Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gele 242 in Zeeland. Hulp gezocht voor de laatste 5%
#1
   
   
   
   
   

Dag Volvo rijders. 
Ik heb een leuke 242 '79 waar een vloek op rust. 
Gelukkig geloof ik daar niet in dus met opgeheven hoofd zoek ik iemand die me verder kan helpen.

De auto is een Amerikaan, gekocht in Schotland, begin 2017. Auto liep goed, en zag er goed uit. Ik was op zoek naar een betrouwbare klassieker die ik dagelijks wil rijden en deze mocht het worden. Vlotte motor zat er al in. Leuk. We zouden vast wat dingetjes tegen gaan komen maar het aangezien het mijn dagelijkse auto ging worden mag het ook wel wat kosten.

Op trailer geladen en rijden maar. Onderweg hebben we met de trailer een ongeluk gehad. Iedereen gelukkig ongedeerd, auto van de trailer afgeslingerd maar redelijk goed terecht gekomen. Schade linksachter, in NL aangekomen samen met wat andere dingetjes rondom maar besloten om de hele auto netjes te laten spuiten. 

Daarna erachter gekomen dat de auto eerder een ongeluk heeft gehad en 'krom' was (hier begint het gezucht). Auto compleet laten richten want moet gewoon goed zijn. Hier en daar barst de nieuwe lak natuurlijk weer open. Komt later wel weer. 

Motor uit laten bouwen door garage 1 (voor het richten). Motor half terug ingebouwd en garage 1 stopt ermee. Auto staat buiten lange tijd en regent lekker in. Nieuwe garage gezocht en gevonden. Garage 1 vervoert auto naar garage 2. Onderweg naar garage 2 is de motorkap opengevlogen met de schade die daar bij hoort. Motorkap krom, schade op het dak. Ik zal de details besparen maar ga er maar vanuit dat ik betaal.

Motor is een BF230FK turbo, werd aangestuurd door Amerikaans aftermarket spul, liep als de brandweer maar met het oog op de toekomst toch maar ombouwen naar modern (circa 93) Volvo spul zodat ik er gewoon mee naar een gemiddelde garage kan als ik iets heb. Oja auto blijkt geen kachel te hebben. Je verwacht het niet.

Garage 2 bouwt kachel in met nieuw dashboard en maakt bedrading motor en dash in orde. Netjes gedaan maar heeft dan geen tijd meer. Ik word een jaar lang aan het lijntje gehouden voordat ik hem ophaal en het ding zelf maar probeer af te maken. Samen met mijn broer in Limburg hebben we het een en ander kunnen doen voordat ook die geen tijd meer heeft. 

Toen auto naar garage 3, mijn normale garage in Zeeland waar ik mn andere autos naartoe breng. Geen kenner, bouwt met alle liefde een nieuwe uitlaat eronder en fixt de laatste paar slangen maar heeft niet de kennis en tijd om het af te maken.

En nu staat hij bij mij thuis onder een zeiltje. Voor zover ik het in kan schatten voor 95% af. De nieuwere kabelboom (van een 93er) onder dashboard en motor, moet aangesloten worden op de verdere kabelboom auto. (achterlichten dus en verder....? dr zit niks op of in...). En dan zijn er ongetwijfeld nog wel wat dingen die gefixt moeten worden die ik niet meer weet of niet zie omdat mijn kennis beperkt is.

Eigenlijk zoek ik een garage/kenner/thuisklusser hier in de buurt (ik woon in Borssele, Zeeland) waarmee ik (tegen betaling) samen de auto nog eens technisch door kan lopen en om te zien of alles goed zit voordat we hem starten. Er hebben geen knutselaars aan gewerkt maar met 3 verschillende garages wil ik het toch nog eens rustig nalopen. Hier en daar zal er nog wat gefixt moeten worden, wil ook graag helpen als dat gewenst is maar alleen red ik het niet.

Of gewoon een garage die er verstand van heeft die voor een redelijk bedrag de klus afmaakt.

Tips welkom!

Groet,
Eduard
Antwoord
#2
wat een verhaal...!

Maar, erg mooie wagen in de beste kleur!
Jammer van de moderne bumpers (maar is persoonlijk).
Wel tof dat je de ronde koplampen erop hebt, de juiste vroege grill erbij zou die look helemaal afmaken Wink
Nog LPG inbouwen?

succes in ieder geval!
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#3
Jazeker mooi. Ik denk dat je aftermarket injectie aansturing beter had laten zitten, met de Volvo computers zit je min of meer vast aan een snelheidssignaal, dat komt van de elektronische km teller (en dat weer van de achteras).
Verder weet ik niet of een 1993 kabelboom uit een 240 100% werkt voor de B230FK (die uit de 940 komt). Misschien is het beter dat je de 1979 manier de bekabeling aansluit (dat is al een heel gedoe) en de motor een eigen systeem terug geeft.

Maar er zijn meer mensen die 'nieuwe' motoren in Amazons, 140's en oude 240's hebben gebouwd, hopelijk kunnen die er meer over zeggen.

Ik kan praktisch niet verder helpen want te ver, maar succes ermee.

-edit- Zonder snelheidssignaal kan je er wel mee rijden, maar het geeft wat rare effecten bij gas loslaten en stationair.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Gewoon de 79’er kabelboom gebruiken en om het simpel te houden de kabelboom val elbert bos (4 draaadjes en hij zal het doen) snelheidsdignaal heb je niet nodig bij WOT moet je een lusje doorknippen

Edit: zorg er voor dat je computers ook geen trandponder nodig hebben...
Antwoord
#5
Dank voor de reacties, is het snelheidssignaal niet de sensor op het vliegwiel? Want die hebben mijn broer en ik ingebouwd (samen met het juiste vliegwiel.)
Antwoord
#6
Nee je hebt voor LH2.4 snelheidssingaal van de achteras nodig. (vliegwielsignaal heb je uiteraard ook nodig).
Overigens schijnt hij het dan wel gewoon te doen, maar wat hoog stationair.

Ik heb zelf een '78 auto. 87 achteras met bedrading en dash. en sinds kort lh2.4. Werkt allemaal goed samen.
De motor-ecu-bekabeling is zoals gezegd een "set" op zich. En daarmee eigenlijk onafhankelijk van de kabelboom van de auto. Als je die al hebt is een kabelboom van Elbert Bos niet nodig (want die heb je feitelijk al).
Enige is inderdaad de kabel naar de snelheidssensor in de achteras en het dashboard.

Ik kan wel een keer met mijn 242 langsrijden zodat je eea kan vergelijken. Want inderdaad heb je van die nieuwe kabelboom maar weinig punten aan te sluiten.

Wellicht dat KDL automotive je kan helpen als je het wilt uitbesteden.
Antwoord
#7
Borselle is om de hoek ik woon in nieuwland!
Antwoord
#8
Wat Dopski zegt.

De meeste oudjes die ik ken hadden enkel een kabelboom uit een LH2.4 240 en daarmee hun B230XX draaiende.
Mijn blauwe turbo had geen snelheidssignaal en draaide daarmee niet hoger stationair. Ik weet dat Nicky ook geen snelheidssignaal had, maar dat zijn witte turbo juist weer wel hoog stationair liep na flink stampen. Waar het verschil in zit weet ik niet.

Mooie wieltjes op foto 1 en 2 overigens. Komen deze er weer terug op? Eventueel een beter foto hiervan?

Succes met de laatste loodjes. Het wordt in ieder geval een auto met een (speciaal) verhaal!

(16 October 2019, 22:28)EduardW schreef: Dank voor de reacties, is het snelheidssignaal niet de sensor op het vliegwiel? Want die hebben mijn broer en ik ingebouwd (samen met het juiste vliegwiel.)

Dat is de BDP (bovenste dode punt) sensor.
Antwoord
#9
Dank voor de reacties! ik heb al wat hulp aangeboden gekregen, zal laten weten hoe het gaat. De wielen komen er weer onder. Hebben wat schade gekregen bij het ongeval met de trailer maar zijn nu weer strak gepoedercoat zodat ze er weer even tegenaan kunnen. Zal wat foto's plaatsen als ze eronder zitten...
Antwoord
#10
   

Heeft iemand een schema voor deze stekker?
Komt vanonder dashboard links en verbindt alles achterin de auto met kabelboom onder dash en motor. Is van een 93 240.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 12.526 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Stel me even voor Graad 4 3.779 23 August 2018, 22:47
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Bas en 240 1987 stellen zich voor bas1 2 2.973 23 June 2017, 14:46
Laatste bericht: Marc1970
  Frox en de gele 142S frox 508 207.668 25 October 2016, 12:42
Laatste bericht: Yellow240
  Voor mijn vrouw yellowsub 0 2.028 3 September 2016, 10:06
Laatste bericht: yellowsub
  Dilemma: XC70 2.5T vervangen voor? Bas22 8 5.724 4 June 2016, 09:20
Laatste bericht: edwin
  ATE hoofdremcilinder voor 240 uit 1992 André1992 2 3.163 24 September 2015, 15:04
Laatste bericht: Rob
  MIkus stelt zich voor 1982 240 glt mikus 32 21.976 2 August 2015, 16:58
Laatste bericht: mikus
  Ik stel me even voor ----- Volvo 240 Estate Depechetoi 27 15.012 15 April 2014, 22:24
Laatste bericht: Bassen
  PRV Paull stelt zich voor op het Volvolvo forum PRV Paull 7 6.127 1 April 2014, 17:10
Laatste bericht: PRV Paull

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)