Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
940 blok in 240
#1
Mijn vraag is of een B230f uit een 940 past in het vooronder van een 240. Ik zag namelijk dat de ontsteking in het 940-blok bij het schutbord zit.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Het blok is precies hetzelfde, je moet alleen de ontsteking ombouwen. Daar waar bij de 240 de verdeler gemonteerd is, zal bij de 940 een stop in het blok geslagen zijn. Zeer waarschijnlijk zul je de as die ook de oliepomp aandrijft moeten vervangen. Bij de 240 zit aan de voorkant een tandwiel om de verdeler aan te drijven, bij de 940 zal dat tandwiel er niet zitten. Deze as verwisselen is goed te doen, het aluminium deksel aan de voorkant moet los en de carterventilatie aan de achterkant. Als je dan het tandwiel van de oliepomp optilt kun je de as uit de motor trekken. Inbouwen gaat in omgekeerde volgorde. Dit gaat het makkelijkste als de motor uit de auto is.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#3
En een plug kopen van paar euro om gat aan achterzijde af te dichten
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
Dank voor de reacties. Zouden jullie dit zelf de moeite waard vinden of kan ik beter naar een 240 blok uitkijken met - laten we zeggen - 200.000 km?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
In wat voor toestand verkeert die B230F uit de 940?

Km-stand zegt niet alles want dit is mijn ervaring:
Mijn vorige 245 met B200F kocht ik bij 212.000 km op de teller en die auto ging weg bij 324.000 km. Aan de motor nooit een centje pijn gehad, alleen maar regulier onderhoud.
Mijn huidige 245 met B200F kocht ik met 224.000 km op de klok en die staat nu bij 262.000 km bij de specialist voor het vervangen van de koppakking.
Beide motoren hebben heel hun leven op benzine gelopen en zaten in exact hetzelfde type 245 die destijds 11 dagen uit elkaar op kenteken waren gezet.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
Idd km stand niks van aantrekken. Liefst kopen als je hem heb horen lopen. Daarna even de klep-plaatjes op een willekeurige cilinder meten. Als die nog boven de 3,9 ziten ervoor gaan. Voordeel van de meeste 940 blokken is dat het een FB versie betreft met iets meer vermogen. Dus mss wel de moeite mits jou dit iets interesseert.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Als je voor een B230FB gaat, neem dan ook de ECU en EZK mee.

De B230 die nu in mijn 244 zit komt ook uit een 740, daarbij heb ik ditzelfde trucje ook uitgehaald. Ik kwam er alleen achter dat ik niet zo'n plug voor achterin de cilinderkop had, toen ik er die avond mee bezig was. Maar ik had nog wel een verdeler voor op de cilinderkop, die ik toch niet nodig had. Daar heb ik het uitstekende asje vanaf geslepen, en dat werkt ook prima.

Die motor zal nu +- 400.000 km gedraaid hebben. Hij doet het op zich prima, maar vermoedelijk dichten de zuigerveren niet helemaal goed meer af. Er komt toch redelijk wat sludge in de olie, ondanks dat ik er veel lange afstanden mee rijd.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#8
Motor die ik op het oog heb zit nog in de 940. Kon hem alleen niet horen lopen omdat de accu leeg was. Wilde ik absoluut natuurlijk wel horen. Denk ook dat een compressietest nuttig is. Tip over de de ECU en EZK is een goeie. Net als klep-plaatje meten.

Ondanks alles vind ik het een lastige beslissing. Mijn motor start en loopt nog goed, staat bijna 400.000 km op teller waarvan de helft op gas. Ik wil niet te voorbarig wisselen van motor maar wil ook niet zo ver doorrijden dat ik straks een kapot blok heb en het qua tijd helemaal niet uitkomt om een andere motor te plaatsen [en te zoeken]. Ik ga er bijvoorbeeld ook mee op vakantie [5.000 km], hoewel we dit jaar in NL blijven.
Hoe weet ik wat de conditie van een motor is die all twee jaar stilstaat?
- luisteren
- compressietest
- klep-plaatje meten [Zal mijn eigen plaatjes eens moeten meten als vergelijk.]

Wat nog meer eventueel?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
De kleur/vervuiling van de olie geeft vaak een goede indruk hoe de auto onderhouden is geweest. Als dat goed is zie je bruinige, wat doorzichtige olie. Als de olie lang niet ververst is zie je een zwarte aanslag en zal de olie in veel gevallen ook zwart zijn, wat soms lastig weg te krijgen is. Kijk dus altijd even onder de olievuldop.

De klepzittingen slijten vooral bij het rijden op LPG, op benzine is dat echt minimaal.

Als je motor nu altijd goed start en loopt zou ik me daar geen zorgen over maken ondanks de km-stand. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als de compressie veel te laag is of bij een hoog olieverbruik. De latere B230-blokken (vanaf 1993) hebben zuigerbodemkoeling en volgens mij ook verbeterde zuigers.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#10
(10 April 2020, 22:58)Nicolaas H schreef: Motor die ik op het oog heb zit nog in de 940. Kon hem alleen niet horen lopen omdat de accu leeg was. Wilde ik absoluut natuurlijk wel horen. Denk ook dat een compressietest nuttig is. Tip over de de ECU en EZK is een goeie. Net als klep-plaatje meten.

Ondanks alles vind ik het een lastige beslissing. Mijn motor start en loopt nog goed, staat bijna 400.000 km op teller waarvan de helft op gas. Ik wil niet te voorbarig wisselen van motor maar wil ook niet zo ver doorrijden dat ik straks een kapot blok heb en het qua tijd helemaal niet uitkomt om een andere motor te plaatsen [en te zoeken]. Ik ga er bijvoorbeeld ook mee op vakantie [5.000 km], hoewel we dit jaar in NL blijven.

De red blocks zijn geen motoren die ineens versleten zijn, en als het dan wel gebeurt dat ze plots ophouden wordt het meestal door de "randapparatuur" (brandstofsysteem, ontsteking enz.) veroorzaakt. Je ziet of hoort lang van tevoren aankomen of er problemen zijn met het blok.

Citaat:Hoe weet ik wat de conditie van een motor is die all twee jaar stilstaat?
- luisteren
- compressietest
- klep-plaatje meten [Zal mijn eigen plaatjes eens moeten meten als vergelijk.]

Wat nog meer eventueel?

Is er bij die auto (nog) een onderhoudshistorie aanwezig? Zo niet, kijk dan eens naar nog een paar dingetjes die de staat van onderhoud kunnen verraden zoals rotor en kap, en ziet het benzinefilter eruit of het al een decennium lang is verwaarloosd? Hoe zit het met olielekkage bij de keerringen? Kun je achterhalen bij welke km-stand de distributieriem is vervangen?

Kijk ook eens goed naar de bougies. Bougies die er geruime tijd in gezeten hebben verraden nl. veel over de toestand van de motor.

En de toestand van je huidige motor kun je nu natuurlijk ook bepalen.
Het meest betrouwbare resultaat van de compressietest verkrijg je bij warme motor, volgas (wel even zekering van de benzinepomp eruit) en zonder luchtfilter. Zorg ook voor een accu in goede conditie en laadtoestand. De absolute waardes zijn niet zo interessant (tenzij belachelijk laag), wel de onderlinge verschillen tussen de cilinders. Deze moeten klein zijn.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  stilgevallen motor: repareren of ander blok jootman 47 31.756 2 February 2018, 01:41
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Herkennen origineel blok ? jero 1 2.298 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 gl B21 blok Mark-Sander 1 2.472 8 September 2016, 08:21
Laatste bericht: Marc1970
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 16.648 30 August 2016, 19:31
Laatste bericht: Marc1970
  Pierburg 175 cdus op B230K blok gydomatra 16 12.882 27 August 2016, 22:10
Laatste bericht: gydomatra
  B21 naar lpg.. blok repareren of vervangen ? jero 8 6.356 22 August 2016, 10:40
Laatste bericht: A_A
  Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142? Barracuda_82 12 12.640 22 December 2015, 23:31
Laatste bericht: Dopski
  Schuddend blok in de 240 estate Kiekez 5 2.813 6 October 2012, 22:07
Laatste bericht: Kiekez
  B20 blok verbruik?? Laurens Zondag 9 7.840 9 April 2012, 22:19
Laatste bericht: Marc1970
  geen gietijzeren motornummer in het blok? Naciremus 2 2.058 15 February 2012, 19:34
Laatste bericht: Naciremus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)