Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor
#1
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Volvo 242 uit 1975 met een 4 bak en J-type overdrive. De overdrive schakelt pas goed nadat er lang (soms rond de 15 km) met de auto is gereden. Hij moet echt warm zijn. Het probleem lijkt te liggen in de bakschakelaar. Als de versnellingspook onder spanning wordt gehouden in zijn vier (rechts naar beneden duwen) schakelt hij wat eerder in. Als de pook wordt losgelaten schakelt hij weer uit. Hij werkt pas goed als de boel goed op temperatuur is. Is er iemand bekend met dit probleem en een oplossing.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Antwoord
#2
Ik rij zelf automaat, dus heb geen ervaring hiermee.
Maar als het zo nauw komt, dan lijkt het me haast wel een slecht electrisch contact. Dit wordt dan verbetert doro of er tegen te drukken. Of door de uitzetting bij warmer worden dus.
Komt er elektriek bij kijken? Wrs wel, dat is bij de AW71 ook zo, via het knopje op de pook.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Ik heb er ook geen één, maar verder is de overdrive een bak extra tandwielenset die hydraulisch inschakelt, wat elektrisch aangestuurd wordt. Genoeg om op te warmen zeg maar.
Het pook duwen kan te maken hebben met het contact in de bak wat de OD alleen in de 4 laat aangaan, daar zitten gammele stekkertjes op en/of andere slechte contacten stroomopwaarts.

Elektrisch schema op ca. 1/3 vd bladzij: http://cleanflametrap.com/odwiring.html

Schakelaar kan ook zelf moe zijn, volgens mij zijn er afhankelijk van t type M46 twee soorten, voor het bolle deksel 1235353 en voor het platte deksel 1324496.

Die met t bolle deksel heeft ook nog een vrij ingewikkeld schakelmechaniek in de bak, dat zou je ook s kunnen bekijken. Maar dat betekent dat de bak er onder uit moet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Het eerste wat in me opkomt is inderdaad de schakelaar in de bak die de overdrive vrijgeeft, of de bedrading in de pook. Wat ook nog zou kunnen is het relais van de overdrive. De bak schakelt verder wel goed en maakt geen rare geluiden?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#5
Bedankt voor jullie reacties.
Als de boel is warmgedraaid schakelt de OD soepel en zonder bijgeluiden (bij kou schakelt hij gewoon niet in). Hij schakelt ook netjes uit als hij dat moet (met knopje of pook uit zijn 4 halen). Als je de pook echter maar iets aanraakt schakelt de OD al uit. Ik vermoed zelf dat het in het in de bakschakelaar of het bakmechanisme zit. Het relais heb ik al enkele jaren terug al nagekeken de OD destijds vaak helemaal niet werkte of plotseling uitviel. Dat was te wijten aan losse contacten op de print van het relais. Nadat ik die opnieuw heb gesoldeerd is dat probleem opgelost. Nu het buiten kouder is, is het andere probleem nog aanwezig. In ieder geval goed om te weten dat er twee verschillende schakelaars in omloop zijn voordat ik er 1 koop (zal je net zien dat het de verkeerde is). Ik ga eerst maar eens meten of de bakschakelaar in koude toestand wel werkt. Waarschijnlijk word ik daar al wijzer van. Wordt vervolgd.
Antwoord
#6
.. jammer dat er geen vervolg gepost is (maar daar maak ik mezelf ook nogal eens schuldig aan )

bij mijn Doris (1975 242 DL met M46) is 't precies andersom: geleidelijk aan schakelt de OD niet meer in - vooral als de motor/bak warm is.
als eea nog niet op temperatuur is, schakelt de OD nog niet direct in bij het bedienen van 't knopje, maar net erna. 't komt ook voor dat de OD niet inschakelt, maar pas later. ik heb nog geen tendens kunnen ontdekken, dus gebeurt het willekeurig.
kortgeleden heb ik de bakolie (niet olie om in te bakken, maar de olie in de bak ) - ook in de hoop dat 't euvel daarmee verholpen zou zijn. 't tegendeel lijkt waar: bij koude motor/bak schakelt de OD soms wat laat in; op bedrijfstemperatuur niet (meer).

is de solenoïde toe aan vervanging, of ..?

Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#7
Dus eigenlijk toevallig dezelfde bak met een heel ander probleem. Maar daar is ook genoeg over te vinden.

Alleen niet de laatste tijd. Op naar deze site: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmi...iagnostics

Kort samengevat is het of elektrisch, of lekkage van de inschakel-zuigers in de OD zelf. Eerste is vrij simpel, tweede vrij lastig.

Filters schoonmaken is een leuk begin, en het hele ding, dan kan je de bedrading ook s inspecteren.

Korte termijn oplossing is olie erin te stoppen die warm ook nog dik is, denk 20W50 motorolie of 80W90 bakolie. Vermijd alle olie met GL-5 of hypoid specificatie (slecht voor bronzen dingessen in de bak) en ATF niet type F (te glad voor de koppeling in de OD).

Welke bakolie heb je er eigenlijk in gegooid? 'Bakolie' is nogal een vage omschrijving.

Het kan trouwens geen kwaad de koppeling licht in te trappen bij inschakelen der OD.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Doris zal een olieverversing wel op prijsstellen. Denk dat met die warme (dunnere) olie net niet genoeg druk opgebouwd kan worden.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
@Marc1970
filters? in de bak? waar vind ik die?
kep olie gewisseld en rechthoekig klepje (onderop, half onder de steun) verwijderd, gereinigd en van nieuwe pakking voorzien.

op advies van de bijbels (Haynes, Olieslager) heb ik (weer) ATF type F in de bak gedaan. waarom tegen dat advies andere erin - en welke dan?

Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk

(22 October 2022, 20:51)skidje schreef: Doris zal een olieverversing wel op prijsstellen. Denk dat met die warme (dunnere) olie net niet genoeg druk opgebouwd kan worden.
dat hoopte ik dus ook, maar helaas ..

Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk

(20 October 2022, 16:47)Marc1970 schreef: Dus eigenlijk toevallig dezelfde bak met een heel ander probleem. Maar daar is ook genoeg over te vinden.

Alleen niet de laatste tijd. Op naar deze site: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmi...iagnostics

Kort samengevat is het of elektrisch, of lekkage van de inschakel-zuigers in de OD zelf. Eerste is vrij simpel, tweede vrij lastig.

Filters schoonmaken is een leuk begin, en het hele ding, dan kan je de bedrading ook s inspecteren.

Korte termijn oplossing is olie erin te stoppen die warm ook nog dik is, denk 20W50 motorolie of 80W90 bakolie. Vermijd alle olie met GL-5 of hypoid specificatie (slecht voor bronzen dingessen in de bak) en ATF niet type F (te glad voor de koppeling in de OD).

Welke bakolie heb je er eigenlijk in gegooid? 'Bakolie' is nogal een vage omschrijving.

Het kan trouwens geen kwaad de koppeling licht in te trappen bij inschakelen der OD.
filters? in de bak? waar vind ik die?

kep olie gewisseld en rechthoekig klepje (onderop, half onder de steun) verwijderd, gereinigd en van nieuwe pakking voorzien.

op advies van de bijbels (Haynes, Olieslager) heb ik (weer) ATF type F in de bak gedaan. waarom tegen dat advies andere erin - en welke dan?

ontkoppelen bij inschakelen OD deed/doe ik altijd, maar omdat ze niet voorspelbaar inschakelt, gebeurt 't vaker dat eea inschakelt in gekoppelde toestand ..

Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#10
'Dinges' laat in deze al wat oudere topic weten dat zijn overdrive na een aantal km ophoudt met in de vijf schakelen. Die van mij precies zo. Eerder ging hij helemaal niet in de overdrive, maar nu het flink koud is (dikke olie) wel. Maar naar zo'n 20 km de snelweg vliegt ie eruit.
Marc merkte het volgende op: 'Korte termijn oplossing is olie erin te stoppen die warm ook nog dik is, denk 20W50 motorolie of 80W90 bakolie'. Dat mag zo zijn, maar wat voor negatiefs levert dat dan op voor de bak. Slecht voor bijvoorbeeld synchromessen, tandraden? Of is dikkere olie per definitie nooit erg?
Wil wel met 20w50 proberen maar vraag me af of dat niet trikkie is.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Super Polar schakelt niet meer - OPGELOST Boet 7 380 25 December 2023, 14:17
Laatste bericht: Rin
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 1.089 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 2.667 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 schakelt slecht Brat 18 9.725 17 July 2020, 21:59
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Overdrive pakt niet Lubse 9 7.032 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 5.366 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.251 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  M46 P overdrive Renévolvo 5 6.216 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Valt niet in de versnellling epakta 1 2.601 19 April 2017, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 6.551 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)