16 June 2020, 12:05
Kun je me adviseren over wat te doen aan de "gezondheidsklachten" van mijn Volvo 242 DL uit 1975 (kenteken 28-YB-57) - inmiddels Doris "gedoopt"?
Een kleine voorgeschiedenis:
.. sinds de laatste grote beurt loopt de B200 in m'n auto niet meer zo mooi (naar m'n zin). Omdat het blok wat vettig was geworden, heb ik die in de wasbox ook maar eens schoon gespoten - en eigenlijk is het sinds dát moment dat ze (zoals ik het hoor ??) af en toe een verbranding overslaat. Wat meer als ze nog koud is, maar vooral bij accelereren - ook als ze warm is.
Sindsdien heb ik zowat alles aan/van de ontsteking vervangen: (conventioneel dus) puntjes, condensator, rotor, verdelerkap, bougies en -kabels. Mijn vermoeden was immers een soms falende verbranding. In de tussentijd is ook mijn dynamo overleden en vervangen door een nieuwe (incl. V-riemen).
Al deze ingrepen hebben niet mogen baten ?. Sterker nog: ik krijg het idee dat er iets grondig mis is met het elektrisch/electronisch systeem van m'n auto. Ik krijg m'n vinger er niet achter waarom, wanneer de motor warm is, de overdrive niet altijd goed in te schakelen is en de (Waeco MS-50) cruise-control niet op snelheid blijft als ik (bijvoorbeeld) de richtingaanwijzer gebruik.
Goed, terzake over de motor-problemen: Omdat ik het "mankement" in de ontsteking zocht, vermoedde ik dat een andere bobine soelaas zou kunnen bieden. Ik heb degene met Volvo onderdeelnr. 1219230 gemonteerd gehad, maar dat bleek niet de goeie. De prestaties waren nog minder dan voorheen en ik heb 't vermoeden dat dat ligt/lag aan de verschillende weerstand (3Ohm van de 1219230 en 1,5Ohm van de huidige: een Flamethrower 40511).
Met alle ingrepen tot nu toe heb ik het idee dat ik de ontsteking kan uitsluiten als oorzaak van het "mankement". Als die aanname juist is, is het dus een mogelijke lucht-lekkage. Daarom heb ik ook de gasfabriek maar eens gereviseerd. Na een arbeidsintensieve speurtocht heb ik een revisiesetje gevonden en de carburateur gedemonteerd en grondig schoongemaakt. Omdat de set toch niet de juiste bleek, hebben we met de ontbrekende pakkingen (die gelukkig een dag later in huis waren) de boel weer gemonteerd ??. Daarna was het "starten & lopen" voor een soepele "Probefahrt", zowel op LPG als op benzine ?. Ook na de revisie van de carburateur, maakt deze bij het openen van de gasklep nog hetzelfde geluid: een soort ademen met een lichte fluittoon. Ik heb bij de revisie niet kunnen ontdekken waar deze vandaan komt. In de revisie-set zaten nog een heleboel (rubberen)ringetjes die ik niet heb gebruikt - misschien voor het afdichten van de as van de gasklep? Ik vond niet een handige manier om die eenvoudig te demonteren - heb ik niet goed genoeg gezocht/geprobeerd?
De valse lucht zou alsnog in de carburateur kunnen zitten, anders is misschien de inlaatpakking lek. Zou ik dat kunnen controleren door met een spuitbus met een brandbaar goedje (WD40 ofzo) wat rond te sproeien?
Wat te doen?
* Een keertje kleppen stellen - kan zoëzo geen kwaad, maar 't is bijzonder dat het "mankement" zich "opeens" manifesteerde, terwijl de kleptiming geleidelijk afwijkt;
* De pakking van het inlaatspruitstuk vervangen (als de truc met de spuitbus daar aanleiding toe geeft);
* De timing van de ontsteking controleren - ik heb geen stroboscoop ter beschikking en de riem zou een tandje versprongen kunnen zijn door de hogedruk-lans;
* Een revisie van de LPG-installatie - die gaat ook al een flinke tijd mee, maar zou aan de andere kant niet weten wat daaraan zou kunnen verslijten;
* Het vervangen van de ontstekings-molen (voor een elektronische?) - misschien is ze ter ziele door het sproeien met water;
* Een andere oplossing die ik niet overwoog.
Overigens is mijn Volvo uitgerust met een B200(F) motorblok (uit 1992), maar heeft nog de conventionele ontsteking (, carburateur en inlaatspruitstuk) van de B23 (die er daarvoor in hing). Zoals al gemeld is ze voorzien van een LPG-installatie.
Erg bedankt voor je aandacht en advies, veel groeten!
Een kleine voorgeschiedenis:
.. sinds de laatste grote beurt loopt de B200 in m'n auto niet meer zo mooi (naar m'n zin). Omdat het blok wat vettig was geworden, heb ik die in de wasbox ook maar eens schoon gespoten - en eigenlijk is het sinds dát moment dat ze (zoals ik het hoor ??) af en toe een verbranding overslaat. Wat meer als ze nog koud is, maar vooral bij accelereren - ook als ze warm is.
Sindsdien heb ik zowat alles aan/van de ontsteking vervangen: (conventioneel dus) puntjes, condensator, rotor, verdelerkap, bougies en -kabels. Mijn vermoeden was immers een soms falende verbranding. In de tussentijd is ook mijn dynamo overleden en vervangen door een nieuwe (incl. V-riemen).
Al deze ingrepen hebben niet mogen baten ?. Sterker nog: ik krijg het idee dat er iets grondig mis is met het elektrisch/electronisch systeem van m'n auto. Ik krijg m'n vinger er niet achter waarom, wanneer de motor warm is, de overdrive niet altijd goed in te schakelen is en de (Waeco MS-50) cruise-control niet op snelheid blijft als ik (bijvoorbeeld) de richtingaanwijzer gebruik.
Goed, terzake over de motor-problemen: Omdat ik het "mankement" in de ontsteking zocht, vermoedde ik dat een andere bobine soelaas zou kunnen bieden. Ik heb degene met Volvo onderdeelnr. 1219230 gemonteerd gehad, maar dat bleek niet de goeie. De prestaties waren nog minder dan voorheen en ik heb 't vermoeden dat dat ligt/lag aan de verschillende weerstand (3Ohm van de 1219230 en 1,5Ohm van de huidige: een Flamethrower 40511).
Met alle ingrepen tot nu toe heb ik het idee dat ik de ontsteking kan uitsluiten als oorzaak van het "mankement". Als die aanname juist is, is het dus een mogelijke lucht-lekkage. Daarom heb ik ook de gasfabriek maar eens gereviseerd. Na een arbeidsintensieve speurtocht heb ik een revisiesetje gevonden en de carburateur gedemonteerd en grondig schoongemaakt. Omdat de set toch niet de juiste bleek, hebben we met de ontbrekende pakkingen (die gelukkig een dag later in huis waren) de boel weer gemonteerd ??. Daarna was het "starten & lopen" voor een soepele "Probefahrt", zowel op LPG als op benzine ?. Ook na de revisie van de carburateur, maakt deze bij het openen van de gasklep nog hetzelfde geluid: een soort ademen met een lichte fluittoon. Ik heb bij de revisie niet kunnen ontdekken waar deze vandaan komt. In de revisie-set zaten nog een heleboel (rubberen)ringetjes die ik niet heb gebruikt - misschien voor het afdichten van de as van de gasklep? Ik vond niet een handige manier om die eenvoudig te demonteren - heb ik niet goed genoeg gezocht/geprobeerd?
De valse lucht zou alsnog in de carburateur kunnen zitten, anders is misschien de inlaatpakking lek. Zou ik dat kunnen controleren door met een spuitbus met een brandbaar goedje (WD40 ofzo) wat rond te sproeien?
Wat te doen?
* Een keertje kleppen stellen - kan zoëzo geen kwaad, maar 't is bijzonder dat het "mankement" zich "opeens" manifesteerde, terwijl de kleptiming geleidelijk afwijkt;
* De pakking van het inlaatspruitstuk vervangen (als de truc met de spuitbus daar aanleiding toe geeft);
* De timing van de ontsteking controleren - ik heb geen stroboscoop ter beschikking en de riem zou een tandje versprongen kunnen zijn door de hogedruk-lans;
* Een revisie van de LPG-installatie - die gaat ook al een flinke tijd mee, maar zou aan de andere kant niet weten wat daaraan zou kunnen verslijten;
* Het vervangen van de ontstekings-molen (voor een elektronische?) - misschien is ze ter ziele door het sproeien met water;
* Een andere oplossing die ik niet overwoog.
Overigens is mijn Volvo uitgerust met een B200(F) motorblok (uit 1992), maar heeft nog de conventionele ontsteking (, carburateur en inlaatspruitstuk) van de B23 (die er daarvoor in hing). Zoals al gemeld is ze voorzien van een LPG-installatie.
Erg bedankt voor je aandacht en advies, veel groeten!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel; for sale:
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Dorus' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Dorus' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG.