Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbruik Volvo 240
#1
Hallo allemaal,

Even een update over mijn probleem hieronder, over mijn niet lekker rijdende Volvo 240 uit 1984.

Te langen leste ben ik met de auto naar Speed Centre Geldermalsen geweest. Daar is de auto op de rollenbank gezet en opnieuw afgesteld. Zowel op benzine als LPG heb ik veel PK's gewonnen (van 60 op LPG naar 82, benzine ook ongeveer 82 PK). Misschien kan het nog beter, aangezien een overzicht op internet mij leert dat het originele aantal PK's voor de B19K-motor tussen 90 en 100 zou liggen.

Maar nu heb ik een andere vraag: 

Met de nieuwe afstelling is het verbruik flink toegenomen (logisch op zich). Ik blijf nu steeds onder de 1:7.

Welk verbruik halen jullie met je Volvo 240? Op LPG/Benzine? En met welke motor? 

(1, 2 of 3 kilometer extra per liter scheelt nogal in de brandstofkosten, maar het moet natuurlijk niet weer erg ten koste van de prestaties gaan).

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Carlo

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn Volvo 240 uit 1984 met B19K-motor rijdt al een tijd niet lekker. De motor loopt niet mooi rond (stationair wel behoorlijk) en ik mis af en toe power, met name in de vierde en de derde versnelling (4-bak). Soms kom ik maar moeilijk heuvelop of boven de 100, vooral met wind tegen. LPG of benzine maakt niet uit. Ik heb de auto al 23 jaar, en ik heb dit niet eerder meegemaakt. Het rijden is nu geen plezier meer.

Ik vermoed een lucht-/vacuümprobleem. Daarom zou ik graag eens op tekening of op foto van een andere B19K-motor willen zien hoe de luchtslangen gemonteerd moeten zitten. De carburateur op mijn auto is een Pierburg 175 CDUS.

Wat heb ik al eerder laten doen om het probleem te verhelpen:

- compressie meten (oké)
- carburateur reviseren (vlotternaald, sproeierbuis en vacuümrubber)
- kleppen stellen
- nieuwe bobine
- nieuwe verdeler (1-2-3)

Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Carlo
Antwoord
#2
De B19K is niet standaard met de CDUS geleverd (eerder Solex Cisac achtige constructies), je zal niet veel hebben aan standaard tekeningen/foto's.
Valse lucht kan je meest wel horen met een draaiende motor, zet anders een stuk slang aan je oor en ga langs alle aansluitingen.

Als je op beide brandstoffen trubbels hebt, wijst dat eerder naar de ontsteking en dingen die op beide brandstoffen invloed hebben, zoals het luchtfilter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(1 May 2019, 17:41)Marc1970 schreef: De B19K is niet standaard met de CDUS geleverd (eerder Solex Cisac achtige constructies), je zal niet veel hebben aan standaard tekeningen/foto's.
Valse lucht kan je meest wel horen met een draaiende motor, zet anders een stuk slang aan je oor en ga langs alle aansluitingen.

Als je op beide brandstoffen trubbels hebt, wijst dat eerder naar de ontsteking en dingen die op beide brandstoffen invloed hebben, zoals het luchtfilter.

Hartelijk bedankt voor je reactie Marc, je lijkt er veel verstand van te hebben.

Hier ga ik verder mee op onderzoek. Ik hoop dat ik de oorzaak spoedig gevonden zal hebben.

Met vriendelijke groet,

Carlo
Antwoord
#4
Is deze fout plots gekomen of is het vermogen geleidelijk aan weg gegaan?
Benzinedruk nog ok? Tankpomp werkt nog goed?
Distributie nagezien?
Ontsteking nog op tijd? Mss even nazien met de strobo!

Succes met de zoektocht naar de oplossing.
Antwoord
#5
Hallo allemaal,

Even een update over mijn probleem hieronder, over mijn niet lekker rijdende Volvo 240 uit 1984.

Te langen leste ben ik met de auto naar Speed Centre Geldermalsen geweest. Daar is de auto op de rollenbank gezet en opnieuw afgesteld. Zowel op benzine als LPG heb ik veel PK's gewonnen (van 60 op LPG naar 82, benzine ook ongeveer 82 PK). Misschien kan het nog beter, aangezien een overzicht op internet mij leert dat het originele aantal PK's voor de B19K-motor tussen 90 en 100 zou liggen.

Maar nu heb ik een andere vraag: 

Met de nieuwe afstelling is het verbruik flink toegenomen (logisch op zich). Ik blijf nu steeds onder de 1:7.

Welk verbruik halen jullie met je Volvo 240? Op LPG/Benzine? En met welke motor? 

(1, 2 of 3 kilometer extra per liter scheelt nogal in de brandstofkosten, maar het moet natuurlijk niet weer erg ten koste van de prestaties gaan).

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Carlo

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn Volvo 240 uit 1984 met B19K-motor rijdt al een tijd niet lekker. De motor loopt niet mooi rond (stationair wel behoorlijk) en ik mis af en toe power, met name in de vierde en de derde versnelling (4-bak). Soms kom ik maar moeilijk heuvelop of boven de 100, vooral met wind tegen. LPG of benzine maakt niet uit. Ik heb de auto al 23 jaar, en ik heb dit niet eerder meegemaakt. Het rijden is nu geen plezier meer.

Ik vermoed een lucht-/vacuümprobleem. Daarom zou ik graag eens op tekening of op foto van een andere B19K-motor willen zien hoe de luchtslangen gemonteerd moeten zitten. De carburateur op mijn auto is een Pierburg 175 CDUS.

Wat heb ik al eerder laten doen om het probleem te verhelpen:

- compressie meten (oké)
- carburateur reviseren (vlotternaald, sproeierbuis en vacuümrubber)
- kleppen stellen
- nieuwe bobine
- nieuwe verdeler (1-2-3)

Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Carlo
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
Antwoord
#6
Gefeliciteerd met de 20 pk erbij! Is dat gemeten/omgerekend in DIN krukas-pk of achterwiel-pk? Is het luchtfilter vervangen voor de meting en meer van dat soort basis onderdelen gecontroleerd?

Compressieverhouding (statisch), hoeveel mengsel de motor er doorheen krijgt en ontstekingstijdstip zijn de grootste factoren voor pk. De eerste en derde factor wordt je motor efficienter van, van de tweede gaat alleen je tank eerder leeg (maar je rijdt wel sneller). Een turbo is goed om mengsel door te motor te jagen, een LPG mengstuk in de inlaat slecht.
Hoe dat mengsel precies is, is ook van invloed. Paar procent te arm is zuinigst, 10% te rijk is het krachtigst. Nu staat ie waarschijnlijk wat te rijk (dat is ook veiliger bij hoge rpm/vermogens ivm high speed knock). Hoop theorie: https://x-engineer.org/automotive-engine...rformance/
Ontsteking is altijd een compromis als je zowel op LPG als benzine wilt afstellen omdat beide anders verbranden in de motor: http://www.acl.com.au/web/acl00056.nsf/a...enDocument

Compressieverhouding vd B19K is al hoog zat en weinig aan te doen, en de compressie is goed bevonden dus dat is het niet. Je zal aan de mengsel en ontstekingskant moeten zoeken, de resterende pk's. En dat had de tuner al gedaan.

Wat je denk ik het best doet is het optimum zoeken bij 2500-3000 rpm (snelweg) voor LPG, en de rest is mee te leven. Dan kom je niet aan de max pk, op geen van beide brandstoffen, eerder aan de max koppel. Heeft de 1-2-3 ontsteking niet een LPG curve ergens?

Een paar 'gratis' procent is misschien nog te bereiken (als je slangen etc het houden) door er een warmere thermostaat in te zetten en de druk op het koelsysteem te verhogen met een 1,5 bar overdrukdop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
(21 February 2020, 17:53)Marc1970 schreef: Gefeliciteerd met de 20 pk erbij! Is dat gemeten/omgerekend in DIN krukas-pk of achterwiel-pk? Is het luchtfilter vervangen voor de meting en meer van dat soort basis onderdelen gecontroleerd?

Compressieverhouding (statisch), hoeveel mengsel de motor er doorheen krijgt en ontstekingstijdstip zijn de grootste factoren voor pk. De eerste en derde factor wordt je motor efficienter van, van de tweede gaat alleen je tank eerder leeg (maar je rijdt wel sneller). Een turbo is goed om mengsel door te motor te jagen, een LPG mengstuk in de inlaat slecht.
Hoe dat mengsel precies is, is ook van invloed. Paar procent te arm is zuinigst, 10% te rijk is het krachtigst. Nu staat ie waarschijnlijk wat te rijk (dat is ook veiliger bij hoge rpm/vermogens ivm high speed knock). Hoop theorie: https://x-engineer.org/automotive-engine...rformance/
Ontsteking is altijd een compromis als je zowel op LPG als benzine wilt afstellen omdat beide anders verbranden in de motor: http://www.acl.com.au/web/acl00056.nsf/a...enDocument

Compressieverhouding vd B19K is al hoog zat en weinig aan te doen, en de compressie is goed bevonden dus dat is het niet. Je zal aan de mengsel en ontstekingskant moeten zoeken, de resterende pk's. En dat had de tuner al gedaan.

Wat je denk ik het best doet is het optimum zoeken bij 2500-3000 rpm (snelweg) voor LPG, en de rest is mee te leven. Dan kom je niet aan de max pk, op geen van beide brandstoffen, eerder aan de max koppel. Heeft de 1-2-3 ontsteking niet een LPG curve ergens?

Een paar 'gratis' procent is misschien nog te bereiken (als je slangen etc het houden) door er een warmere thermostaat in te zetten en de druk op het koelsysteem te verhogen met een 1,5 bar overdrukdop.

Beste Marc,

Heel hartelijk bedankt weer voor je uitgebreide en deskundige reactie :-). Daar heb ik steeds veel aan. 

Je lijkt er veel verstand van te hebben. Ben je misschien automonteur? Halverwege de jaren '90 was er een Marc/Mark in de omgeving van Nijmegen die toen aan mijn auto werkte. Het zou grappig zijn, als jij dat was. Het lijkt mij sowieso leuk om een keer kennis te maken.

Op je vragen heb ik zo 1,2,3 geen antwoord. Ik kom er op terug.

Nogmaals dank, met vriendelijke groet,

Carlo (1971)

P.S. Overigens nog steeds belangstelling voor wat verbruikcijfers van andere Volvo 240 LPG/benzine ('Hybrid' ;-p) rijders.
Antwoord
#8
Nee hoor ik doe gewoon al een jaar of 15 alles zelf aan autootjes van 500 euro. Heel leerzaam. En er is ontzettend veel achtergrond en theorie te vinden op internet.

Mijn 240 (B230F en ouderwetse LPG) reed 1:8 op LPG, op lange stukken. Op benzine kwam ie net aan tot de pomp.

Aha de 123 heeft LPG curves: https://www.123ignitionshop.com/nl/volvo...b23rv.html Het zou natuurlijk pas echt briljant zijn als die curve mee met de brandstofschakelaar omschakelde.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik rijd tussen de 1 op 7,5 en de 1 op 8,5 op LPG (zowel met B230a en B21a) benzine zal vergelijkbaar zijn.
In het verleden heb ik ook wel eens 1 op 10 gehaald op LPG met de b21a, ook pierburg carb trouwens. Soms na een afstelsessie van het 240 register liep hij weer beter/zuiniger, maar dan gaat er weer een APK overheen waar iets voor bijgesteld moest worden, of gewoon wat tijd (winter) en loopt het verbruik weer op en rijdt hij minder soepel/start weer wat slechter. Ook het LPG mengsel aan de pomp in de zomer/winter merk ik in het verbruik.

Een goede LPG afsteller in de buurt van Arnhem heb ik nog niet gevonden, die m zo kan afstellen dat hij zowel koud goed start (en waarbij de choke ook op dezelfde manier reageert als op benzine) en warm ook lekker trekt en pruttelt (en APK proof!).

Inmiddels ben ik blij als hij gewoon prima start en rijdt, en boeit het verbruik me minder Smile
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#10
Terzijde, de choke zal nooit op dezelfde manier werken als op benzine, omdat het mengselverrijkende deel vd choke niet werkt op LPG (er is immers geen benzine). Op LPG werkt de chokeknop alleen als handgas, vanaf pakembeet de helft uittrekken.

Ook best handig, om het stationair wat hoger te houden op koude natte ochtenden met aanjager, ruitenwissers en ruitverwarming aan, maar geen choke in de klassieke zin van het woord.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 83 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 415 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.680 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.077 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.797 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 1.439 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 3.525 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 11.763 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)