Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nattigheid
#1
beste forummers,

Gisteren weer een flink stuk gereden met de rode 245 uit 1979 (B21 automaat). En gemerkt dat ik een vochtprobleem heb (had nog niet eerder met zoveel regen gereden): als ik flink rem (bijvoorbeeld voor een drempel), valt de motor uit. Alsof er dan ineens ergens water inloopt. De eerste keer wilde de auto ook niet meer direct starten, pas na een minuut of vijf weer (aanname: door motorwarmte is het vocht weer verdampt en werkt alles weer). Verder (bijvoorbeeld op de snelweg) nergens last van of problemen mee.

Is dit een bekend probleem? Heeft iemand suggesties waar ik het ‘lek’ moet zoeken?

Bedankt voor het meedenken,

Met vr gr

Frank
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971.
Antwoord
#2
Problemen met de ontsteking komen vaak als eerste aan het licht bij vochtig weer. Dit klinkt alsof de bougiekabels niet goed meer zijn. Je zou het kunnen uitsluiten door de kabels met een plantenspuit nat te sproeien als de motor loopt. Als je dan vonken ziet kun je ze het beste vervangen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980 
Antwoord
#3
Zoek een hele donkere plek op en kijk of je vonk overslag kan waarnemen bij de bobine kabel en de bougie kabels. Ik vermoed net zoals Mark244 zegt dat je icm vochtig weer en slechte bougie kabels een tijdelijke storing hebt.
Antwoord
#4
In zelfde setting ook eens gehad, was vocht in ontstekingsdeel. Wilde toen alles onbelast lopen (stationair, en toeren in P of N). In D wilde ie niet van zijn plek komen.
Thuis gekomen omdat na wachten op wegenwacht de motorwarmte vocht verdreef. Icm met antivocht/contactspray. Daanna verholpen door nieuwe bougiekabels etc.

Bij jou voral bij remmen, dan beinvloed je ook de motor en toerental, belasting.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#5
Goed, accu vervangen, nieuwe bougieskabels erin, vandaag weer gereden, het regende niet eens - maar hij liet me weer staan! Op de snelweg reed ik een korte file in, en toen ik nog 20-30 km/u of zoiets reed, stopte de motor ermee. Snel op de vluchtstrook gezet.

Na een minuut of 8 startte de motor weer, maar : nadat ik ook flink met t gaspedaal had geklooid. Ik heb nl nog een andere probleem (waarvan ik dacht dat het een incident was): als ik het gaspedaal vloer, blijft het gas hangen, met teveel toeren en lawaai tot gevolg. Dat is op te lossen door onder de motorkap bij de carburateur wat te duwen en trekken, en dan hoor je klik en de bediening is normaal.

Zou het een probleem van de gasrol/carburateur zijn? Datie smoort in teveel benzine of een vacuum trekt? Hij doet het alleen alsie warm is...
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971.
Antwoord
#6
Ik geloof niet zo in lekkende bougiekabels of bougies, al mijn auto's reden/rijden rond met een varieteit aan bougiekabels en bougies uit de vorige eeuw, sommige van verschillende merken/bouwjaren door elkaar. Er zijn bougiekabels die rondzwabberen, er zijn bougiekabels die keihard geworden zijn, en er zijn er die strak in klemmetjes zitten, maakt niet uit.
Wel in vocht onder de verdelerkap, maak die eens schoon van binnen. AL het koper en kool stof daarin houdt condensvocht vast en verwart/verdunt/verplaatst de vonkoverslag. En de puntjes, pick-up, Hall sensor, de draadjes en de stekkertjes alle kanten op nakijken.
Ik heb mijn 240 maar één keer zo nat gekregen dat ie af begon te slaan, voluit door een diepe plas en toen had ie nog geen 'belly pan'.

Soms breekt het klemveertje in de rubber bougiekap, dat is ook geen probleem zelfs als de kap er los ophangt vonkt het nog.

Ik ben wel s bougies met compleet afgeronde centrale elektrodes tegengekomen, dat werkt slecht. De bobine is ook een ding wat warm wordt en ooit intern gaat lekken, dan stopt ermee tot ie afkoelt en dan kan je weer een paar km. Als dit proces eenmaal begonnen is, gaat t snel achteruit.

Controleer alle retourveren vd gasklep en -rol, en smeer de kogeltjes vd stangen. De gasklep zelf heeft vrij scherpe kanten, als die niet 100% gecentreerd is happen die scherpe kanten bij volgas in het aluminium vd carb. Kan ook dat ie in de verkoolde olieaanslagprut blijft plakken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)