Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tekening/foto B19K-motor
#1
Mijn Volvo 240 uit 1984 met B19K-motor rijdt al een tijd niet lekker. De motor loopt niet mooi rond (stationair wel behoorlijk) en ik mis af en toe power, met name in de vierde en de derde versnelling (4-bak). Soms kom ik maar moeilijk heuvelop of boven de 100, vooral met wind tegen. LPG of benzine maakt niet uit. Ik heb de auto al 23 jaar, en ik heb dit niet eerder meegemaakt. Het rijden is nu geen plezier meer.

Ik vermoed een lucht-/vacuümprobleem. Daarom zou ik graag eens op tekening of op foto van een andere B19K-motor willen zien hoe de luchtslangen gemonteerd moeten zitten. De carburateur op mijn auto is een Pierburg 175 CDUS.

Wat heb ik al eerder laten doen om het probleem te verhelpen:

- compressie meten (oké)
- carburateur reviseren (vlotternaald, sproeierbuis en vacuümrubber)
- kleppen stellen
- nieuwe bobine
- nieuwe verdeler (1-2-3)

Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Carlo
Antwoord
#2
De B19K is niet standaard met de CDUS geleverd (eerder Solex Cisac achtige constructies), je zal niet veel hebben aan standaard tekeningen/foto's.
Valse lucht kan je meest wel horen met een draaiende motor, zet anders een stuk slang aan je oor en ga langs alle aansluitingen.

Als je op beide brandstoffen trubbels hebt, wijst dat eerder naar de ontsteking en dingen die op beide brandstoffen invloed hebben, zoals het luchtfilter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(1 May 2019, 17:41)Marc1970 schreef: De B19K is niet standaard met de CDUS geleverd (eerder Solex Cisac achtige constructies), je zal niet veel hebben aan standaard tekeningen/foto's.
Valse lucht kan je meest wel horen met een draaiende motor, zet anders een stuk slang aan je oor en ga langs alle aansluitingen.

Als je op beide brandstoffen trubbels hebt, wijst dat eerder naar de ontsteking en dingen die op beide brandstoffen invloed hebben, zoals het luchtfilter.

Hartelijk bedankt voor je reactie Marc, je lijkt er veel verstand van te hebben.

Hier ga ik verder mee op onderzoek. Ik hoop dat ik de oorzaak spoedig gevonden zal hebben.

Met vriendelijke groet,

Carlo
Antwoord
#4
Is deze fout plots gekomen of is het vermogen geleidelijk aan weg gegaan?
Benzinedruk nog ok? Tankpomp werkt nog goed?
Distributie nagezien?
Ontsteking nog op tijd? Mss even nazien met de strobo!

Succes met de zoektocht naar de oplossing.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende motor (B200) heideltje 5 99 20 September 2019, 21:13
Laatste bericht: Rob
  Identificeren motor Lubse 14 271 13 September 2019, 13:53
Laatste bericht: Marc1970
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 302 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970
  Motor start niet meer UraniumFever 24 1.024 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 212 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Bokken motor bocht naar links Maarten245DL 6 631 13 February 2019, 15:39
Laatste bericht: Marc1970
  Motor loopt niet op LPG Mark244 26 1.589 10 January 2019, 22:18
Laatste bericht: Mark244
  Motor slaat af tijdens het rijden socrates 9 609 7 January 2019, 23:59
Laatste bericht: Naciremus
  Inhouden met koude motor TeunTimmermans 8 992 20 October 2018, 20:06
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 1.159 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)