Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245 L '75 (B200 -> B230)
#11
Dank voor de toelichting.
Komt dus wat slijp- en laswerk bij kijken en is niet de 5 minuten zoals werd geopperd. En lassen kan ik ook niet, dus , helaas.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#12
Ziet er strak uit die accubak bromtol.
Even terug zelf een lasapparaat gekocht, cebora 160. Maar is nog even stoeien met de instellingen om nette lasjes te krijgen.
Zowel van het apparaat als de laskap.
Antwoord
#13
Mooi laswerk! En mooi in vorm gezaagd en geklopt, dat is meest het meeste werk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Voor die accubak kan je ook gewoon eentje nemen uit een 850 kost bijna niks staan er zat van op de sloop.
Hier boor je een paar gaatjes extra in en klaar heb je een accubak voor 5 euro.
Als je opzoek gaat naar een 240 plastic accubakje betaal je behoorlijk veel rond de 40 euro als ik me niet vergis.
Antwoord
#15
Goedemorgen forumleden
Tijd voor een update...
Mijn volvo rijd al weer een tijdje en het is genieten.

Waar was ik? Oh ja dat is waar, een kale volvo met wat roestgaten.
De bodem van de passagiers kant is aan de beurt.
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
Ik heb het oude laswerk deels laten zitten omdat de koker van het krikpunt hier onderdoor loopt en dit nogal een klus is om allemaal los te halen.
De las zag er niet slecht uit en met wat epoxyplamuur is hij zeker dicht.
Laten we dit tochtgat maar even dicht maken.
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]

De motor ligt er op dit moment nog in, maar met een schatting van om en nabij 5 ton op de B200 ben ik opzoek gegaan naar een goede B230 (het liefst de A).
Heb er een kunnen bemachtigen met 2ton op de teller.
Het is een B230K geworden met Heron kop.
Ik was 350 euro lichter en heb hem met gekruiste vingers mee naar huis genomen.

[Afbeelding: image.png]
Op naar huis, ik was maar net optijd voor mijn examen die dag  Smile

[Afbeelding: image.png]

Dit blokje zou 200.000 gelopen hebben maar ik had zo mijn twijfels. 
Ik was vanplan om het goed aan te pakken en heb flink wat onderdelen besteld om te zorgen dat ik hem er niet uit moet lepelen naar een paar duizen kilometer.
Gelukkig zijn onze redblocks geen peperkoek. Ik kom later terug op dit motorblok  Tongue .


Even de half miljoener uit de auto halen.
[Afbeelding: image.png]

De m47 ga ik netjes schoon maken, nieuwe seals in zetten en overzetten op het nieuwe blok.

De motorruimte en alle andere delen waar ik goed bij kan wil ik graag me brantho korrux 3 in 1 behandelen. Ook heb ik fertan roestoplosser besteld voor losse delen.
Dit werkt zeer goed naar mijn mening. Je moet het mengen met water en kunt het gewoon opnieuw gebruiken als je het bezonken roest afgiet.
[Afbeelding: image.png]
De bovenste heb ik met de hand geschuurd en de onderste heb ik in de roestoplosser gelegd voor een nacht.


Nog een aantal delen die ik graag wilde behandelen en daarna in de roestwering zetten.
[Afbeelding: image.png]

[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]

De voorschermen hebben ook wat liefde nodig.
De randen die aansluiten op de plastic kuip vertonen wat bobbels.
Ik heb alle plekken kaal gemaakt en behandeld met epoxyplamuur.
[Afbeelding: image.png]


De onderkant wil ik zwart maken, mijn 245 uit 1975 zal dan de looks krijgen van de latere 240 met de zwarte band over de dorpels.
Er zullen vast mensen zijn die het niet mooi vinden maar het is wel heel praktisch, want je kunt het gemakkelijk bijwerken.
[Afbeelding: image.png]

Hier nog even een projectje van mijn neef.
Hij is een BMW e28 compleet aan het restaureren.
Hier een foto van de custom voorlip en toen de wagen net terug van de spuiterij is gekomen met een wel heel bijzonder kleurtje Tongue
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]

Dan ziet mijn volvo er maar verslagen uit, tijd om er wat aan te doen.
[Afbeelding: image.png]
De witte kleur staat mij ook echt niet aan. Heel jammer dat dit niet is mee genomen toen de vorige eigenaar hem heeft laten spuiten.
Om deze "tank" nog wat degelijker te maken heb ik besloten alle remleidingen van cunifer te maken en de remklauwen uit te rusten met nieuwe seals.
[Afbeelding: image.png]
Inmiddels werd het weer wat minder en heb ik de wagen binnen gezet.
Na wat gefriemel heb ik het gehele remsysteem uit de auto.
[Afbeelding: image.png]

Na wat poetswerk ziet de motorruimte er al wat beter uit.
[Afbeelding: image.png]
De lassen probeer ik zo vlak mogelijk te slijpen en daarna goed te ontvetten en in de epoxyplamuur voor een mooie afwerking.
[Afbeelding: image.png]
En nu kan het schuuren echt beginnen!
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
Nog een laatste keer goed schuren en dan mag hij in de brantho.
[Afbeelding: image.png]
Dit voelt goed!!! Rolleyes Rolleyes Rolleyes
De binnekant van de auto, onder de vloerbedekking heb ik ook netjes behandeld met dit zwarte goedje.

Heb ook nog even een schakelstang gemaakt voor het BMW project.
[Afbeelding: image.png]
RVS, dus die kan wel wat af Wink

De cunifer leidingen en het gereedschap wat ik nodig heb voor het maken van de remleidingen is inmiddels binnen.
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
Alle leidingen zijn nagemaakt en klaar voor montage.
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]

Ook heb ik nog wat comfort projectjes lopen voor de volvo.
Zoals een wideband afr meter en een speakerinstallatie met subwoofer (onzichtbaar).

[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
Flink wat bedrading voor dit grapje  Big Grin .

Nu is het B230K blok aan de beurt.
Ik heb een nieuwe distributie, koppakking, waterpomp, seals voor nokkenas, kurkas en tussenloopas, koppeling, klephoedkussens en alle benodigde pakkingen.
Na het demonteren van het kleppendeksel was ik benieuwd op welke dikte klepshims dit blok zit.
Ze zaten allemaal tussen de 4,05 en 3,95. Perfect dus!
De klepspeling was ook oke, maar heb ze iets meer gegeven voor het rijden op LPG.
Na het verwijderen van de cilinderkop was ik heel erg benieuwd in wat voor staat de cilinders zouden zijn.
Ik heb geen krassen kunnen vinden en de hoonlijnen zaten er nog in.

De nokkenas was wat roest van waarschijnlijk een aantal jaar niet draaien. Deze heb ik in de roestoplosser gelegd, met goede resultaten.
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
Het kleppendeksel is een poedercoat probeersel Wink


[Afbeelding: image.png]

[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
En ja hoor! het blokje loopt prima!
De olie van het nieuwe blok waar ik de achtergrond niet goed van ken ga ik verversen na 50km, 200km, 1000km en na 2500km.
Ik heb een nieuwe schakelaar en tankmeter gekocht voor mijn lpg installatie.
Is een stuk handiger, hoef ik niet meer te gokken wanneer mijn tank leeg is Wink

[Afbeelding: image.png]

Voor mijn carburateur heb ik een vacuum liftset gemaakt, zodat de naald omhoog blijft als ik overschakel naar LPG en op deze mannier slijtage tegen gaat.

[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]
Deze klep zal inschakelen als ik overschakel op LPG en vacuum zetten op de gasschuif van de carburateur.


Na flink wat ontluchtingsproblemen heb ik beide onluchtingsnippels van de voorste remklauwen kapot gedraaid.
Dit waren ATE klauwen en deze zijn bijna niet meer te koop (duur) in het type wat ik nodig heb en ben dus overgeschakeld naar girling geventileerd.
Ook de hoofdremcilinder heb ik vervangen en nu we toch bezig zijn heb ik de wiellagers ook metteen gedaan.
[Afbeelding: image.png]
[Afbeelding: image.png]


Nu ik er al een paar maanden mee rijdt heb ik nog geen grote problemen gehad.
De Innovate klok heeft het wel begeven, nu heb ik een 14.7 klokje gekocht. Deze past ook beter bij de rest van het interieur en heeft dezelfde verlichting als de radio.
Verder heb ik mijn middendemper nog vervangen omdat er een gat in zat en heb ik nog een kleine lekkage gehad aan de carburateur welke gefixt is door een nieuw vlotterklepje.
Bedankt voor jullie toffe comments tijdens het klussen!
Tot de volgende update Wink 
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord
#16
Netjes. Dat is een hoop werk in een bericht zeg.
Antwoord
#17
Ziet er netjes uit.
Ook grappig dat je, aan de foto's te zien, dit sooort klussen langs de weg doet Wink
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#18
Wow, mooie post. respect.
Brantho kicks ass!, fijn spul idd.
Mooie zwarte motorruimte nu.

Gaaf dat klepliftsysteem, ik had 'm ook werken, naast een FlashLube systeem.
werkt perfect.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#19
Idd mooie update.

Maar begrijp ik nu goed dat je voor het ontroesten een grote bak neem met een mix van Fertan en water en daarin de onderdelen een dagje laat liggen? En dat kan meerdere keren worden gebruikt die fertan mix?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#20
(17 January 2021, 20:37)Rob schreef: Wow, mooie post. respect.
Brantho kicks ass!, fijn spul idd.
Mooie zwarte motorruimte nu.

Gaaf dat klepliftsysteem, ik had 'm ook werken, naast een FlashLube systeem.
werkt perfect.

Ja, werkt heel goed.
Heb zelf ook een flashlube systeem geinstalleerd met verdeelslang voor 4 cilinders Wink
Wat is jou verbruik met die flashlube als ik vragen mag? Ik ben hem nog wat aan het bijstellen.
Ik probeer rond de 100 ml per 1000 km. Dus 1 L per 10.000 km.


(18 January 2021, 09:22)skidje schreef: Idd mooie update.

Maar begrijp ik nu goed dat je voor het ontroesten een grote bak neem met een mix van Fertan en water en daarin de onderdelen een dagje laat liggen? En dat kan meerdere keren worden gebruikt die fertan mix?

Ja, als je het roest laat bezinken kun je het bovenste deel gewoon afgieten en opnieuw gebruiken.
Het is echt brand en brand schoon als het erin is geweest. Je moet het wel na spoelen met water en dan het best metteen bewerken met verf, olie o.i.d.
[Afbeelding: image.png]
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 15 302 16 April 2024, 21:49
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 2.346 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 123 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 200.105 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.114 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.547 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.701 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.277 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.733 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
  Voorstellen: Volvo 240 '87 Blokkendoos 11 5.580 17 November 2020, 11:17
Laatste bericht: Blokkendoos

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)