Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stuur loshalen
#1
Ik wil het stuur losmaken om het weer recht te zetten.
Maar dan moet eerst het claxon-deel in het midden los.
Hoe doe je dit? Haynes zegt gewoon sideways induwen en het softe deel weghalen. Maar mijn 76er heeft geen soft deel, en aan 43 jaar oud plastic gaan trekken is niet zonder risico's, weet ik uit ervaring.

Hoe haal je dat deel er dus af zonder de plastic delen te breken?
Gewoon brute kracht? Waar dan de kracht te zetten?
Zijn er palletjes, lipjes, haakjes? Zo ja waar?

Bij voorbaat dank!


Plaatje met het stuur er op, er zijn er immers meerdere.
[Afbeelding: 20060526-voorstoelen.jpg]

PS: ik heb het ooit los gehad om de plastic kuip aan achterzijde van stuur te vervangen (ook oud bros kunststof), ik heb toen dus kennelijk het stuur verkeerd terug geplaatst. Dus uitlijnen is zeer waarschijnlijk niet nodig. Wink
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#2
Vandaag niemand hier die kan bevestigen dat het harde plastic deel gewoon van de rest los getrokken moet worden, of waar de kracht gezet dient te worden?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#3
Neem aan dat deze op een bepaalde manier geklikt zit net zoals bij de latere types.
Dan heb je een centrale moer die kan je dan loshalen vrij simpel te doen.
Kan zijn dat het stuur wat vast zit door stof vetresten van de afgelopen 43 jaar dus beetje brute kracht is wel nodig.
Is als het goed is een 27.
Antwoord
#4
Dank voor je reactie!

Ik maak ook die aanname bij eerste stap, maar wil graag meer info.
De rest zoals je beschrijft verwacht ik wel uit te komen.

Mar juist die eerste stap dus, loshalen claxon cover.
Is het schuiven,trekken, duwen, palletjes ergens?

Ik ben wat huiverig om de kracht te veel of verkeerd te zetten en weer op zoek te moeten naar vervangende delen...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#5
Ja snap ik.
Zeker omdat het een vroeg model 240 is.
Dan is onderdelen zoeken zeer lastig.
Maar zie nergens een andere vorm van bevestiging zo op de foto.
Dus neem aan dat het gewoon hetzelfde principe is.
Gewoon de tijd nemen ook al duurt het een uur nou en.
Maar als het dan heel blijft is het dat wel waard zou ik dan vinden ...
Antwoord
#6
Zo te zien bij Haynes zit het middenstuk op de hoeken vastgeplopt op vier dopjes. Ik zou niet net als hunnie met een schroevendraaier er achter gaan peuteren. Hoek voor hoek beetpakken en recht naar je toe los trekken. Heel misschien een breed plamuurmes erachter als extra hefboom gebruiken.

Hier een foto vd achterkant: https://www.ebay.com/itm/Early-Volvo-240..._cvip=true
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Dank voor je reactie Marc!

Voor de archivering even screenshot gemaakt van foto in je link.
Het lijkt of ie OF met d veren moet klemmen, of met het blok in het midden.
Dat moet te voelen zijn. Binnenkort eens proberen dus.

[Afbeelding: 20190406-achterzijdeclaxonpaneelopebay.JPG]


PS: mocht het plastic het dan toch nog begeven, dan scheelt het me in ieder geval een hoop zoekwerk naar vervanging....(maar hopelijk niet nodig).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#8
Ik denk ook het middelste nokje (heb hetzelfde euvel dus let goed op Smile)
Als je een lange sterke strip via de rechterkant eronder duwt naar het midden, is er het minst risico dat er bedrading wordt beschadigd.
Zo ga ik het i.i.g. proberen.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V40 - 1.9TD - 2004 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#9
Hier een beschrijving met foto's: https://www.autozone.com/repairguides/Vo...528006446f

Toch een ingewikkelde puzzel, met maar twee of drie stukjes. Op de eBay foto staan dan twee delen die op elkaar liggen, het foamkussen en de contactplaat vd claxon. Of en zo ja hoe die twee delen aan elkaar zitten, is niet te zien. Het kan ook nog dat de Autozone versie een luxere is met een boven en onderplaat, en de jouwe een simpele met twee delen aan elkaar geplakt.
Die nok in het midden vd contactplaat is om de afstand tot de stuurwielmoer te overbruggen, zodat je het midden van de claxon niet het stuur in kan slaan als je echt woedend op je stuur zit te bonken (overbodig natuurlijk Volvo rijders behouden altijd hun cool).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Nou, ik heb de cover eraf, en in een deel, geen schade.

Hoe zit het het dus vast?
Nou, in de 4 veren zitten opstaande randjes, rondjes, cylindertjes.
Deze vallen om de ronde delen die om de boutjes zitten. De boutjes zijn die waarmee de achterzijde van het stuur vastzit.

Plaatjes:
[Afbeelding: 20190408_stuur245binnenkant.jpg]
Het klemdeel aan het stuur in meer detail:
[Afbeelding: 20190408_stuur245nokje.jpg]

Het is dus inderdaad met voldoende kracht lostrekken, hierbij kun je wel op stuur, maar uiteraard niet op de achterkap van het stuur tegendruk zetten.

OP naar de volgende fase: het stuur loskrijgen. De moer is los, maar er zit nog geen beweging in het stuur (behalve rotatie) . Vannacht mag de WD40 nog wat inwerken...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  stuur geeft tegenreactie in de bocht, zowel naar links als rechts. Suggesties dank! environ 2 1.960 22 June 2016, 20:13
Laatste bericht: Marc1970
  Stuur stuurt naar links zwaarder dan naar rechts Erikvolvolvo 7 4.118 25 September 2013, 19:54
Laatste bericht: Erikvolvolvo
  Stuur schiet door in bochten Potvisboer 4 3.604 22 October 2012, 23:29
Laatste bericht: Potvisboer
  Stuur trekt naar links, schokbreker bevestiging (schotel). Ecleo 4 2.113 21 January 2012, 20:51
Laatste bericht: jos245
  Trillend stuur vanaf 100 km/h JDDV 40 11.753 8 May 2011, 21:49
Laatste bericht: JDDV
  Stuur draait automatisch naar links na vervangen stuurhuis rijschooljeroen 21 6.508 3 August 2010, 10:10
Laatste bericht: janspeed
  stuur 145 '70 vervangen laptoprob 6 1.778 31 January 2010, 00:14
Laatste bericht: laptoprob
  Stuur op slot tijdens rijden Karel 16 7.576 12 November 2009, 12:05
Laatste bericht: 240diesel
  welke maat pijpsleutel om je stuur los te krijgen Filip 5 1.899 24 July 2007, 21:57
Laatste bericht: Filip
  Stuur bekleding laat los Frans245 2 1.747 27 January 2007, 13:37
Laatste bericht: Frans245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)