Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Invoeren kabel trekhaak 245
#1
Ik heb onlangs een trekhaak gemonteerd op mijn Volvo 245 van 1981. Nu moet ik de kabel voor de contactdoos verlichting nog invoeren. Heeft iemand tips waar dit het beste kan? Is hier vanuit fabriek al rekening mee gehouden?

Heeft iemand verder nog tips hoe ik de kabeltjes het beste kan aansluiten? Op de bekabeling achterlichten?
Antwoord
#2
Bij alle auto's met trekhaak die ik tot nu toe had waren de kabeltjes met zgn. "Scotch locks" op de bestaande bedrading verbonden, idd bij de achterlichten.
Dit zijn clips die je om de bestaande en nieuwe kabel zet en bij het dichtknijpen door de isolatie snijdt en met de geleiders contact maakt. Hoef je niet te gaan knippen en strippen.
Deze zijn met kleuren gecodeerd voor kabeldiktes waarop ze te gebruiken zijn.

Als er geen voorbereiding in de bodem is zou ik op een logische plek een gat boren, voorzien van passende rubberen tule en de kabels doorvoeren.

P.S. Bovenstaande geldt alleen voor onze old school auto's, bij moderne auto's waarbij de achterlichten door een seriële databus worden aangestuurd kun je dit wel vergeten.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Kijk eens: je vraag is al beantwoord, nog voor je hem stelde:

http://volvolvo.nl/thread-9167-post-1585...#pid158593
Citaat:mensen, help me... ik heb dit weekend een trekhaak gemonteerdonder mijn Volvo 245 Turbo station. Nu de kabelset erop.Maar ik zoek me rot naar de plek waar de kabel naar binne gaat. Waar zit deze? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik een gat ga boren?



Citaat:Heeft iemand verder nog tips hoe ik de kabeltjes het beste kan aansluiten? Op de bekabeling achterlichten?
  • Geen scotch-locks
  • Remlicht op remschakelaar aansluiten, anders gaat licht-kapot-lampje branden wanneer je de stekker erin steekt
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
Ik ben ook geen fan van Scotch locks. Op wat langere termijn en met vochtig weer zijn ze toch storingsgevoelig.

Doe anders steekstekkersplitters op je achterlicht units. Die kan je netjes invetten (drupje accupoolvet) of inspuiten tegen corrosie, makkelijker schoonhouden, storingzoeken, etc.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V40 - 1.9TD - 2004 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#5
(8 June 2019, 11:56)Rob schreef: Kijk eens: je vraag is al beantwoord, nog voor je hem stelde:

http://volvolvo.nl/thread-9167-post-1585...#pid158593
Citaat:mensen, help me... ik heb dit weekend een trekhaak gemonteerdonder mijn Volvo 245 Turbo station. Nu de kabelset erop.Maar ik zoek me rot naar de plek waar de kabel naar binne gaat. Waar zit deze? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik een gat ga boren?



Citaat:Heeft iemand verder nog tips hoe ik de kabeltjes het beste kan aansluiten? Op de bekabeling achterlichten?
  • Geen scotch-locks
  • Remlicht op remschakelaar aansluiten, anders gaat licht-kapot-lampje branden wanneer je de stekker erin steekt

Dankjewel! Had gezocht op het forum, maar niet gevonden...waarschijnlijk verkeerde zoekterm gebruikt of ik kan gewoon slecht zoeken  Tongue
Antwoord
#6
Hier nog iemand van de anti-scotch-lock brigade (hoewel Volvo die dingen zelf voorschrijft in de accessoire-inbouwhandleidingen). Die dingen zijn eigenlijk alleen nuttig in geval van een elektrische storing: zoek de scotch-lock, 90% kans dat dat de veroorzaker is. Bij de overige 10% is het de zekering die slecht contact maakt.

Ik heb bij het aansluiten van mij aanhangerstekker de draden voor de verlichting doorgetrokken naar de zekeringkast, links op zekering 15, rechts op zekering 16. Door de grote kans op overgangsweerstand in de aanhangerstekker en in de aanhanger zelf is aftakken vanaf de achterlichten vragen om een brandend licht-kapot lampje.

Mistlicht gaat overigens niet via het kapot-licht relais dus die kun je wel direct aftakken van de achterlichtunit. Is zelfs veruit het makkelijkst als je wilt dat de automistlamp uitgeschakeld wordt bij het trekken van een aanhanger ivm verblinding.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Snelheidssignaal kabel Volvo 240 - hall sensor korre 1 275 29 January 2019, 12:01
Laatste bericht: Marc1970
  Trekhaak en verlichting bij fietsendrager coen68 2 1.336 8 April 2016, 21:02
Laatste bericht: coen68
  Boubine kabel voorvolvo 10 2.556 7 December 2014, 12:19
Laatste bericht: Ticcie
  Kabel achteras voor snelheid en kilometer socrates 1 1.179 23 March 2014, 21:06
Laatste bericht: boedr
  ingang kabel voor trekhaak jvdklei 5 2.135 23 May 2013, 22:26
Laatste bericht: jvdklei
  Kabel van de plus naar? volvoloog 9 2.416 31 May 2012, 20:53
Laatste bericht: volvoloog
  Trekhaak bekabeling Mdenboer 15 5.962 6 October 2011, 18:27
Laatste bericht: Mdenboer
  kabel snelheidsmeter socrates 5 1.792 9 September 2010, 09:24
Laatste bericht: 242-turbo
  wisselaar kabel Stinky 4 1.194 27 August 2008, 23:17
Laatste bericht: PP!
  oliedrukmeter aansluiten, welke kabel? Harry 1 2.516 29 July 2008, 16:04
Laatste bericht: PP!

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)