Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor start niet meer
#1
Hi allen,

Mijn Volvo staat inmiddels 2 weken stil, het gaat om een 1992 240 GLE. 2 weken terug ben ik op een zaterdag optimistisch met een auto vol spullen naar de Shurgard gereden hier in mijn woonplaats, toen ik weer weg wou rijden wou de auto niet meer starten. Startmotor slaat aan, maar pakt niet op, krijgt geen brandstof (benzine). Dit is door de ANWB ook vastgesteld, er kwam geen brandstof uit de leiding. Afgesleept naar een garage dichtbij mijn huis en het stukje naar huis gelopen.

De zekeringen voor brandstof en injectie heb ik voor het bezoek van de ANWB zelf vervangen, net als het brandstofpomprelais. Geen sjoege. De garage belde mij gisteren helaas dat zij het euvel niet konden vinden. Vanmorgen langsgereden om de sleutels op te halen, en de monteur gaf aan de pomp achterin te hebben doorgemeten, hier kreeg hij geen spanning op.

Morgen sleep ik hem af naar de parkeerplaats bij mij voor de deur, en zal ik verder moeten gaan zoeken waar het probleem vandaan komt. De monteur zei ook dat het mogelijk in de startonderbreker zou kunnen zitten, deze werkt nog wel, gezien de startmotor wel aan slaat, maar mogelijk sluit deze ook de brandstofpomp af? Of weet iemand of hier een zwevende zekering voor gebruikt kan zijn?

Op internet heb ik ook vergelijkbare problemen teruggevonden die wijzen op een falende ECU, als deze faalt, zou ik dan meer moeten merken aan de auto dan alleen geen brandstoftoevoer?

Hebben jullie tips waar ik zelf verder naar zou kunnen kijken? Voordat ik transport ga regelen en de auto bij een specialist moet neerzetten.

Overigens is het spontaan opgetreden, geen enkel probleem gemerkt tijdens het rijden voordat het probleem er was, de tank is ruim halfvol.

Alvast bedankt!

Groeten,
Rik
Antwoord
#2
Eerst maar s de hoofdpomp onder de auto bekijken en horen of die even zoemt als je de sleutel op II zet. En of het relais klikt.

De ECU die brandstofpompproblemen geeft, schijnt alleen de -561 met 'pink label' te zijn.

Het systeem is wel zo gemaakt dat er geen brandstof komt, als er geen vonk is. Dus kijk ook naar de draad vd BDP sensor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Volgens de garage is de pomp doorgemeten, die zou geen spanning krijgen, verwacht dan ook geen gezoem te horen. Het relais, klikt ie continue of is dat een bepaald tijdstip waar ik op moet letten?

Vonken deed ie wel, dat is i.s.m. de ANWB gecontroleerd, dus de ontsteking lijkt goed te zijn. Bij op contact zetten gaat ook de benzinenaald niet meer omhoog, terwijl ik een paar dagen voor stilvallen de tank vol heb gegooid en er misschien 70-80 km mee gereden heb.

Na de auto naar huis gesleept te hebben, was de accu leeg, verbaasd me niks na al dat gesleep en geprobeer :-). Maandag krijg ik een acculader mee van een collega, dus volgende week maar even verder in de auto duiken.

Tevens, mijn Haynes is niet helemaal duidelijk waar ik de brandstofpomp nou precies kan vinden, op internet vind ik dingen over dat ik erbij moet kunnen van vlak achter de achterbank, garage zei weer voor het linkerachterwiel. Hebben jullie een duidelijkere aanwijzing? :-)
Antwoord
#4
Daar op die beugel:

[Afbeelding: Fuel_pump.jpg]


Je kijkt overigens op deze foto tegen het benzinefilter aan, de pomp is smaller en zit erachter.

Geen spanning op de pomp (die moet bij op contact zetten toch zeker een seconde ofzo even draaien) en een niet-werkende benzinemeter, het zou veel te toevallig zijn dat die tegelijk de geest geven.
Er moet iets zijn dat beide gemeen hebben... Heeft de garage ook gecontroleerd of de doorvoer naar de tank (waarin niet alleen de benzinemeter zit maar nòg een pomp zit verstopt) nog OK is?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Startonderbreker lijkt me niet origineel. Is die te overbruggen?

Ken je Sweden-Parts in Montfoort? Doet veel aan 240's. Goede ervaring mee en op sleepafstand

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#6
Je 240 heeft twee pompen, een kleine opvoerpomp in de benzinetank die je kan missen zolang de tank halfvol is (te bereiken via de kofferbakbodem, bedrading is vaak doorgeroest zodat je ook geen benzinemeter meer hebt), en een hogedrukpomp hemelsbreed onder de kont vd linkerachterpassagier.
Die laatste hebben ze dan doorgemeten, maar hoe? Met de sleutel op II krijgt de pomp maar heel even spanning, dan is het niet gek dat je daarna niks meet. De pomp pompt in principe niet als de motor niet draait. Zolang de startmotor draait kan je beter meten.

Om het systeem te foppen, haal je het brandstofrelais eruit en zoekt op de stekker de nummertjes 30 en 87/2. Die verbind je door met een draadje. Dan zouden beide pompen moeten blijven draaien op stand II.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Bedankt voor de tips, ik hoop dat het inderdaad iets is als doorgeroeste bedrading. Vandaag een acculader meegekregen van m'n collega, even 2 dagen laten hangen en dan ga ik van het weekend zelf even verder kijken.

En wat betreft de startonderbreker, geen idee of deze is te overbruggen, hoe dit precies allemaal zit heb ik ook geen weet van.
Antwoord
#8
Kan ik het brandstofpomprelais omzeilen op een of andere manier? Bedrading ziet er niet slecht uit, maar het relais klikt verder niet, pomp zoemt ook niet. Ik heb hem vervangen voor een nieuwe, maar wil graag even uitsluiten dat het een DOA is.

Edit; gevonden: https://www.240turbo.com/volvorelays.html, moet nu weg maar morgen maar eens proberen of het lukt op deze manier.
Antwoord
#9
Staat hierboven toch duidelijk uitgelegd hoe je het brandstofrelais kan omzeilen eventjes ...
Antwoord
#10
Ja waarom ik daar overheen gelezen heb, sorry.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende motor (B200) heideltje 5 95 20 September 2019, 21:13
Laatste bericht: Rob
  Identificeren motor Lubse 14 267 13 September 2019, 13:53
Laatste bericht: Marc1970
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 301 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970
  164 B30E start niet 244GL1978 4 209 10 May 2019, 16:39
Laatste bericht: 244GL1978
  Tekening/foto B19K-motor CK070 3 245 7 May 2019, 23:14
Laatste bericht: ababbel
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 212 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Inhouden na koude start op LPG Kees Roskam 6 320 9 April 2019, 19:01
Laatste bericht: Kees Roskam
  Opbouw oliedruk na koude start Grey240Polar 9 533 1 April 2019, 23:39
Laatste bericht: McGatver
  V70 2.4T start erg moeilijk warm simon 1 244 16 February 2019, 03:16
Laatste bericht: aRjen.T
  Bokken motor bocht naar links Maarten245DL 6 627 13 February 2019, 15:39
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)