Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
Ik moet de linker fuseekogel vervangen voor de APK, ga ik morgen proberen op de sleuteldag.
Wie heeft dit al eens gedaan en kan me tips geven?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
is niet moeilijk, alleen gaat ie soms lastig los. Flink wrikijzer of een speciale stang met v-vorm doet wonderen. niet te benauwd zijn met loshameren. Nieuwe fuseekogel heb je al? Die zijn plm 20 incl stofhoes. ik ben nog een keer zo dom geweest om alleen de stofhoes te vervangen toen ik nog niet wist dat die dingen zo goedkoop waren.
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
ik ga het morgen doen bij Hooftman (sleuteldag van het register). Daar zullen ze vast wel zo'n speciale tang hebben. Met een luchtdruksleutel kan je waarschijnlijk de bout op de fusee wel aan...ik heb gehoord dat je hem bij het vastzetten van onder even moet zien te klemmen omdat de bout anders meedraait. Als ik tijd over heb doe ik de rechterkant ook maar alvast want uitlijnen wordt aangeraden. Misschien de stuurkogels van de week dan ook maar :-) Ben ik helemaal voorlopig klaar daar....
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
ja, kost je bij elkaar niet veel en 1 keer in de 200000km is het eigenlijk toch nodig. Kun je het net zo goed allemaal tegelijk doen. Kun je weer genoeg km's rijden.
Vlgs mij is uitlijnen bij fuseekogel vervangen niet echt nodig, wel als je de stuurkogel vervangt. Als je dr morgen mee bezig bent zie je vanzelf waarom.
Succes,
Paul
Berichten: 264
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
De fuseekogels li/re vervangen van de 244 bj.83, maar nu staat het stuur bij rechtuit rijden niet meer recht. Waarschijnlijk dan toch maar laten uitlijnen?
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 341
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2009
Vergeet niet de opsluitmoer van de schokbrekerpatroon van de veerpoot iets los te draaien, om de spanning op de draadeind van de fusee weg te nemen. Bij montage van de nieuwe fusee de opsluitmoer weer aandraaien.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat geldt niet voor bouwjaren vanaf 1978. Nagezocht in de boekjes:
On vehicles from 1978 models it is not necessary to loosen the shock absorber retaining nut. The shock absorber does not rest against ball joint attachment.
Vanaf 1979 zijn li en re verschillend voor modellen met stuurbekrachtiging, heb je dat gemerkt? De kogel staat 10 mm naar voren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 264
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Nee, dat heb ik niet gemerkt. Wel hebben we de nieuwe met de oude vergeleken.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zou het kunnen dat door de ruimte in de boutgaten de ene precies 0,5 mm naar voren en de ander juist 0,5 naar achter staat?
Staat het stuur alleen scheef of trekt de auto echt naar ÃÃn kant als je het loslaat?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 264
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Hij trok ligt naar rechts, dat is over. Het stuur staat nu ietsjes naar rechts. Er is mee te leven(rijden), maar ga wel de bandenslijtage in de gaten houden.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.