Er is geen duidelijke richtlijn die vertelt wanneer je een olie half-synthetisch mag noemen, één druppel bij voor de rest minerale olie mag dus al half-synthetisch genoemd worden.
Overigens denk ik dat de viscositeit en of het mineraal of (half-)synthetisch is weinig te maken heeft met de "reinigende" capaciteiten van een olie. Het zijn nl. de zgn. detergenten (additieven) in die olie die die eigenschap bepalen.
Ik heb met mijn vorige 240 Polar (B200F) voornamelijk, als in 70.000 km, 10W40 van de Action gebruikt (Techno), en daarmee is de motor in uitstekende staat doorverkocht. Ik heb er zelfs een
topic aan gewijd en met 311.000 km op de teller was de compressie gewoon volgens het boekje.
Sinds april 2018 heb ik 240 Polar Nr.2, en die moet het doen met wat de specialist erin gedaan heeft. Daarna gaat er 10W40 van de Lidl in (API SN, tijdelijk assortiment) en daarna waarschijnlijk gewoon weer de Techno 10W40 van de Action (API SL). De voorgeschreven verversingstermijn aanhouden is m.i. belangrijker dan wat dan ook.
Er wordt teveel gehyped over motorolie, maar het instructieboekje (modeljaar 1991) is gewoon nuchter:
Hier in ons zeeklimaatje dus gewoon 10W40 of 15W40. Ja, (semi-)syntheet mag, en nee, geen Molycote of andere additieven gebruiken.
Oh ja, en wie controleert nou bij elke tankbeurt het oliepeil?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47