Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frankenstein heeft een nieuwe waterpomp nodig
#1
Goedemiddag Volvovrienden. Hoewel ik momenteel geen Volvo meer op de oprit heb, kwam ik bij de waterpomperikelen die ik momenteel ondervind bij mijn 70 jaar oude Franse hok, een Citroën Traction Avant, op het idee om het stokoude Franse ontwerp up te graden naar een pomp zoals je die op een B200/230 blok terugvindt. Mijn Citroën is al een behoorlijk monster van Frankenstein, met een motor en versnellingsbak uit een later model ID, homokinetische aandrijfassen, een lpg-installatie en een vergevorderd stand-alone-injectie-project. De 'originele' waterpomp die bij de ID-motor hoort is een terugkerende bron van ergernis en door de slechte verkrijgbaarheid van onderdelen al jaren een doorn in mijn oog. Nu zijn de waterpompen van de B200/B230 motoren redelijk gelijkaardig van layout en probeer ik uit te vissen of het mogelijk zou zijn zo'n (goed verkrijgbare) pomp toe te passen op mijn motor. Omdat ik hier dus helaas geen voorbeeld heb staan en het wereldwijde web alsmede de vraagbaak van de 240 niet meteen uitkomst bieden, aan jullie de vraag of er iemand is die zo uit zijn blote hoofd danwel met gebruik van de juiste meetapparatuur bij benadering kan aangeven wat de dimensies zijn van zo'n B200/230 pomp. Ik ben dan met name geïnteresseerd in de diameter van de waaier, maar vooral de lengte van de pomp over de as gemeten (van het pasvlak tot de voorkant van de poelie) en de afstand van het pasvlak tot het hart van de riemschijf (het midden van de riem dus). Is er iemand hier die me snel kan helpen? 
Gr. Marc
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#2
Inmiddels in een ander topic een plaatje gezien van de waterpomp uit een Volvo 360 met een B200 motor. Is deze specifieke pomp kleiner/korter?
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#3
Van pasvlak tot pasvlak 13 cm. De impellor is 6,8 cm maar daar is wat variatie in vorm mogelijk.

Op de pomp zit dan een poelie voor 2 V snaren, ca. 7,5 en 8,7 cm van het pasvlak motor/pomp.

Die van de 360 zal korter zijn, want de 360 is veel korter van voren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Bedankt voor je antwoord Marc, voor mijn beeldvorming, dat is van het pasvlak tegen het blok tot de uiterste voorkant van de poelie gemeten?
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#5
Dat is 13 cm tot het pasvlak vd poelie. De poelie is 3 mm plaatstaal, en dan steekt er een stuk paspen uit de poelie, een 6 mm (dus de paspen is 9 mm). En dan steken er nog 2 cm draadeinden uit het pasvlak om de poelie en de fan mee vast te zetten natuurlijk.

Ik denk dat je eerder tegen de bevestiging op het blok aanloopt, de Volvo waterpomp heeft natuurlijk niet de boutgaten op dezelfde plek als het Citroen pomphuis.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Duidelijk.

Dat de boutgaten niet overeenkomen is me overduidelijk, maar met deze afmetingen (en anders zeker met die van de 360 configuratie) zie ik mogelijkheden om een pasplaat kwijt te kunnen tussen mijn cilinderkop en de radiateur. Na tal van waterpompplaatjes bekeken te hebben, lijkt het dat er bovenop de Volvo-pomp een verticale aansluiting zit die met een O-ring onder tegen de overhangende cilinderkop komt, klopt dit? Is dit een aanvoer of een retour?

Oh en heb je toevallig ook de diameter van de poelie voorhanden?

Ik zal morgen eens een paar plaatjes schieten van de huidige configuratie en de beschikbare ruimte.
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#7
De aansluiting vd pomp doet wel een beetje aan de Renault Cleon opzet denken zoals die in mijn DAF zat, die had ook een rechthoekige pakking, tegen de kop aan. Zal een Frans dingetje zijn, die van de DS zal er nog meer op lijken.

De Volvo pomp zit tegen het onderblok aan en heeft een doorgang naar boven naar de kop toe.

Pff die pomp is zo ingewikkeld, werkt samen met de thermostaat en een grote en een kleine circulatie, ik kan nooit onthouden wat waarheen gaat.

Zo te zien is de diameter vd poelie ook 13 cm, ik gok dat ie 1:1 meedraait met de krukaspoelie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Kijk, dat van de opzet van die Renault motoren wist ik dan weer niet. Laat ik toch maar even bij de Volvo-optie blijven, komt qua motorvolume toch beter in de richting. Het lijkt me wijs dat ik eerst eens een pomp in handen krijg om verder te prakkeseren. De poeliediameter ga ik even vergelijken met de originele opstelling. Bij mijn motor wordt alles aangedreven door de nokkenas die uiteraard maar op halve snelheid van de krukas draait. Daar zit dan wel weer een vrij grote poelie op, dus dat komt ook wel weer in orde. Bedankt voor alle info zover, je hebt me weer een eind vooruit geholpen.
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#9
Voilà. De flow net eens bekeken, de pomp heeft twee afwisselende ingangen. Bij een gesloten thermostaat is de bovenkant de ingang vanaf een bypass-kanaal in de kop (voor een korte circulatie door de kop en onderblok terwijl de motor opwarmt). ALs de thermostaat opent, wordt de bypass gesloten en gaat het water door de radiateur.
De grote tuut aan de zijkant wordt dan de ingang vanaf de radiateur, bovenlangs gaat niks meer in of uit. De kachelradiator zit op beide circuits.

De uitgang vd pomp is altijd dezelfde, direct het onderblok in.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Dankjewel Marc, dat betekent dat ik deze gewoon af zou kunnen sluiten, het korte circuit en het kachelcircuit worden bij mijn auto anders geregeld. Weer een kopzorg minder.
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaringen met nieuwe AAV? Madman 10 4.128 23 September 2017, 18:54
Laatste bericht: Madman
  Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142? Barracuda_82 12 5.303 22 December 2015, 23:31
Laatste bericht: Dopski
  Hulp nodig met LH2.4 Estoque 39 16.240 24 October 2015, 01:27
Laatste bericht: Dopski
  Heeft een volvo 240 met B230fx motor altijd een katalysator? hek 1 979 14 October 2015, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  Waterpomp poelie Volvo 142 B23 6 1.737 15 April 2015, 12:55
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  distributieriem heeft neiging om van tandwiel af te lopen jos245 2 1.096 4 April 2015, 19:16
Laatste bericht: jos245
  Volvo 245 heeft de hik Joepie 44 13.183 17 January 2015, 19:52
Laatste bericht: Marc1970
  Welke volvo 240 heeft een hydrolische koppeling? Hilgert 2 1.328 23 August 2014, 13:56
Laatste bericht: Marc1970
  Nieuwe in-tank brandstofpomp Schipper 3 1.200 23 September 2013, 11:46
Laatste bericht: Schipper
  Kan het oude type kopbouten vervangen worden door het nieuwe? shineslikesun 8 3.181 17 August 2013, 14:32
Laatste bericht: ZOAB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)