? Of maakt bijv ABS een veel groter verschil (heb ik trouwens niet)?
Ik wil ff kijken of een overstap naar geventileerde remmerij een mooie upgrade is, nu ik toch bezig ben zeg maar.
Antwoord
#6
Ze worden niet krom van nieuwe remblokken. Nieuwe schijven zijn online 3-4 tientjes per stuk.

Op korte termijn remmen ze even hard, ze hebben hetzelfde geremde oppervlak. Maar de geventileerde schijven koelen beter dus als je van plan bent met een karretje van de Col Bayard af te gaan rijden zou je met geventileerde het langer leuk uithouden.

Maar goed, Volvo heeft jaren ongeventileerd geleverd. Volgens mij kwamen de geventileerde pas bij auto's met onderbumper-spoiler kijken (minder luchtstroom onder de auto langs).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 242 gezocht JimmyH 2 1.248 13 March 2024, 11:26
Laatste bericht: Dopski
  Gezocht: ondermat voor een Volvo 244 Kogelman 1 83 10 February 2024, 15:37
Laatste bericht: Kogelman
  gezocht B23ET motor bertvolvo 0 84 23 January 2024, 23:11
Laatste bericht: bertvolvo
  Deurgreep zwart 240 Links voor 244GL1978 0 111 16 December 2023, 22:39
Laatste bericht: 244GL1978
  dubbele gasrol k-jetronic gezocht ik-rol 0 125 18 October 2023, 14:35
Laatste bericht: ik-rol
  240 Sierstrip bumper rechts voor Richard00 3 491 14 June 2023, 16:56
Laatste bericht: Richard00
  GEVONDEN Gezocht: goed werkende km-teller Kogelman 4 792 6 May 2023, 22:36
Laatste bericht: Kogelman
  gezocht: onderspoiler Gevonden Kogelman 2 566 4 May 2023, 19:55
Laatste bericht: Kogelman
  volvo gezocht voor opnames Jonne2002 0 553 7 March 2023, 12:09
Laatste bericht: Jonne2002
  gezocht: verloopstukje voor oliedrukmetersensor Kogelman 5 1.452 6 March 2023, 11:52
Laatste bericht: Kogelman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)