Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Radio welke geschikt is voor elektrische antenne
#1
Hallo,
Ik heb een originele elektrische antenne die ik graag in mijn 240 sedan 1990 plaats. In de kofferbak is de bedrading al voorbereid en ik kan de antenne ook aansluiten. Hij doet vervolgens niks. Volgens mij komt dat omdat mijn radio niet geschikt is hiervoor? Cr 603 heb ik. Weet iemand welke radio’s wel geschikt zijn voor een elektrische antenne? En heeft iemand iets beschikbaar? Ik heb de radio onderin ingebouwd.
Groeten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#2
Met een beetje googelen kwam ik dit tegen voor de Volvo CR-603 en CR-606:

[Afbeelding: volvo2.gif]

1: speaker R+
2: speaker R-
5: GND
6: power antenna turn on
8: speaker L+
9: speaker L-
13: +12 V iginition wire

Pin 6 is degene die de antennemotor moet sturen. Ik zou dus aannemen dat deze radio geschikt is.

Eigenlijk hoort dit topic thuis in "Elektrische installatie".
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Bedankt voor de reactie! Nu mijn radio geschikt lijkt te zijn ben ik niet op zoek naar een radio en hoort dit topic inderdaad in een andere categorie thuis.

Waarom zit de draad voor de elektrische antenne niet automatisch aangesloten op de radio?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#4
Volgens het schema hierboven is 6 de schakelaar voor de antenne. Bij mijn 603 komt er geen stroom op als ik de radio aanzet.

(De bedrading is wel goed; de antenne gaat namelijk uit als ik constante stroom van de radio op de rode draad van de antenne zet. Hij is alleen dan geschakeld op het contact ipv op radio)

Iemand een idee waarom ik geen geschakelde stroom heb op mijn radio 603?
Antwoord
#5
Welke draad bedoel je met 6? Je kunt op verschillende manieren tegen de stekker aan kijken. Komt er vanuit de radio niet een andere draad waar wel 12V op komt? Dit geel-witte in je foto in het andere topic bijvoorbeeld? Er lijkt daar ook een 6 op de stekker te staan.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#6
Hoi Arjan, bedankt weer voor je reactie. Ik heb alle uitgangen van de radio getest, maar niets schakelt aan uit met aan uit doen van de radio.

De 6 op de radio correspondeert met de 12 op het zwarte stekkerblokje. Dit is de rode draad rechtsboven. Die rode draad is getest en loopt naar de kofferbak. Hij krijgt alleen geen stroom vanuit 6 op de radio. Dus bij radio in en uit schakelen gebeurd er niks.

[Afbeelding: 0961e5f3579a659c8058f6e1d6b42177.jpg]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik kan wel uit een andere draad van de radio stroom krijgen voor de antenne, maar dan schakelt de antenne op het contact en niet op de radio. (Het hoort op de radio te schakelen.)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#7
Twee mogelijkheden:
- de CR603 heeft niet die functionaliteit (en dan mogelijk de CR606 wel)
- de uitgang is opgeblazen

Ik kan in de gebruikershandleiding iig geen vermelding vinden van een eventuele automatische aansturing van de antenne.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Hmm, dan zijn er niet zo veel opties meer over naast het door Grey240Polar genoemde. Het lijkt dan toch aan de radio zelf te liggen. Andere radio proberen?

- Stekkertje in de zwarte stekker maakt goed contact met de aansluiting in de radio (als die er al zit)? Stekker lijkt iets scheef te zitten, misschien maakt hij daardoor net geen contact?
- Radio openmaken om te zien of daar iets los hangt? Zit daar ergens een zekering verstopt?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#9
Moet het signaal dat de radio geeft inderdaad een blijvend signaal zijn, dus aan =12V , uit =0V? De antenne heeft toch niet 12V nodig om uitgeschoven te blijven, en 0V om weer in te schuiven?
Een puls voro intrekken en uitschuiven via een relais lijkt aannemelijker. Maar ja, die kan natuurlijk ook via een 12V 0V aan/uit gestuurd worden.

Waarschuwing: Welicht allemaal onzin hierboven, ik heb hier werkelijk nog nooit iets mee gedaan, nog nooit een auto met zo'n antenne gehad. Dus puur hypothetisch allemaal....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#10


1:26 "watch how it works"
12 V op beide draden laat de antenne uitschuiven. 12 V op alleen de rode draad laat hem weer inschuiven.
Als het Volvo systeem ook zo werkt, dan zou pin 6 12 V moeten voeren zodra de radio (d.w.z. het ontvangerdeel) wordt aangezet en weer terug gaan naar 0 V als de radio wordt uitgezet (of een cassette gespeeld).
Let wel, er is een speciaal relais benodigd dat mogelijk niet in de antenne is ingebouwd.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 182 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Frequentieband XC90 radio (Japan Import) VMR 0 302 21 February 2023, 12:18
Laatste bericht: VMR
  Waar dient dit stekkertje voor? Kogelman 2 754 5 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Kogelman
  Afgekeurd op het "controle lampje" voor het mistachterlicht marc-f 2 990 9 September 2022, 13:06
Laatste bericht: marc-f
  CR-708 radio CD-wisselaar Thijmen 3 1.400 24 January 2022, 17:50
Laatste bericht: Thijmen
  radio inbouwen Gerben 17 11.894 19 September 2021, 10:11
Laatste bericht: lowekeenyo
  Radio opties C70 (aftermarket) Mr.Borrie 5 2.145 23 June 2021, 16:25
Laatste bericht: BartJu
  Welke speakers bij Volvo radio CR-603? Boet 1 1.274 8 November 2020, 08:31
Laatste bericht: superD
  Elektrische kracht probleempje Volvo 240 1993 KennOne 7 5.853 8 October 2020, 18:40
Laatste bericht: Lee
  Elektrische ramen bedienbaar zonder contact, accu leeg Teis 1 1.269 26 September 2020, 09:29
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)