Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor bekabeling.
#1
Lieve lezers. 

Heeft of weet iemand hier toevallig het schema voor de bekabeling van de motor? 
Gaat mij vanaf het witte blok stekkertje. 

Gaat om een 244 met een b21a. Zal niet veel verschil in zitten denk behalve als je injectie heb. 
Heb de kabelboom los bij de Volvo gekregen en daar is weinig meer van over dus wil een nieuwe maken. 
Normaal is het aansluiten niet zo heel moeilijk maar er is al zoveel aan deze kabels geprutst dat er niet veel meer uit te halen is. En snap der geen ene fuck meer van. 

En weet toevallig iemand ook waar de aansluiting bovenop de automaatbak (bw55) naar toe moet? Steekt een messing buisje uit maar zou niet weten war die heen moet.

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#2
Zie deze map voor die van de B23A, denk dat die van de B21A er ongeveer hetzelfde uitziet: https://myalbum.com/album/ZCqPT1ralgDg

Van de originele kabelboom van Volvo's uit die jaren is inderdaad doorgaans weinig meer over met rare storingen, kortsluiting of brand tot gevolg. Beste is om een nieuwe te maken of kopen (bijv bij Elbert Bos).


Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#3
Perfect! Ik wilde deze vraag ook gaan stellen. 
Bij de B23 die gekocht heb zijn de puntjes uit de ontsteking vervangen voor een puntjesloos-ding. Hier hangen ook twee kabels aan. Enig idee waar die heen moeten?
Antwoord
#4
Drk: Ik gok op de bobine ...
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
Ah super. Hier kan ik wel wat mee.

Weet iemand toevallig ook dat buisje aan de versnellingsbak ?

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#6
Een buisje wat naar achter steekt? Geen idee, komt niet voor op onderdeel diagrammen dus dan kan het tenminste niet los of vast en zal het wel geen aansluiting hebben op iets anders. Ontluchting?

Jawel, 'vent located on top side' zegt het boek TP30578. En het ook de plek waar ATF uit komt als je er teveel in hebt gegooid.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Daar stroomde het idd ook al uit van de week met vullen.
Maar moet daar een slangetje aan naar boven ofzo of helemaal niks.

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#8
(27 September 2019, 22:01)Arjan. schreef: Zie deze map voor die van de B23A, denk dat die van de B21A er ongeveer hetzelfde uitziet: https://myalbum.com/album/ZCqPT1ralgDg

Van de originele kabelboom van Volvo's uit die jaren is inderdaad doorgaans weinig meer over met rare storingen, kortsluiting of brand tot gevolg. Beste is om een nieuwe te maken of kopen (bijv bij Elbert Bos).


Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk

Ik zie op jou foto dat je geen blauwe kabel hebt jn de stekker?
Op schema staat wel blauw. Heb zelf een blauwe kabel los naast de stekker hangen

Verder nieuwe kabelboom klaar aan de hand van jouw schema?? Dank

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#9
Als je er al een eindje slang opduwt (kweenie of dat origineel zo was, op foto's zie je daar nooit een slang op zitten) zou ik dat naar beneden laten hangen, dan weet je zeker dat er geen water of zooi invalt.

Mijn BW35 heeft een ontluchtingsbuis, die zit halverwege de peilbuis, met een slangetje naar beneden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
De blauwe kabel loopt bij mij aan de ene kant naar het klepje op het schutbord (warmestartklep?) en zit aan de andere kant samen met de blauw-rode in het stekkertje op de anti-nadieselklep op het inlaatspruitstuk.

In de achtpolige contrastekker op het schutbord zit aan de auto-kant wel een blauwe draad maar die is dus aan de motor-kant nergens op aangesloten. Geen idee of dit origineel zo hoort eigenlijk. De blauwe draad die in mijn kabelboom zat was er wel stukken beter aan toe dan de andere draden dus het kan zomaar zijn dat iemand die er in de afgelopen 37 jaar een keer op deze manier tussen heeft geknutseld. Heb ook nooit gemeten of de blauwe en de rood-blauwe draad vanaf de auto-kant op dezelfde manier geschakeld worden.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Electrische raam motor Svenska 3 467 1 June 2023, 21:09
Laatste bericht: Svenska
  Cv bekabeling rdoelman 3 1.485 1 January 2021, 16:53
Laatste bericht: Arjan.
  Bekabeling AW71 Drk 3 3.423 30 March 2020, 13:54
Laatste bericht: simon
  bekabeling achter uit verlichting koert4 6 4.533 8 July 2019, 22:33
Laatste bericht: koert4
  Motor slaat na 2 a 3 tellen af na intall 123 Steven245 1 2.340 18 September 2017, 22:07
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking valt uit! Volvo 240 met B230k motor, carburateur en Renix ontsteking. saila 7 8.217 4 July 2016, 12:19
Laatste bericht: saila
  kortsluiting bij achterruit wisser (motor)? Joost Zuidam 4 3.610 17 June 2016, 11:18
Laatste bericht: Marc1970
  Dimlicht werkt niet bij draaiende motor Pluk 1 2.925 31 January 2016, 19:44
Laatste bericht: wesleyscheggetman
  motor slaat af als lamda sonde lampje gaat branden Jaap SHREK 5 5.520 5 March 2015, 11:49
Laatste bericht: Jaap SHREK
  Draden trekken van dashboard naar motor(ruimte) Erik-240 4 3.744 5 December 2014, 21:10
Laatste bericht: Erik-240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)