Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olielekkage, maar waar?
#11
Maar mocht je toch van plan zijn je koppakking te wisselen.
Zou ik ook de distributieset vervangen.
En ook een set nieuwe kopbouten monteren wat meestal niet word gedaan.
Fabrikanten raden dit altijd wel aan omdat op de bouten een rek optreed.
Ook zou je de v riemen meteen mee kunnen nemen als ze in een slechte staat/oud zijn.
Kan je ook gelijk de waterpomp vervangen daar lekte die ook las ik in je beschrijving.
Klepspeling kan je ook gelijk nameten.
Antwoord
#12
Bedankt voor de antwoorden.

@Marc1970
Ik ga er even vanuit dat ik geen echte spetters had omdat de olie (10W40) nog niet was opgewarmd. We hebben het over hooguit 5 min. stationair draaien.
De B200F van 245 Nr. 2 klinkt overigens wel wat anders dan de B200F van 245 Nr. 1, vooral koud. Maar ik denk dat dat komt omdat ik bij Nr. 1 één keer de klepspeling heb gecontroleerd, en daarna (als in 100.000 km) nooit meer. Wellicht was die wat te groot geworden en kreeg daardoor een beetje een naaimachine geluid.
Maar kleppendeksel lichten en inspecteren kan nooit kwaad.

@Volvo240
De koppakking vervangen heeft nu even geen prioriteit, en als dat wel zo wordt ga ik het uitbesteden. Er zitten zoveel bouten en moeren die los moeten die half vergaan zijn (als in vast- èn deels weggeroest) dat ik mijn vingers er niet meer aan ga branden. Dat heb ik met 245 Nr. 1 wel eens gedaan, en dat ben ik niet vergeten. Gelukkig had ik toen ook nog een Amazon om me mobiel te houden.
Distrbutie is een riem, en die mag nog 50.000 km mee, bovendien is dat een relatief eenvoudige klus die ik zelf wel kan.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#13
Tussen de buien door vanochtend nog even het kleppendeksel gelicht. Ik heb verder niets losgehaald, en alleen gekeken.
Ziet er voor een 27 jaar oude motor met bijna 235.000 km op de teller m.i. niet verkeerd uit... afgezien van een stukje oude pakking dat daar een retourleiding deels lag te blokkeren...

[Afbeelding: pTPYwZz.jpg]
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#14
235000 voor 27 jaar is ook niet veel, kan je hetzelfde nog wel bijzetten (met het juiste onderhoud).
Gemiddeld 8700 km per jaar er zijn mensen die fietsen in een jaar nog meer.
Meeste autos van half zo oud hebben al dezelfde km stand erop staan.
Maar niks raars te zien op de foto
Antwoord
#15
Net als mijn vorige 245 ging ik bij de koop bewust voor eentje waar nooit LPG in had gezeten en derhalve geen astronomische km-standen had.
Ruim 212.000 km bij aankoop van 245 Nr. 1 en 224.000 km bij aankoop van Nr. 2. (ja, voor sommige auto's zouden dit wel astronomische afstanden zijn Wink ).

Gemiddeld per jaar heeft deze auto inderdaad niet veel gelopen, maar het tellerrapport dat ik bij de rdw heb gedownload (gratis vanaf 2019) laat zien dat het km-verloop van deze auto grillig was.
In de eerste 11 jaar werd bijna 180.000 km gemaakt, waarna het terugzakte naar enkele duizenden km per jaar. Op een gegeven moment zelfs maar 1000 km in drie jaar tijd, maar omdat er e.e.a. aan nieuw plaatwerk in is gelast zou dat wel eens in die tijd geweest kunnen zijn.

Bij mij moet de 245 weer gewoon dienst doen rijd ik minimaal 10.000 km per jaar.

Waar ik na het lichten van het kleppendeksel vooral naar keek waren de nokken, en die zien er gewoon prima uit. Stond overal ook genoeg olie in de holtes, dus met de toevoer zit het wel snor lijkt me.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#16
Tuurlijk zit er olie in de holletjes en glimt het deel vd nok wat continu langs de plaatjes sleept, maar wat ik zie op het 'ongebruikte' deel vd nok is het type aanslag wat bijvoorbeeld ook in de ruimte tussen de nokkenaslagers en hun lagerkappen kan halveren, van die uitgegumde aangebakken motorolie.

Toen ik voor het eerst onder het kleppendeksel van mijn 320.000 km motor keek, was alles metaalkleurig en niks meer (LPG, is natuurlijk akelig schone verbranding).
De 160.000 km "rondjes om de kerk" benzinemotor die ik er als vervanger in heb gehangen, had dat niet. Zwarte goop, en bruine aanslag tot in de kleinste kieren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Gisteren heb ik na een weekje woon-werkverkeer even onder de motorkap en olievuldop gekeken.
Zoals verwacht breidt een olievlek zich langzaam uit vanaf de koppakking, maar het is relatief weinig. Gezien de smeerboel vóór het schoonmaken kan het niets anders zijn dat dit dus al best lang het geval moet zijn. Bij warme motor spettert het er onder de vuldop ook behoorlijk op los en is er m.i. een heel gezonde flow.

M.b.t. rijden op LPG, hieronder een fotootje van de B20A van mijn Amazon die ik destijds aan einde levensduur uit elkaar heb gehaald voor een inspectie. Ondanks dat deze motor tijdens mijn eigendom 70.000 km (en 30.000 km bij de vorige eigenaar) op LPG liep, en ik religieus elke 5000 km de olie ververste, zie ik qua afzettingen eigenlijk geen verschil met een motor die altijd op benzine liep. En die B200F doe ik niet vaker dan de termijn die in het instructieboekje staat, dus na 15.000 km of 1 jaar.

[Afbeelding: x2rmW8q.jpg]
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#18
Nu dat ik wat meer km's gemaakt heb is me duidelijk dat deze B200F op wel meer plaatsen lekt, en het zijn "the usual suspects". Oftewel ook de keerringen aan beide zijden zouden eens vervangen mogen worden...

Ik vraag me af waarom deze motor veel meer olie lekt dan de B200F van mijn vorige 245 met een ton meer op de teller... Nou is "veel meer" relatief, maar het is wel het verschil tussen zweten en druppelen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#19
Bij die andere waren de keerringen wellicht al een of meerdere keren vervangen....?
Antwoord
#20
Helaas had ik van de vorige 245 geen onderhoudshistorie erbij, dus ik heb geen idee.
Is tussen de 200.000 en 250.000 km een normale afstand voor de keerringen om aan vervanging toe te zijn?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 36 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 1.461 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje
  Olielekkage peilstokhouder B200f. polestar-volvo 5 3.206 20 May 2019, 10:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 4.200 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
Sad Motorprobleem dat ik maar niet verholpen krijg. Ohrtmann 14 12.820 29 December 2017, 17:50
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 6.678 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 29.600 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 B200F start maar af en toe leonmahler 3 3.006 7 September 2016, 12:29
Laatste bericht: Gideon
  Olielekkage klepdeksel Volvo For Life 9 7.384 29 July 2016, 20:06
Laatste bericht: skidje
  Olielekkage Volvo 240, maar waar? Erikvolvolvo 1 2.988 28 May 2016, 16:55
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)