Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG op een 240 Turbo, kan dat?
#1
Heren,

Ik zit aardig te twijfelen om LPG in mijn 245 Turbo in te laten bouwen.
 
K-jetronic systeem zitten veel kosten aan om hélemaal goed te krijgen en het verbruik is nou niet denderend.
 
Heeft er iemand ervaringen met een 240 Turbo op LPG? Ik lees verschillende meningen. De een zegt dat het prima gaat, de ander begint er niet aan i.v.m. de turbo verrijking en de overdruk in het inlaat spruitstuk.

Hoor het graag.

Marc
Antwoord
#2
Google eens dampgas en lpi icm Volvo 940 turbo... vele mogelijkheden
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Ik denk dat dit een mechanische injectie turbo is. Dan kom je aan allerlei stand-alone LPG injectie sytemen, zoiets als deze: https://www.bs-autotune.nl/content/view/29/43/ of bv: https://www.lpginbouwspecialist.nl/lpg-s...e-injectie
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik had een k-jet 2,1 en ik vond het bagger en de gasafstel boer in Alkmaar die gespecialiseerd is in zowel oude als nieuwe volvo’s Had liever geen volvo met k-jet in zijn werkplaats staan. Als je de keus hebt niet doen. 1 backfire is voldoende om het k-jet systeem om zeep te helpen. Je kan misschien wel het hele k-jet systeem in zijn geheel wegnemen en dan de injectie gaten gebruiken om gas injectie toe te passen.
Antwoord
#5
KJet op mijn B230E functioneert al 10 je zonder backfires. Combi van de juiste gasboer en onderhoud en mss gewoon goed blok.

Deze discussie staat los van KJet. De overdruk van de turbo vereist LPG injectie met een standalone systeem zoals Marc beschrijft. Is prima te doen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Voor de Kjet heb je een speciale weegschijf met gaten er in waar een rubber overheen ligt. Mocht je dan onverhoopt backfire krijgen dan gaat die schijf niet krom. Ook is er een speciaal elektrisch dingetje wat er op lpg voor zorgt dat de weegschijf altijd een stukje open staat. Ook vanwege schade voorkomen bij een eventuele backfire.
En laat een systeem inbouwen wat altijd op benzine start en later over schakelt op lpg. Dan heb je nooit problemen en blijft je benzinesysteem ook goed werken.
Antwoord
#7
(29 October 2019, 23:50)daddyphilipsen schreef: Voor de Kjet heb je een speciale weegschijf met gaten er in waar een rubber overheen ligt. Mocht je dan onverhoopt backfire krijgen dan gaat die schijf niet krom. Ook is er een speciaal elektrisch dingetje wat er op lpg voor zorgt dat de weegschijf altijd een stukje open staat. Ook vanwege schade voorkomen bij een eventuele backfire.
En laat een systeem inbouwen wat altijd op benzine start en later over schakelt op lpg. Dan heb je nooit problemen en blijft je benzinesysteem ook goed werken.

Heb je meer informatie over dat systeem voor K-Jet met dat rubber?

Meer in het diepe gedoken met als conclusie dat een stand-alone injectie systeem te duur wordt. Dan zit je al op 2500 euro enkel voor het injectie en aansturingssysteem.

Met verdamper moet het ook mogelijk zijn, dan komt er een speciale compensatiedruk verdamper op (vanwege turbo).

Op SAAB fora lees ik ook verhalen van mensen die met hun SAAB FPT (dus hoge turbo druk) probleemloos rijden. Échter is het zeer belangrijk dat je dan enkele maatregelen neemt. Zie onderstaand:

“Mengstuk aan de gasklep monteren, intercooler monteren en een verdamper met compensatiedruk gebruiken. Voordeel: je hebt een kleiner traject vol lpg staan... kans op backfire kleiner (doordat het mengsel sneller bij regelt) en mocht er eens een backfire plaatsvinden zit er minder lpg in het traject dus minder schade. Er zijn wel een aantal valkuilen... je moet weten waar je de pickup voor de compensatie vandaan moet halen bijvoorbeeld.”

Dus e.e.a. moet nog wel worden uitgevogeld.

Ik wil eigenlijk mijn tank waar nu het reservewiel staat, aan de linkerzijde, iemand enig idee of dat mogelijk is/ deze tanks nog worden geleverd?

Dan hoeft er niet zo’n lelijke uitlaat en trekhaak op.

Marc
Antwoord
#8
Als je het zelf monteerd met dampgas dan kun je een pools systeem overwegen. Dan ben je aan 700-800 eur kwijt voor de hardware. Moet je zelf wel beetje gaan sleutelen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
Is zo’n Pools systeem geen piggyback? Die prijsstelling zou erg interessant zijn voor een standalone systeem.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#10
Is op basis van een lambda gestuurd systeem.
En zonder tank normaal gesproken
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Warm-up regulator B21FT/B21ET werking, uitwisselbaarheid en renoveren (K-Jet Turbo) marc-f 2 128 23 October 2019, 18:52
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 1.085 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
Star Begin van het einde? (turbo?) Hansepans 4 913 12 April 2018, 22:29
Laatste bericht: Hansepans
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 2.741 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  tuningspotentie 6 cilinder turbo jopie95 1 1.241 11 December 2016, 17:26
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo op B21A sam244 2 1.381 20 June 2016, 22:01
Laatste bericht: Marc1970
  afslaan stationair Volvo 240 turbo b.b. 12 4.315 25 February 2016, 09:08
Laatste bericht: HansDAF
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 1 1.028 16 October 2015, 14:32
Laatste bericht: KennOne
  Welke diesel/turbo diesel motor te plaatsen in een Amazon kombi ? sigmond 56 24.517 12 October 2014, 15:24
Laatste bericht: Laurens Zondag
  In-tank brandstofpomp Volvo 240 Turbo Estoque 7 3.999 19 June 2014, 11:30
Laatste bericht: Estoque

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)