Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mechanisch benzinepompje B21/23/230A
#1
Om de B23A op gang te helpen ben ik op zoek naar een goed benzinepompje.


Mogelijk niet de juiste plek om te vragen, maar weet iemand wel het antwoord;
De hevel van het pompje wat erop zat deed niet veel meer. Afgeschreven pompje dacht ik.
Nu heb ik van een andere B21A een pompje erop gezet. Daarvan kon je de hevel goed op en neer bewegen, maar deze pompt ook geen benzine op. 
Ik heb er tijdelijk een slang aan gemonteerd die ik in een jerrycan met benzine laat zakken, omdat ik de aanvoerleiding nog moet aanpassen vanwege het feit dat er een B21E in lag. Zou hier de oorzaak in kunnen zitten? Een B23A heeft toch geen opvoerpomp in de tank?
Antwoord
#2
Doet hij het ook niet met de slang in de jerrycan bedoel je? Ik denk dat het pompje moeite heeft om de lucht uit de leiding te krijgen.

Of misschien dat de bobbel op de hulpas versleten is? Lijkt me erg sterk...
Antwoord
#3
Met de slang in de jerrycan inderdaad. Hij moet eerst een halve meter lucht aanzuigen.

Versleten as heb ik ook even gedacht, maar dat kan toch haast niet. Lijkt me eerder dat het pompje dan slijt.
Antwoord
#4
Ik heb geen beeld bij deze pomp, maar het klinkt als een peristaltische pomp ( nokje masseert de vloeistof vooruit). Gebaseerd op mijn ervaring, maar buiten automotive.

Dit doet ie met lucht waarschijnlijk niet zo best, je krijgt dan dus geen vacuum dat de vloeistof aanzuigt. Niet zelf-aanzuigend, zoals dat ook wel wordt genoemd.
Staat er eenmaal vloeistof in, dan zou het goed moeten gaan, denk ik? Vraag blijft  dan, hoe krijg je die vloeistof er dus de eerste keer in?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
Een mechanisch benzinepompje is een diafragmapomp en maakt genoeg vacuum om 'self priming' te zijn, tenzij het uiteinde vd slang loodrecht en waterdicht op de bodem vd jerrycan staat natuurlijk. Met het toerental vd startmotor kan het ff duren allemaal.
Zuigt ook door een eventuele opvoerpomp heen, die zijn centrifugaal.

Slangen, klemmen en buizen etc moeten wel luchtdicht zijn. Duw anders de vlotterkamer vd carburateur vol met een eind slang (moet wel wat druk op ivm de vlotternaald).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Oke, dan geldt mijn voorgaande aanname dus niet, dan hoort het wel self-priming te zijn.

Maar als gezegd doro Marc: het moet wel kunnen stromen. En mogelijk zijn ook self-priming pompen gevoelig voor slijtage of 'valse lucht'?
Hiermee bedoel ik dat een sleetse pomp mogelijk nog wel vloeistof pompt, maar moeite heeft de zuigkracht voor priming te realiseren.
Wat wel nog geldt uit mijn voorgaande post is de disclaimer: ik probeer uit niet brandstofpomp ervaringen mee te denken,..
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Goeie tips, zal er morgen nog eens mee aan de gang gaan.
Antwoord
#8
(1 March 2020, 22:29)Marc1970 schreef: Met het toerental vd startmotor kan het ff duren allemaal.
Duw anders de vlotterkamer vd carburateur vol met een eind slang (moet wel wat druk op ivm de vlotternaald).
Vlotterkamer gevuld via een injectiespuit. Hier sloeg ie vrijwel direct op aan en vervolgens pompte er ook direct benzine richting de carburateur. Hij doet het dus!

Mooie mijlpaal, ff doorpakken nu en dan rijden met dat ding.

Dank voor het meedenken allen.
Antwoord
#9
Hier nog even op terugkomen; de 245 is inmiddels APK goed gekeurd en rijdt prima. Waar voorheen de elektrische pomp hing is nu de benzineleiding gekoppeld met een connector met daarin een kogeltje, zodat de leiding niet leegloopt. De motor krijgt echter geen benzine meer zodra de tank half leeg (of half vol...) is. Is hier een verklaring voor te bedenken?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)