Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olielekkage peilstokhouder B200f.
#1
Ik heb bij een Volvo 240 B200f een olielekkage tussen peilstokhouder en motorblok.
Hier zit standaard geen pakking of O-ring tussen.
Stationair toerental: geen lekkage.
Verhoogd toerental: lekkage,dus olie spetterd tussen peilstokhouder en motorblok uit.
Nog nooit gezien,wat is de oorzaak?
Verstopte carterontluchting misschien?

Groet,
Pieter
Antwoord
#2
Je hebt teveel overdruk. Hopelijk door een verstopte carteontluchting maar wrsch door b.v. versleten compressieveren . En die wil ergens weg.
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers)
144 73 b20a lpg
Antwoord
#3
"Spetteren" klinkt als redelijk spectaculair, meer dan ik zou toewijzen aan (alleen) een verstopte carterontluchting.
Ik zie naast de al genoemde versleten compressieveren nog de mogelijkheid van een naar een oliekanaal doorgeslagen koppakking.

Het lijkt me tijd voor een compressietest.

Hoe "ervaren" is deze motor eigenlijk?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
Die peilstokbuis zit een centimeter of 2 in het blok geperst, zou kunnen dat iemand m er ooit met peilstok en al uit getrokken heeft en onhandig weer erin gepropt. Waardoor de buis vervormd is en olie langs laat (in het carter vliegt olie met een noodgang in de rondte).

Bij te hoge carterdruk zou ook de peilstok uit de buis ploppen.

Oh nee, je kan de buis er niet per ongeluk uittrekken want hij zit nog met een bout vast aan het blok. Weer zo'n ding wat ik jaren bewaard heb en nu niet meer kan vinden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
De oude steken wel 5-7 cm erin en bij een late FK idd rond de 2 cm voorbij het borstje.
Lijkt me dat je er wel een o-ringetje onder kunt leggen. Maar dat lost wss je probleem niet op.

Klinkt als overdruk door...????
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Probleem opgelost.
Carterontluchting was volledig verstopt.

Grt. Pieter
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielekkage, maar waar? Grey240Polar 22 924 18 May 2019, 09:33
Laatste bericht: Grey240Polar
  B200F Loopt slecht koud. ChielWel 13 718 3 January 2019, 21:49
Laatste bericht: Naciremus
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 1.204 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 b200f stottert bij vochtig weer brun-c 3 1.196 30 June 2017, 09:35
Laatste bericht: BartJu
  1993 polar B200F valt plotseling uit tisseenschande 0 646 6 May 2017, 22:07
Laatste bericht: tisseenschande
  1993 polar b200f sputtert en slaat af tisseenschande 6 1.605 6 May 2017, 21:54
Laatste bericht: tisseenschande
  Primaire pomp (intankpomp) stuk? (B200F 1992) Grey240Polar 8 3.423 18 March 2017, 13:12
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 245 b200f loopt zeer slecht decl00ne 4 2.169 6 January 2017, 18:55
Laatste bericht: decl00ne
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 11.530 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 b200f slaat niet aan decl00ne 7 2.212 7 September 2016, 19:31
Laatste bericht: decl00ne

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)