Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
start niet : relais brandstofpomp?
#1
Ik hoor geen benzinepomp als ik de contactsleutel omdraai dus heb het vermoeden dat die niet start doordat er geen brandstofpomp werkt. Nu las ik ook dat de relais snel kapot kan gaan.  Ik heb een 240 uit 1993, is aan dat relais makkelijk te komen? Ik zag op youtube Smile dat die onder het dashboard zit en zelfs door mij is te vervangen, Heb je verschillende relais? Ik heb een 2.0
Antwoord
#2
Ja hoor dat relais is echt gemaakt volgens de VOLVO (Volgende Onderdeel Ligt Verder Op) filosofie, en jaren lang tot in de 940 gebruikt, een wit blokje, als je geluk hebt fiets je naar de sloop en haalt m uit de eerste de beste.

Nummers: https://www.240turbo.com/volvorelays.html#relay3523608

Een klapje erop geven met sleutel op II helpt in het begin ook nog wel.

Als je een soldeerbout, haal je nu het relais los uit z'n omhulsel en laat de soldeer rond de pinnen even opnieuw vloeien. Dan doet ie het morgen weer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(12 March 2020, 23:15)Marc1970 schreef: Ja hoor dat relais is echt gemaakt volgens de VOLVO (Volgende Onderdeel Ligt Verder Op) filosofie, en jaren lang tot in de 940 gebruikt, een wit blokje, als je geluk hebt fiets je naar de sloop en haalt m uit de eerste de beste.

Nummers: https://www.240turbo.com/volvorelays.html#relay3523608

Een klapje erop geven met sleutel op II helpt in het begin ook nog wel.

Als je een soldeerbout, haal je nu het relais los uit z'n omhulsel en laat de soldeer rond de pinnen even opnieuw vloeien. Dan doet ie het morgen weer.

Dank !  Klopt het dat die onder het dashbord zit? en wat bedoel met sleutel op II ?? Kan het trouwens ook niet de ECU zijn?
Antwoord
#4
Ecu kan idd maar niet voor de hand liggend..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
OP het gat waar je de sleutel insteekt staan Romeinse cijfers.

Het witte relais zit boven de rechtervoet vd bijrijder. De bekledingspaneel zit vast met draaiknopjes, kwart slag draaien. Bij de 740/940 zit ie achter de asbak, beetje duwen en trekken.

De ECU en nog 20 andere dingen kunnen ook, maar ik begin bij voorkeur bij de makkelijke/goedkope/snelle oplossingen.

Heb je wel benzine in de tank bijvoorbeeld?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Het relais heeft inderdaad de reputatie een wat gevoeliger onderdeel te zijn, maar eerlijk gezegd heb ik er in 15 jaar 245 rijden nog geen problemen mee gehad (ook al zag ik bij mijn huidige 245 aan een bijgetrokken draad dat dat misschien wel ooit eens was geweest).  

Het ding zit inderdaad onder het dashboard (zie filmpje hier).
Kun je - met alle herriemakers als radio en ventilatie uit - het relais horen klikken pakweg een seconde na het op contact zetten (dat is dus stand II op het contactslot)?

Als het relais wel klikt, dan is iig de aansturing door de ECU ok. Dan nog kan het relais defect zijn.
Met een simpel testje dat hier uitstekend beschreven wordt (eerste twee foto's) kun je het relais even overbruggen om te kijken of de pompen dan wel willen draaien.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
(13 March 2020, 12:34)Grey240Polar schreef: Het relais heeft inderdaad de reputatie een wat gevoeliger onderdeel te zijn, maar eerlijk gezegd heb ik er in 15 jaar 245 rijden nog geen problemen mee gehad (ook al zag ik bij mijn huidige 245 aan een bijgetrokken draad dat dat misschien wel ooit eens was geweest).  

Het ding zit inderdaad onder het dashboard (zie filmpje hier).
Kun je - met alle herriemakers als radio en ventilatie uit - het relais horen klikken pakweg een seconde na het op contact zetten (dat is dus stand II op het contactslot)?

Als het relais wel klikt, dan is iig de aansturing door de ECU ok. Dan nog kan het relais defect zijn.
Met een simpel testje dat hier uitstekend beschreven wordt (eerste twee foto's) kun je het relais even overbruggen om te kijken of de pompen dan wel willen draaien.

Nog dank voor alle tips van jullie. Heeft goed geholpen. Na een tik op het relais startte dat kreng... Ik heb hem gelijk bij de garage gezet om een nieuwe er in te zetten en dan eerst te bestellen natuurlijk want Brezan had ze niet. Daarnaast ging ook de motorkap niet meer dicht in de vergrendeling. Dus dat moet de beste man ook ff oplossen. 
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  auto start slecht andreolie 8 788 30 June 2020, 10:31
Laatste bericht: 245GLE1981
  Relais makkelijk zelf te repareren Grey240Polar 0 165 26 June 2020, 09:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  Dubbele brandstofpomp B230FK ombouw TeunTimmermans 6 515 21 May 2020, 12:58
Laatste bericht: Dopski
  Volvo D24TIC Thermostaat gaat niet open?? GreenD24tic 1 408 4 April 2020, 22:07
Laatste bericht: Grey240Polar
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 1.034 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 516 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Opbouw oliedruk na koude start Grey240Polar 12 2.201 3 November 2019, 09:56
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor start niet meer UraniumFever 24 3.392 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Inhouden na koude start op LPG Kees Roskam 6 1.016 9 April 2019, 19:01
Laatste bericht: Kees Roskam
  V70 2.4T start erg moeilijk warm simon 1 757 16 February 2019, 03:16
Laatste bericht: aRjen.T

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)