Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banjobout afgebroken
#1
Vanavond wilde ik de drukslang van de stuurbekrachtiging vervangen omdat deze in het metalen deel gescheurd was.
Was niet moeilijk om de oude eraf te krijgen. Alle aansluitingen goed schoongemaakt. Drukslang op de pomp bevestigd.

Toen ik de slang op het stuurhuis wilde bevestiging leek het me vanwege de twee koperen ringen een goed idee om de momentsleutel te gebruiken. Bentley raadde me aan voor 42 Nm te gaan. Ik vond al dat ik redelijk wat kracht moest zetten maar weet dat aan de onhandige positie waarmee in onder de auto lag. Je raadt het al de banjobout brak af. Kak!

Nou is een nieuwe bout morgen snel gekocht maar hoe krijg ik dat stuk stevig aangedraaide banjobout uit mijn stuurhuis gedraaid?!?

En wat zal ik met de momentsleutel doen?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Linkse tap moet het wel mee lukken
Antwoord
#3
Het was gelukkig nog veel makkelijker; doordat de de kop van de bout eraf lag zat er geen spanning meer op het draad en kon ik hem er met de top van mijn vinger uitwurmen.

Morgenochtend nog maar even een banjobout halen.
Is het een goed idee om de bout alleen met de hand vast te draaien en als het lekt een kwart slag extra te geven? Net zo lang tot het lekken over is?


Aan de ingedrukte koperen ringen te zien is wel duidelijk dat het allang al dicht was met die momentsleutel.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Gewoon niet te vast zetten, banjo kan best wat hebben hoor. De oude was misschien gewoon moe.

Te los is ook niet goed stel dat hij losloopt tijdens het rijden dan ben je straks ineens als je stuurolie kwijt loopt je pomp naar de maan.

Ben je nog verder van huis ;D
Antwoord
#5
Het vreemde was dat de bout op het draad gebroken was en niet ter hoogte van de gaten waar je het zwakste deel verwacht. Boutje was daarom misschien inderdaad moe. Ik draai hem gemiddeld stevig vast maar wel met de hand!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#6
Hoe bedoel je met de hand? Als in niet met luchtsleutel ;D ?

Je zet er wel een sleutel op hoop ik?
Antwoord
#7
Het staat er wel ja, in de Volvo boek, 'Fittings, pressure hoses and return hoses, 42+/-7 Nm'. Maak er 35 van.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
35 nm is niet zoveel dat moet zo'n banjootje makkelijk kunnen hebben.
Antwoord
#9
Smile 
(11 July 2019, 09:56)aRjen.T schreef: Hoe bedoel je met de hand? Als in niet met luchtsleutel ;D ?

Je zet er wel een sleutel op hoop ik?

Eh, ja, dat bedoel ik met 'met de hand' ... Smile

Alles zit er weer goed in. Geen lekkages geconstateerd.

Ik heb de boel ontlucht door op bokken stationair te draaien en het stuur diverse keren van de ene aanslag naar de andere aanslag te draaien. Klopt het dat hierbij roze schuim op de olie komt te staan?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#10
Roze schuim ja dat is volstrekt normaal. Gaat vanzelf over.

Mooi dat de boel weer dicht zit Smile
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)